י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'עשרת הדיברות' - הכירו את מיט רומני

מיהו מיט רומני ומה דעותיו? • בטור בחירות מיוחד פורש יורם אטינגר את 'עשרת הדיברות' של המועמד הרפובליקאי לנשיאות • והאם רומני יישאר נאמן לדבריו?

'עשרת הדיברות' - הכירו את מיט רומני



'עשרת הדיברות' של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מבדלות אותו מהנשיא אובמה.

1. רומני מאמין בייחודיות מוסרית ואסטרטגית של ארה"ב (Exceptionalism), המעניקה יתרון כלכלי, מדעי, טכנולוגי, חינוכי, רפואי וצבאי על פני שאר מדינות העולם. הייחודיות האמריקאית נובעת מערכי מוסר יהודי-נוצרי שגובשו על ידי המתיישבים הראשונים והאבות המייסדים של ארה"ב.

2. רומני משוכנע שכדי להנהיג את העולם על ארה"ב לשמור על חופש פעולה חד-צדדי (Unilateralism), ולא להשתעבד לשיקולים רב-לאומיים. ארה"ב – ולא האו"ם או כל גוף רב-לאומי אחר – היא "עושה המשחק" המרכזי בעולם. מנהיגות אמריקאית בעולם חיונית לביטחון ולכלכלת ארה"ב, לשדרוג תדמית ההרתעה האמריקאית, לעידוד בעלות-בריתה ולהצרת צעדיהם של יריבים ואויבים.

3. רומני מעדיף מדיניות מציאותית על פני הרהורי-לב. להערכתו, "הרחוב הערבי" אינו מבשר דמוקרטיה אלא מקצין טרור אנטי-אמריקאי; הדברת – ולא הידברות עם - משטרים פורעי חוק מצמצמת סיכויי מלחמה; פוטין הוא יריב ולא בעל ברית; נחישות אמריקאית – ולא גמישות – תצנן את האימפריאליזם הרוסי. מדיניות מציאותית מחייבת אמונה בצדקת הדרך, מחויבות ארוכת-טווח ובהירות רעיונית ולא התנצלות, הססנות וערפול רעיוני.

4. רומני יודע שבהירות מוסרית היא תנאי לבהירות מבצעית במאבק בטרור. אין לטשטש את איום הטרור האסלאמי על ידי אקרובטיקה מילולית מבית היוצר של אובמה כגון "אלימות במקום עבודה" (טבח 12 חיילים בבסיס צבא בסן אנטוניו על ידי רב סרן אמריקאי מוסלמי אוהד "אל קעידה") ו"אסונות מעשה ידי אדם". אין למחוק מספרות הדרכה של הצבא, ה-CIA וה-FBI התייחסות לטרור האסלאמי. הטרור האסלאמי האנטי-אמריקאי אינו מקרי אלא שיטתי. משטרי טרור מוסלמים רואים בערכי-יסוד של החירות האמריקאית איום קיומי ובעוצמת ארה"ב מכשול מרכזי להגשמת שאיפות מגלומניות.

5. רומני מאמין ב"שלום מתוך עוצמה" ולא פייסנות המלבה את אש הטרור. שדרוג – ולא צמצום – יכולות צבאיות של ארה"ב ואירופה הן תנאי הכרחי להרתעת תוקפנות.

6. רומני תומך בהעמקת שתוף פעולה אסטרטגי עם בעלות-ברית יציבות, אמינות, יעילות, דמוקרטיות וללא-תנאי כגון ישראל, התורמות לארה"ב כלכלית וביטחונית. ישראל היא בעלת הברית היחידה המתפקדת כנושאת מטוסים אמריקאית ללא נוכחות אמריקאית, שאי-אפשר להטביעה, העוגנת באזור קריטי לאינטרסים אמריקאיים, בעלת יכולות-מוכחות, החוסכת למשלם המיסים האמריקאי כ-20 מיליארדי דולרים לשנה.

7. רומני אינו מאמץ את הסימטריה המוסרית הבלתי-מוסרית כלפי ישראל והפלשתינים, כלומר כלפי אב-טיפוס ללוחמה בטרור ותמיכה שיטתית בארה"ב מחד (ישראל) ואב-טיפוס לטרור ולתמיכה שיטתית באויבי ארה"ב כגון, גרמניה הנאצית, ברה"מ, צדאם חוסיין, משטר האייתולות, בן לאדן (פלשתינים).

8. רומני נחוש למנוע מאיראן יכולות גרעיניות למען ארה"ב (במיוחד) ולא רק למען ישראל. איראן גרעינית תביא לקריסת משטרים פרו-אמריקאיים במפרץ הפרסי; לתוהו ובוהו באספקת ומחירי הנפט; להשלמת השתלטות איראן על עיראק; להאצת מרוץ החימוש הגרעיני; להתעצמות צבאית של ונצואלה, בוליביה ואקוודור האנטי-אמריקאיות; לרוח גבית לטרור המוסלמי האנטי-אמריקאי, כולל עשרות תאי טרור רדומים בארה"ב; ולצמצום כושר התמרון של ארה"ב במפרץ הפרסי, באוקיינוס ההודי, במזרח התיכון ובעולם כולו.

9. רומני מודע לעובדה שהעניין הפלשתיני אינו שורש זעזועי המזה"ת או הטרור האסלאמי האנטי-אמריקאי ואינו בבת-העין של המדיניות הערבית. הוא מבין שהפלשתינים אינם מוטרדים מגודל – אלא מקיום – ישראל, ומכיר בחיוניות רכסי יו"ש לקיום ישראל ובהשפעה השלילית של מדינה פלשתינית על אינטרסים אמריקאיים.

10. ניסיונו של רומני לימד אותו שאין להקריב את "עשרת הדיברות" על מזבח התקינות והאופורטוניזם הפוליטיים וללחץ פנימי ובינלאומי.

האם יהיה רומני – אם ינצח בבחירות נובמבר 2012 – נאמן ל"עשרת הדיברות”?

שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב"

יורם אטינגר מיט רומני ברק אובמה ארה''ב עשרת הדיברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד