י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ • ה'שאבעס גוי' החסידי - התגלה כיהודי

כשה'שאבעס גוי' של סערט ויז'ניץ התחיל לפזם ניגוני שבת, החליטו בחסידות לערוך לו בדיקת שורשים, בסיומה התברר: בוריס הוא יהודי לכל דבר, וכל שימוש בו הוא חילול שבת

צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי
צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי

בוריס - פועל רומני שעלה לארץ לפני מספר שנים - עבד בחצרות אדמו"רים: תחילה עבד בבני-ברק בבית המדרש של חסידות נדבורנא, ומאוחר יותר בבית המדרש של חסידות סערט ויז'ניץ בחיפה.

בעבודה שכזו משתמשים החסידים בבוריס כ'גוי' של שבת במקרים של נפילת חשמל ומזגנים וכדומה. במקרים רבים ה'גוי' לומד במהירות את הלך הרוח החסידי, ואף משנן מילים אחדות בשפת היידיש - להנאתם של החסידים.

באחרונה העלו חסידי סערט ויז'ניץ חשד כי בוריס - לא פחות ולא יותר - הוא יהודי לכל דבר. החשד התעורר עקב סיפוריו כי אמו הייתה מדליקה נרות של שבת בימי שישי, וכן לאחר שפיזם לעצמו שירים יהודים עתיקים, לאו דווקא כאלה ששמע ב'טיש'.

החסידים בתחילה לא ייחסו לכך חשיבות מיוחדת, אך משגבר החשד והתבסס - פנו לדומ"ץ הקהילה הגאון רבי דוד שלמה זולדן, שיבדוק את הדברים.

הגרד"ש זולדן בירר את הדברים עם בוריס, ובעקבות שיחתו נתלתה מודעה בימים האחרונים בלוח המודעות של בית המדרש הגדול 'מקור ברוך' ברמת ויז'ניץ בחיפה, ובה נכתב תחת הכותרת 'זכור את יום השבת לקדשו', כי לאחר בירור מקיף ויסודי על-ידי הדומ"ץ, הוחלט שמר בוריס עובד הניקיון של בית המדרש הוא יהודי לכל דבר, ועל כן חל איסור מוחלט לבקש ממנו לעשות מלאכות איסורי שבת.

עבודתו של בוריס נותרה על כנה - להזיז את הפרענצ'ס בשבת ולסדר את בית המדרש, רק מבלי שאנשים ישתמשו בו לחלל את השבת.

בתוך כך יציינו הערב (ד) בחצר סערט ויז'ניץ 49 שנים לפטירת בעל ה'מקור ברוך' מסערט ויז'ניץ זצ"ל. סעודת הילולא תתקיים בבית המדרש הגדול, ומחר יעלה האדמו"ר לפקוד את קברו באהל אדמו"רי בית ויז'ניץ בבני-ברק.
סערט ויזניץ הגרד חסידים בוריס גוי של שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד