י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ש"ס מתאחדת • ב'יהדות התורה' נשלפות סכינים

בניגוד לש"ס, ב'יהדות התורה' לא משתדלים להציג אחדות • החסידויות נאבקות על הרוטציה והפלג הליטאי-ירושלמי עושה שרירים • שרי רוט על הסכינאות ביהדות התורה

ש"ס מתאחדת • ב'יהדות התורה' נשלפות סכינים



בעוד בש"ס מציגים, לפחות כלפי חוץ, חזית אחידה - במפלגת האחות, יהדות התורה, אפילו את זה לא מצליחים, לפי שעה, לעשות.

נכון לעכשיו, הקרב היחיד שכבר מגיע לכלל הכרעה הוא סביב המערכה מי ישלוט על הפרסום ומי על מערך הארגון, כפי הנראה כעת: 'דגל' תקבל את הפרסום, אגו"י - קרי, חנוך זייברט, סגן ראש עיריית בני-ברק, ונציג הסיעה המרכזית של גור - את הארגון.

עוד בנושא:
דרעי: כולם מנצחים • צפו: מסיבת העיתונאים והחגיגות ברחובות
סקר היום שאחרי: דרעי מזניק את ש"ס ל-14 מנדטים
אריה דרעי חוזר, ישי ילקק את הפצעים • סיכום שבוע קשה במפלגת א' א' א'

אבל זהו רק הקרב הקוסמטי. שכן, מלחמת היהודים האמיתית מתחוללת בחדרי חדרים, אבל גם באולמות מלאי אדם. בין חסידויות ובין ציבורים שתמיד היו ממושמעים לרב אחד ויחיד.

הנה כמה פירורים מהקרבות עליהם נשמע במהלך השבועות הקרובים, עד לחצות הלילה של יום הגשת הרשימות המסודרות לכנסת.

ושוב סגן שר. ליצמן. צילום: יואל לויצילום: ושוב סגן שר. ליצמן. צילום: יואל לוי
ושוב סגן שר. ליצמן. צילום: יואל לוי


הרוטציה החסידית

על פי ההסכם החתום בין חלקיקי יהדות התורה, על נציג הסיעה המרכזית לתת הפעם את הרוטציה בת השנתיים לנציג חסידות בעלזא. למה הסיעה המרכזית? כי הפעם הגיע תורה. אייכלר של בעלזא נתן לפני שנתיים, פרוש של שלומי אמונים מסיים כעת את השנתיים שלו. והנה, הגיע תורה של גור.

בגור אומרים, נכון לעכשיו, כי כך יעשו וכי מאז ומתמיד נהגו לכבד הסכמים. ברמיזה הם מזכירים את הרב מנחם פרוש ז"ל, איש סיעת שלומי אמונים, שלא נהג כן. חבריהם לסיעה מושכים בכתפיים ואומרים: "הם בטוחים שיהיו שישה מנדטים, לדבר הם מדברים על שבעה 'על בטוח', ממילא לא יהיה צורך ברוטציה על המקום השישי. נראה מה יעשו אם וכאשר תגיע ג' להישג הקבוע שלה, חמישה מנדטים. האם גם אז יסכימו לרוטציה?"

מחד, נראה כי לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כבר ניתנה ההנחיה מצד האדמו"ר לקחת הפעם את תפקיד השר. אם אכן זה מה שיקרה, במצב בו הוא נמצא בממשלה, מי צריך את תפקיד הח"כ - תפקיד משעמם ובלתי חשוב?! מצד שני, מה יקרה אם 'יהדות התורה' לא תיקרא אל שולחן הקואליציה וראש הממשלה הנבחר (בנימין נתניהו?) יסרב לשלם לה את הנדוניה הנדרשת? האם גם אז ישכילו למלא את הרוטציה המובטחת?

בגור לא מבינים את השאלה. מבחינתם אין מצב כזה. יהדות התורה בקואליציה, נתניהו וכל נבחר שיהיה ישמרו על הברית עם החרדים. אם זה לא יועיל להם לפעם הזו, זה יועיל בעתיד. לא זורקים שותפים נאמנים לפח האשפה של ההיסטוריה.

עד כאן הכול נראה פשוט. אבל זהו, שלא. גם אם תחליט גור לקיים את הרוטציה, מול מי תעשה זאת? על פי ההסכם, מול בעלזא. בפועל החסידות מנסה לעשות שרירים ומתמרדת נגד ההחלטה. אם עד לפטירת האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל לא רצו שם לפתוח את הנושא משום כבודו (בכל זאת, חמיו של האדמו"ר מבעלזא), הרי שכיום אין להם כל מחויבת אישית לאדמו"ר הנוכחי ו"הגיע הזמן שנהפוך לילדים גדולים, כוחנו גדול מכוחה של חסידות ויז'ניץ, למה שלא נקבל נציג מלא"? - הם תוהים.

מאחר ועד כה לא נערך מפקד ומספרם המדויק של החסידים בכל חסידות אינו ידוע - לך תתווכח.

בויז'ניץ, מצידם, טוענים: "שבעלזא תחליט לאן היא שייכת. במשך שנים הזדהתה עם 'דגל התורה', היא הגיעה בשלב מאוד מאוחר לאגודה, לא מגיע לה נציג".

האם תיפתח מלחמה בין שתי החסידויות? מחד, האדמו"ר מויז'ניץ מאוד מתרחק ממחלוקת ויעשה הכול כדי למנוע אותה. מצד שני, לך תדע. הכל צפוי.

איומים ותו לא? מנחם כרמל. צילום: קובי הר צביצילום: איומים ותו לא? מנחם כרמל. צילום: קובי הר צבי
איומים ותו לא? מנחם כרמל. צילום: קובי הר צבי


המקום הליטאי השלישי

מלבד הויכוח על הרוטציה, צריך להודות שהפלג החסידי ב'יהדות התורה' מאוחד למדי. שמות הנציגים ידועים, ולצאת לקמפיין הבחירות אפשר היה כבר אתמול.

החריקות הפעם נרשמות דווקא בפלג הליטאי של התנועה - ב'דגל התורה'. במשך שנים שררה שם אחדות פנימית, כאשר הח"כים (רביץ-גפני) כפופים חד-משמעית למוצא פיו של הגרא"מ שך זצ"ל, ובהמשך לגרי"ש אלישיב זצ"ל (גפני-רביץ ואחרי פטירת האחרון גפני-מקלב).

מאז פטירתו של הגרי"ש, עברה ההנהגה של הציבור הליטאי לידיו של הגראי"ל שטינמן. אלא שפלג קטנטן מרד.

מדובר במה שמכונה 'הפלג הירושלמי'. לקבוצה כאלף מנויים לעיתון הנושא את דגל המרד - הפלס - מה שאומר: כאלפיים-שלושת אלפים קולות. לא משמעותי במושגים של עשרות אלפי מצביעים למפלגה.

הפלג יקים לקראת הבחירות הקרובות מפלגת מדף בשם 'לנצח', שמטרתה "לזרוק קולות של הציבור הליטאי לפח". לכל ברור כי למפלגה אין כל סיכוי לגרד את אחוז החסימה, והשאלה היא רק: מה גודל הנזק שיוכלו לגרום.

כאן המקום להזכיר כי בבחירות הקודמות (2009) היה בציבור הליטאי מי שהצביע ל... ש"ס, וביניהם קבוצה גדולה של אברכים במודיעין עילית. הסיבה: ביזיון כבודו של הגראי"ל שטינמן, כאשר לרשימה נבחר נציג בניגוד לרצונו ולדעתו. קשה להעריך כמה השתתפו בהצבעת מחאה זו, באשר יום לפני יום הבחירות ציווה הגראי"ל בקולו שלו להצביע ל'יהדות התורה', למרות הכול. ובכל זאת, סביר להניח שהיו כמה מאות איש, שלמרות שמחל על כבודו - הם לא מחלו.

אם ישובו הקולות הללו הביתה, הם יאזנו את אובדן הקולות המזערי הצפוי במקרה של מפלגת מדף ליטאית. מה גם שבמצב כזה, יזרום האנדרנלין בעורקי הציבור הליטאי ויריץ את כולם לקלפיות ולמאמץ עילאי במערכת הבחירות כולה.

המציאות בשטח הוכיחה שבמצבים מעין אלו יכולה מפלגה להגדיל את כוחה לאין שיעור (עיין-ערך בחירות תשמ"ט).

מטרה נוספת העומדת לנגד עיני מקימי מפלגת המדף, מלבד השלכת קולות לפח, היא לנסות ולסחוט נציג במקום השלישי של 'דגל'. דרישתם היא להציב שם את הרב מנחם כרמל, מגדולי המשקיעים הפרסומיים של 'הפלס'. לדרישה הזו יש כמעט אפס סיכויים להתקבל, באשר בחזון איש 5 נחושים מאוד שלא להציבו כנציג.

פגישת פיוס של הקודקוד הליטאי, הרב מרדכי קרליץ, עם קודקוד המרד הליטאי, הרב מנחם כרמל, לא עלתה יפה. השניים נפגשו, תוצאות אין - ולדרישתם לקבל את המקום השלישי אין בינתיים מענה.

לא הועיל גם מפגן הכוח במוצ"ש האחרון, מפגן אליו הגיעו מאות (לדעת אנשי דגל) או אלפים (לדעת אנשי עיתון הפלס), כאשר חלקם מורכב מסקרנים. גם האיומים על מפגן כוח עתידי, בתאריך ט"ז בחשוון - יום פטירת הגרא"מ שך זצ"ל, לא עושים עד כה רושם על איש בחזון איש 5, למגינת ליבם של המאתגרים.

סיכויים נמוכים. גוטרמן אצל הגראי"לצילום: סיכויים נמוכים. גוטרמן אצל הגראי"ל
סיכויים נמוכים. גוטרמן אצל הגראי"ל


"החרדים החדשים" דורשים ייצוג

אז מי בכל זאת יאייש את המקום השלישי של דגל התורה (מקום שביעי ברשימה המאוחדת)?

מעוניין בתפקיד ואף לוחץ בכיוון הוא ראש עיריית מודיעין עילית, הרב יעקב גוטרמן. אלא שסיכוייו נמוכים ביותר.

אין זה סוד שהגרי"ש אלישיב זצ"ל התנגד נחרצות למינויו, וכל מי שמכיר את הגראי"ל שטינמן יודע שקשה להניח כי יציב ברשימה מי שהיווה סדין אדום בחנן 10.

שמות נוספים שעלו הם שמו של הרב אליעזר סורוצקין מ'לב לאחים'. בעבר, כאשר עלה שמו כמועמד, התנגד הגראי"ל בטענה שמערך הקירוב ייפגע. אלא שלאחרונה נראה שיש סיכוי למועמדותו, שכן הוא מזכיר מאוד את הרב אברהם רביץ ז"ל: נעים הליכות, בעל רטוריקה נאומית יוצאת מן הכלל, ובקיצור - נציג ראוי ביותר.

שם נוסף שעלה זה מכבר הוא שמו של הרב איצ'ו רייך, מנהל רשת הגנים של אגודת-ישראל וראש מועצת רכסים לשעבר.

בין לבין מנסים עוד שני פלגים 'לעשות שרירים', הגם שאין בכוחם להריץ מפלגה של ממש לכנסת. הראשונה שבהם, תנועת טוב, המנסה להבהיר כי אנשיה ימנעו מלהצביע ל'יהדות התורה'. באיום זה, צריך לומר, אין ממש, שכן גם כך רוב אנשי התנועה לא הצביעו למפלגה ובחרו 'לרעות בשדות זרים' (לא כולם, חייבים להדגיש). ביניהם התומכים באיחוד הלאומי, חלקם מתפקדים ומצביעים לליכוד ויש גם הנותנים את קולם לישראל ביתנו ("ליברמן גבר", שמעתי מפי כמה מהם לא פעם).

פלג נוסף המנסה להתעורר לתחיה הוא פלג "חרדים עובדים". אלו שאינם מזוהים עם עקרונות טוב, אך מבקשים לקבל ביטוי לדרישותיהם מ'דגל התורה'. "אנחנו לא מקדשים את העבודה, כמו בתנועת טוב, אך חשוב לנו שיקבלו את ילדינו למוסדות הלימוד החרדיים מבלי שניאלץ לפתוח מוסדות חלופייים", הם אומרים.

מאחר וגם בתנועת טוב הרשמית לא מדברים על קידוש נושא העבודה (כזכור, חנוך ורדיגר הדגיש בראיון ב'בחדרי חרדים' כי הם בעד לימוד תורה, וכי רק כאשר אין אפשרות להמשיך וללמוד הם בעד יציאה לעבודה), לא ברורים גבולות ההבדל בין התנועות.

מה גם שהפלג החדש לא הצליח עדיין להגשים את עצמו לכלל מפלגות, גם לא עירוניות (לעומת טוב, למה יש ייצוג בבית שמש ובביתר עלית), וסביר להניח שיקח להם זמן רב כדי להתארגן.

איפה יש אחדות?

ניסיונות לגרור את הפילוג הפנים-ליטאי החוצה, אל 'יהדות התורה' כולה, לא עלה השבוע יפה.

היה זה כאשר קודקודי תנועת המרד הליטאית, ובראשם הרב מנחם כרמל, ניסו לקבל את עזרת סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, ולחבור לגור.

למרות המתיחות המפורסמת בין גור לבין הפלג הליטאי, בחר ליצמן שלא להניח ידו בתוך הסיר המבעבע. "אל תתערבו לנו, אנחנו לא מתערבים אצלכם".

מערכת הבחירות יוצאת, איפוא, לדרך, עוד מעט קט תעמדו מול הפלקטים הרבים שיקראו לכולכם להתאחד, לאחד שורות, ולתת את הקול ל'יהדות התורה'. המאוחדת, כמובן.

וכמו תמיד, נדע כי אחדות אין (גם לא בש"ס, למרות תקתוקי המצלמות והפוזות הנפלאות של שלישיית א' א' א'), המפלגה מסוכסכת בינה לבין עצמה, כתמיד, אבל עוצמים עיניים ושמים את הפתק בקלפי.
יהדות התורה הרב שך מנחם כרמל הגראי''ל שטינמן דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד