י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מעצר עד תום ההליכים ליענקי ברגר • השופט: "אין מנוס"

בעקבות הפרת תנאי מעצר הבית, ומסמך מחשיד שנתגלה בכיסו, הוחזר יענקי ברגר למעצר עד תום ההליכים • ומדוע התקשר רב הכותל לפרקליטת מחוז ירושלים?

יעקב ברגר. צילום ארכיון
יעקב ברגר. צילום ארכיון



היום (ד) נערך דיון בבית משפט המחוזי בירושלים, בעניינו של יעקב ברגר - נגדו הוגש כתב אישום בגין דיווחים כוזבים על מספר התלמידים במוסדות החינוך אותם ניהל, ואשר כתוצאה מהדיווחים הללו קיבל המוסד במרמה ושלא כדין סכומי כסף בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

בעקבות הגשת כתב האישום, דרשה הפרקליטות את מעצרו עד לתום ההליכים, אך לאחר מעצר שנמשך כחודש, הורה השופט על שיחרורו למעצר בית ב'מדרשת הגליל' במגדל העמק. שם היה נתון להשגחת מפקחים במשך 24 שעות ביממה, כשהוא אזוק אלקטרונית ונתון תחת ערבויות גבוהות. לברגר הותר לצאת לתל אביב להפגש עם עורכי דינו - בהודעה מראש.

השבוע (א) יצא ברגר ממגדל העמק כשהוא מלווה במפקח לפגישה עם עורך דינו, וכמובן הודיע על כך לפרקליטות, שהחליטה לעקוב אחריו, ולוודא שהוא אינו מיפר את תנאי האישור שקיבל.

ברגר הגיע למשרד העו"ד בליווי מפקח, כאשר נפגשו עם עורך הדין, המפקח סיכם עם ברגר כי יתקשר אליו לאחר סיום הפגישה, המפקח יבוא לאסוף אותו ואז יחזרו יחדיו למגדל העמק.

אלא שלברגר היו תוכניות אחרות: לאחר סיום הפגישה עם עורך הדין, נסע יחד עם אשתו למסעדה תל אביבית - ללא המפקח, ולטענת המפקח - גם ללא ידיעתו, שם נעצר ברגר על ידי המשטרה בחשד להפרת תנאי מעצרו.

במהלך המעצר נערך חיפוש על גופו של ברגר, ובו נמצא מסמך מחשיד המכיל פרטים אישיים של הפרקליטה המנהלת את התיק נגדו.

ברגר הובא לדיון ביום שני, במהלכו סוכם כי הוא יימשך היום. במהלך הימים הללו שהה ברגר במעצר.

"לא יכול להתקבל על הדעת"

השופט הכריע כי לא מדובר בהפרה קלה של התנאים, והסביר כי לא דרושה לאדם בעל תושיה יותר מאשר 'פירצה' לזמן קצר על מנת להימלט מהארץ.

עוד הוסיף השופט, כי במסמך המודפס שנמצא על גופו, נכתב "לבקשתך פעלנו לביצוע חקירה לברור אודות הנדון (פרקליטת מחוז ירושלים המטפלת בתיק הפלילי המתנהל נגדו) מעמדה המשפחתי, וקשריה עם עו"ד שסיימו את עבודתם בפרקליטות מחוז ירושלים". בהמשך המסמך מובאים הפרטים הבאים: שמה ושם משפחתה, מספר תעודת זהות ותאריך לידה, שמות הוריה, מצב משפחתי שלה ושל בעלה. היכן למדה משפטים ומתי סיימה את לימודיה. תחת הכותרת "עמיתים לשעבר למקום העבודה" מופיעים שמות ופרטים של שלושה פרקליטים לשעבר בפרקליטות מחוז י-ם לשעבר, העובדים עתה במגזר הפרטי.

ברגר טען בתחילה כי מדובר במסמך ישן מאוד שהוא הוציא מהאינטרנט מחיפוש בגוגל. וכי הוא "רצה לדעת מי היא, מה הסגנון שלה... חיפשתי באתרים של בתי משפט פרטים עליה כדי לדעת את האופי שלה, וללמוד. היא מייצגת את המדינה, אני בודק גם סתם פסיקות".

אך במהלך הדיון בבית המשפט מסר הסבר שונה. לדבריו, שקל לצרף לצוות ההגנה סנגור ששימש בעבר פרקליט בפרקליטות מחוז ירושלים, בהיותו סבור שקיומה של חברות בין סנגורו לפרקליטה - עשויה לעזור לעניינו. לדברי עורך דינו יש להשקיף על המעשה על רקע המגזר אליו משתייך ברגר, והתנהלות הנוהגת אצל חלק מהנמנים עליו.

השופט לא קיבל את הסברו כי מדובר במידע שהוציא מהאינטרנט, הואיל ומהמסמך עולה כי הוא נערך בידי אדם אחר, שהרי כתוב בפתח המסמך, "לבקשתך פעלנו לביצוע חקירה לבירור פרטים אודות הנידון". עוד הוסיף השופט כי לא ניתן לקבל את ההסבר כי ביקש להכיר את גישתה המקצועית של הפרקליטה, הואיל ועיקר המסמך מתמקד בפרטים אישיים, ולאו דווקא מקצועיים.

"העובדה כי בעל דין בולש ומתחקה אחר עורך הדין של הצד שכנגד, אינה יכולה להתקבל על הדעת", אמר השופט. עם זאת, ציין כי הפקת המסמך ואחזקתו, גם אם יש להסתייג מהם, אינם מהווים עבירה. בשלב זה לא ניתן לקבוע האם הפקת המסמך ואחזקתו יכולים להוות עילה למעצר.

לסיום הכריע השופט אריה רומנוב: "לנוכח כל האמור, הגעתי לכלל מסקנה שאין מנוס אלא לקבל את הבקשה (של הפרקליטות) ולהורות על מעצרו של המשיב עד לתום ההליכים המתנהלים נגדו".

פרקליטו של יענקי ברגר, עו"ד אבי לביא, מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "אנחנו עתידים לערער לבית המשפט העליון. אנו סבורים שמדובר בפתק סתמי ללא כוונת זדון אשר נמצא ברשות מרשי חודשים רבים, ובית המשפט קבע שיתכן וזה אפילו לא עבירה, ולכן לא הייתה כל סיבה לעצור אותו עד תום ההליכים".

גם רב הכותל במטלפנים

בדיון הראשון שנערך מיד לאחר המעצר - ביום שני, ציין ברגר בפני השופט לגבי הפרקליטה "באחת הבקשות לפני שהיה דיון התקשרה אלי (הפרקליטה, א.ש.) ואמרה לי 'תגיד לרב הכותל שאני מכירה ומעריכה אותו אישית שלא יבקש ממני דבר'. כנראה הוא דיבר על ההיבט ההומני ואני אמרתי שלא אני שלחתי את רב הכותל וכו'. זו הרמה. אף אחד לא ניסה להשפיע עליה או פנה אליה בהיבטים לא ראויים".

עוה"ד פס התייחס לכך בדיון ואמר "חברי העלה את הנושא שהיו טלפונים לפרקליטה והתייחס לטלפון אחד מרב הכותל. אני נמצא בתיק ואומר שמדובר בהרבה טלפונים. כאשר מבקשים מהסניגורים להבהיר חד משמעית שאין מקום לדבר והדבר ממשיך, זה אומר 'דרשני'.

"אני מצהיר לפרוטוקול שנגיש כתב אישום על ההפרה הזו בין אם על ידינו ובין אם על ידי התביעות אבל כתב אישום יוגש על העניין".
יעקב ברגר הליכים רב הכותל מאסר הפרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד