כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בכיר ביטחוני נהרג בפיגוע; לבנון סוערת

אחד מבין שמונת ההרוגים בפיצוץ מכונית התופת: בכיר ממנגוני המודיעין • ראש ממשלת לבנון הביע כוונה להתפטר מתפקידו • מחר מתוכנן 'יום זעם' במדינה

ביירות בתופת. צילום ארכיון
ביירות בתופת. צילום ארכיון

זה היה היעד של הפיגוע בביירות: בכיר ביטחוני לבנוני, ויסאם אל חסן, הוא אחד מבין 8 ההרוגים בפיצוץ מכונית התופת ביום שישי בצהריים.

ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי הביע היום (שבת) כוונה להתפטר. במדינה פרצו הפגנות של תושבים זועמים ומחר מתוכנן 'יום זעם'.

הבכיר, ממנגנוני המודיעין במדינה, נחשב למזוהה עם המחנה האנטי-סורי ולמקורב לראש ממשלת לבנון לשעבר סעד חרירי, הנחשב למתנגד חריף של חיזבאללה ושל סוריה. לפני כמה חודשים הוא גם הביא למעצרו של מישל סמאחה, פוליטיקאי לבנוני שתמך במשטרו של נשיא סוריה. לאחר המעצר, הוא החל לקבל איומים על חייו ובשל כך העביר את בני משפחתו לפריז.

התקרית התרחשה כתוצאה ממטען חבלה שהונח בתוך מכונית על יד בניין בכיכר סאסין, הסמוך למבנה של המזכירות הכללית של מחנה '14 במרץ' - המחנה האנטי-סורי שמתנגד לארגון חיזבאללה.

בעקבות החיסול, כינס ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי מסיבת עיתונאים שם סיפר כי הציע לנשיא המדינה, מישל סלימאן, להתפטר מתפקידו, אולם לבקשת הנשיא הוא מקפיא את ההחלטה עד שיתאפשר דיון עם חברי הגופים הפוליטיים במדינה ומחשש שלבנון תיגרר למלחמת אחים.
ב מחנה "14 במרץ" - המחנה האנטי-סורי בלבנון, קראו לציבור הלבנוני להתאסף מחר בכיכר "החירות" בביירות כדי להשתתף ב"יום זעם" נגד "הרוצחים של אל-חסן".

מאז הפיגוע פרצו הפגנות של אזרחים זועמים בכל רחבי המדינה. על פי דיווחים בכלי תקשורת שונים במדינה, מפגינים הבעירו צמיגים והציבו מחסומים בבירה ביירות ובמקומות נוספים. ברדיו המקומי דווח כי בעיר טריפולי אף נשמעו יריות.

במדינה עסקו רבות בשאלה, מי אחראי לפיגוע? פעילי אופוזיציה רמזו אתמול כי משטרו של נשיא סוריה עומדים מאחורי הפיגוע, "רציחתו היא מכה ביטחונית קשה למדינה, לממשלה ולעם הלבנוני. מה שקרה היום הוא דבר חמור, אבל אף אחד לא יצליח לרצוח עם שלם".

המשטר בטהרן החליט להפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל דווקא ואנשיו טענו, כי היא אחראית לביצוע הפיגוע. בהודעת גינוי של משרד החוץ האירני, ציין דובר המשרד כי "ללא ספק, האויב העיקרי של העם הלבנוני באזור הוא המשטר הציוני, אשר מרוויח מחוסר היציבות ומהיעדר הביטחון באזור".
ביירות לבנון ראש ממשלה פיגוע יום זעם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד