י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איך ששטר מתגלגל

"בשנה וחצי הזו גלגלתי מחזור של כמאתיים אלף דולר. כל בעלי הגמ"ח"ם בארץ מכירים אותי כלווה מצוין.למעשה, עד הרגע לא שילמתי אפילו דולר אחד" • חברון גרנביץ על תופעת ה'מגלגלים'

איך ששטר מתגלגל



האגדה היהודית מספרת על עיירה קטנה במזרח אירופה, בה היה המצב הכלכלי בכי רע. לא היה בית אחד שלא כרע תחת חובות כספיים, ולא היה תושב אחד שלא היה נושה לשכנו. כל תושבי הכפר היו חייבים כספים איש לרעהו.

ביום בהיר אחד הגיע לעיירה אדם ממדינה שכנה. הוא נכנס לבית המלון היחיד שהיה במקום ובקש לשכור חדר. הניח על הדלפק שטר של 100 ואמר למלונאי כי הוא עולה לבחון את החדרים ומיד יחליט האם ילון במקום.

בעל בית המלון, בראותו שטר כסף, חיש מהיר נטלו מהדלפק ורץ לשלם את דמי השכירות שחייב לבעל הבית. בעל הבית נטל בשקיקה את השטר ואץ-רץ להסדיר חובו אצל בעל המכולת. בעל המכולת לקח את השטר ורץ לחנות הירקות לסלק חובו. הירקן חטף את השטר ורץ לחקלאי של העיירה להסדיר חובותיו. מגדל הירקות אץ לפרוע חובותיו אצל הקצב.

כך התגלגל השטר מתושב לתושב. כל אחד מיהר לפרוע חובותיו. התחנה האחרונה הייתה כשאחד מתושבי המקום הגיע לבעל בית המלון ושילם את חובו ואז... בדיוק אז ירד התייר מהקומה העליונה ובישר לבעל בית המלון, כי לאחר סיבוב בכל החדרים, לצערו, הוא לא מצא חדר לטעמו, וביקש את כספו בחזרה. בעל בית המלון שלף את השטר ומסרו בחזרה לתייר.

עכשיו שימו לב מה התרחש פה: התייר נכנס לעיירה בה אין בית ללא חובות, אין אדם שלא חייב כסף איש לרעהו, וכעבור כמה שעות יצא עם אותו השטר בחזרה, אבל... כל תושבי העיר הספיקו לשלם את כל חובותיהם.

פגשתי אותו השבוע בחנותי. אדם שכבר הספיק לחתן כמה ילדים בחייו. היה ערב חם ומהביל. הוא נכנס במהירות לעבר מקררי השתייה, בירך בהטעמה ושתה מלוא לוגמיו פחית צוננת. אחר צנח על הכסא הקרוב, תוך שהוא משחרר אנחת מועקה.

"מה לך רבי יהודי?" פניתי אליו ברוך.

הוא הביט עלי, השתהה קמעא ובחיוך מריר פתח במונולוג אישי: "תראה באיזה עולם מצחיק אנחנו חיים. לפני כשנה וחצי חיתנתי ילד. למזלי הרב, המחותן הבין את מצבי הכלכלי העגום והחליט להשתתף ברוב ההוצאות. לי אישית נשאר לשלם 15 אלף דולר, אך לצערי גם את זה אין לי ולא היה סיכוי שיהיה לי. מזה כשנה וחצי שאני נע ונד ומסתובב ב-30 גמ"חים ברחבי הארץ. לוקח מזה ומחזיר לזה, מחזיר לזה ולוקח מזה. אני מחזיק באמתחתי 'יומן אירועים' שכול תכולתו היא רשימת תאריכים של 'לקיחות והחזרות', בכדי שלא אאחר אף פעם בתאריכי פירעון ולמען יצירת הרושם של איש אחראי.

"לפעמים אני יושב ומסכם לעצמי את התקופה הזאת... מה היה לנו שם: בשנה וחצי הזו גלגלתי מחזור של כמאתיים אלף דולר. כל בעלי הגמ"ח"ם בארץ מכירים אותי ומצהירים בפה מלא שאני לווה מצוין, שתמיד משלם בזמן, אפילו על ערבים הם כבר לא מקפידים, כי הרי אני איש עסקים הגון. אבל, למעשה, עד הרגע לא שילמתי אפילו דולר אחד.

הטור יפורסם ביום רביעי ברשת 'קו עיתונות דתית'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד