י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סיפור גבורה חדש: חקירת גלעד שליט בידי חמאס

גורמים במשרד הביטחון תחקרו את שליט לגבי המידע שנאלץ לספק בשבי • "היה תלוי על עמוד עם רגליים באוויר" • "חקירת החמאס ילדותית, ונמוכה ברמתה המקצועית"

שליט בשבי
שליט בשבי



שנה לאחר שחזר משבי שנמשך חמש וחצי שנים ברצועת עזה בידי ארגון חמאס, מתגלים פרטים על חקירתו של החייל גלעד שליט על ידי התנועה האיסלמית. פרטי החקירה - המרכיבים סיפור גבורה - שמורים היטב במשרד הביטחון הישראלי.

על פי גורם שמצוי היטב בחומרים, "היה לשליט חשש שהוא סיפר סודות לחמאס", הוא אומר בשיחה לוואלה חדשות!, "אבל הסבירו לו מהר מאוד שהוא לא מסר אף סוד ופעל נכון מאוד".

הגורם הסביר, כי שליט לא נידב מידע היות וידע שהוא עלול לסכן את ביטחון המדינה. "בעיניי הוא בכלל גיבור על הדרך בה הצליח לצלוח את השבי", הוסיף.

החקירה בעניינו של מאסר שליט בשבי נפתחה לאחר שבדיקות הוכיחו כי הוא כשיר נפשית לחקירה, שמעלה כי הוא לא עבר עינויים קשים. "באחד המקרים מתאר שליט כי חוקריו בתקופה הראשונה של השבי דרשו ממנו להיות תלוי על עמוד עם רגליים באוויר למשך הרבה מאוד זמן, כשהוא סובל מהפציעה", סיפר הגורם.

"השבועיים הראשונים של שליט בשבי עברו תחת חקירות אינטנסיביות, אך לאחר חודשיים הן הלכו ודעכו בהדרגה כשראו ששליט 'לא מספק את הסחורה'".

גלעד שליט חוזר הביתהצילום: גלעד שליט חוזר הביתה
גלעד שליט חוזר הביתה


חקירה החמאס - ילדותית וללא מטרה אפקטיבית

שליט סיפר לחוקרים בישראל, כי מעת לעת היו מגיעים אליו למקום המסתור אנשים שנראו כמו דמויות בכירות בחברה הפלסטינית ברצועת עזה. "הם שאלו אותו בעיקר על פוליטיקה והלך הרוח בישראל", סיפר הגורם שמצוי בפרטי החקירה של שליט. "שליט מעולם לא התעניין ממש בפוליטיקה הישראלית, כך שלא ידע לענות להם".

לטענת הגורם, מה שהקשה על החקירה הוא האופי של שליט. "העובדה שהוא שבת רעב במהלך השבי הראתה לנו שהוא לא יצר הזדהות עם השובים שלו, הראתה שהיה שם משבר. החשש שמא ינסו לקרב אותו אליהם במהלך תקופת השבי הארוכה מאוד, מתבטל אוטומטית. התיאוריה של סוכן כפול? לא רצינית. האם זה עבר במוחם של אנשי החמאס? אני לא יודע לומר".

הוא הוסיף כי שליט "הפגין עוצמה נפשית גדולה מאוד. היה לו חוסן נפשי וזה מה שהציל אותו בשבי". לדבריו, "הלחץ הבינלאומי לשחרורו לא חלחל לתוך המערכת שהחזיקה אותו בשבי. הוא היה חשוף לרדיו וטלוויזיה. ברגעים מסוימים היו נוהגים להעביר לו ערוץ כשזה לא מצא חן בעיניהם. הוא ידע מה קורה סביבו, אבל זה לא השפיע עליו".

החקירה שעבר גלעד שליט על ידי חוקריו הוגדרה על ידי מומחים במערכת הביטחון בישראל כ"ילדותית, נמוכה ברמתה המקצועית וללא מטרה אפקטיבית". לגבי התשובות שסיפק שליט לשאלות מערכת הביטחון הישראלית, סיפר הגורם כי "גלעד שליט מילא את כל הדפים שנמסרו לו וענה על כל השאלות. לא היו שאלות שהוא התקשה לענות עליהם. חשוב לציין שכתוצאה מנפילתו בשבי לא הוחלט לשנות נהלים או לבצע בחינה של התורה עליה מתבססים חוקרים או בסדרות הכנה לשבי".
גלעד שליט תנועה האיסלמית משרד הביטחון חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד