כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

"אחדות? עזבו, בואו נדבר על צבא" • המפלגות החרדיות מחממות מנועים

ב'יהדות התורה' משלימים מראש שאין אחדות, ומעדיפים להתמקד בצרות מחוץ: גזירת הגיוס, למשל • מקורביו של אלי ישי מתפללים שש"ס תקבל כמה ש... פחות מנדטים • ומי מפיץ פשקווילים נגד אריה דרעי? • שרי רוט על ההיערכות במפלגות החרדיות והמלחמות הפנימיות בש"ס

ערב בחירות ב'יהדות התורה'. צילום ארכיון
ערב בחירות ב'יהדות התורה'. צילום ארכיון צילום: אליהו קובין



במהלך ישיבת עבודה ראשונה שקיים צוות ההיערכות של יהדות התורה בבני-ברק ביום חמישי האחרון, הטיח אחד מנציגי 'הסיעה המרכזית' כלפי הנציג הליטאי: "אני נותן לך הערה מקצועית, חלילה לא פוליטית, אי-אפשר להציג מצג אחדות כשב'דגל' העניינים לא הסתדרו".

במפלגות החרדיות מאוד היו רוצים שמילת המפתח שתלווה את הקמפיינים, במהלך מערכת הבחירות, תהיה 'אחדות'. אלא שהמציאות בשטח, כך מתברר, לא ממש משקפת את משאת-נפשם של מי שרוצים להריץ אותנו אל הקלפי.

בניגוד למערכות בחירות בעבר, דווקא בפלג החסידי מסתמנת אחדות. בחסידות בעלזא, שניסתה לעשות שרירים כדי לקבל את המקום החמישי, נרשמה התקפלות. "איש מהם לא הגיע אלינו עם הדרישה", אומרים ב'יהדות התורה' - ונושמים לרווחה.

השאלה הגדולה היא מה יקרה אם המפלגה לא תגרוף את ששת המנדטים המיוחלים. האם במקרה כזה יפרוש נציג הסיעה המרכזית לשנתיים למען הרוטציה? הלוואי וכך יקרה ובשקט. אך כל עוד הדרישה אינה מוצגת כעת, היא מאפשרת להציג מצג של אחדות. לפחות, לפי שעה.

"למגר את השאננות". ישיבת היערכות ביהדות התורהצילום: "למגר את השאננות". ישיבת היערכות ביהדות התורה
"למגר את השאננות". ישיבת היערכות ביהדות התורה


פחות פריפריה, פחות אחדות

ב'דגל התורה', בניגוד לעבר, התוצאה הפוכה. האם יצליחו להגיע לתוצאה של אחדות והרמוניה בתוך המחנה פנימה? קשה להניח. המחלוקת עם מה שמכונה 'הפלג הירושלמי' על זהות המועמד במקום השביעי (שלישי ב'דגל'), לא נראית כברת פתרון בשלב זה.

זוהי אחת הסיבות שכבר בישיבת העבודה הראשונה של צוות היערכות דובר על המרת הקמפיין לכזה שיתמקד בסכנות הצפויות לעולם התורה. לא עוד סיסמאות של "אחריות מחייבת" או "כוחנו באחדותנו". דווקא "צו גיוס" או "בקו"ם" הן מילים שיכולות לעורר את המצביע החרדי.

החלטה אסטרטגית נוספת נוגעת להוצאות הפרסום בקמפיין הנוכחי. בבחירות קודמות השקיעה יהדות התורה בגיוס משרדי פרסום שיטוו אסטרטגיה, כאילו מדובר היה במוצר לכל דבר ועניין. גם הפרסום ברדיו ובטלוויזיה, דבר שלא נעשה מזה שנים, עלה ממון רב. יהדות התורה תקבל מוועדת הבחירות המרכזית קצת למעלה מ-7 מיליון שקלים, כאשר כמיליון מהם מותנה במנדט השביעי. "עדיף להשקיע את הכסף בתשלום לפעילים ולשכירת מטות", הייתה ההחלטה. "לא בתשדירים טלוויזיוניים ובקמפיינים ברדיו. לא למשרד פרסום".

החלטה נוספת הייתה להשקיע פחות בערי הפריפריה ויותר בריכוזים חרדיים קלאסיים. "במקום להתאמץ להביא 30 קולות מבאר-שבע או מדימונה, עדיף להשקיע בריכוזים הגדולים. לשכנע חסידויות קטנות, שנמנעו עד כה מלהצביע. זה צעד שיכול להביא אלף קולות בבת אחת, אז למה להשקיע בכמויות הקטנטנות? אחרי הכול, אם פעם בכל עיר מרוחקת היו יהודים מבוגרים שזכרו להצביע ג' מכוח ההרגל, כיום התופעה הולכת ופוחתת. הציבור המסורתי מעדיף לתת את קולו לש"ס או אפילו לליכוד, וכמעט שלא ליהדות התורה, שמצטיירת בעיניו כחרדית מדי.

"צריך למגר את תופעת השאננות, זה חשוב יותר מלהשקיע במקומות בהם הקולות זניחים", היה המסר של הדוברים.

הנהגת ש"ס. צילום: יעקב כהןצילום: הנהגת ש"ס. צילום: יעקב כהן
הנהגת ש"ס. צילום: יעקב כהן


אנשי ישי כועסים

האחדות המאולצת שנרשמה בסוף השבוע האחרון בש"ס, הולכת ומפנה מקומה לתככים. ההערכות הן כי ככל שיחלפו הימים ינסה כל פלג בש"ס (שלושה פלגים) לפנות לעצמו מקום של כבוד, והאמוציות יפרצו החוצה. נכון להיום, איש אינו מוציא את הכביסה המלוכלכת לאנשי התקשורת החילוניים. אבל לעיתונאים החרדיים קשה שלא לעמוד על הלך הרוחות.

הפלג היחיד שעושה הכול כדי לשמור על ארשת אחדות מכובדת הוא הפלג של דרעי. אבל אחרי הכול, אין להם ניסיון גדול בכך, באשר הם הפלג המנצח מהסידור החדש. כך גם לגבי הפלג של אטיאס... פלג קטן שרק הולך ומתהווה.

לעומתם, חשים אנשי ישי (ויש עדיין לא מעטים כאלה), רובם אנשי ימין-ש"ס מובהקים, כי נעשה עוול 'לאיש שלהם'. כמו כולם, גם הם מודעים שתוצאות הבחירות תכרענה את זהות יו"ר ש"ס הבא, ולדעתם "עדיף שש"ס תקבל 10 מנדטים, מאשר 16 - ואלי עף בחוץ".

הקולות הללו הולכים וגוברים, מה גם שלדעתם הושפל האיש שלהם בהופעות המשותפות. "לא רצו להגיד לו במפורש 'צא בחוץ', אז נותנים לו להבין את זה ברמזים משפילים. אבל איך אפשר להבין את זה ששמו את אריה דרעי במרכז בכל הופעה משותפת שלהם. למה, מה קרה? אלי לא החזיק לרב את התנועה בנאמנות 13 שנה? זו נאמנות, וזו שכרה?" - הם אומרים בכאב.

אלי ישי עצמו לא אוהב את הקולות. רק זה חסר לו, שאנשיו יואשמו בתוצאות לא טובות של הבחירות. זו, אולי, הסיבה שמלשכתו לא התקבלה כל תגובה לקולות הללו.

ומה בליבו פנימה? ובכן, אחרי יומיים קשים שעברו עליו בשבוע שעבר, במהלכם התקשה לקבל את הגזירה, נראה כי התעשת ואמונת החכמים, בה הוא מצטיין, גברה. עצם הסכמתו לסידור 'השלישייה' מעיד. במצב כזה, סביר להניח ש'למען מרן' הוא חפץ בהגדלת כוחה של ש"ס, ואף יעשה הכול לשם כך (אם מישהו ישתף אותו). גם אם המשמעות הברורה היא סילוקו מהזירה אחת ולתמיד.

הפשקוויל שהופץ הלילהצילום: הפשקוויל שהופץ הלילה
הפשקוויל שהופץ הלילה


פשקווילים אנטי-דרעי

הבוקר התעוררו תושבי שכונת הר-נוף הירושלמית לבוקר של פשקווילים, שמן הסתם ילוו אותם מעכשיו ועד ליום הבחירות (בתקווה שלא גם לאחריו). תקוותם לשלווה התנפצה, והם נאלצו לקרוא מול עיניהם המשתוממות דברי רהב נגד 'בית הרב' ונגד אריה דרעי. לא כך ציפו להתחיל את מערכת הבחירות.

בפשקוויל, תחת הכותרת 'רבם דקרו', נכתב שלא רצונו של נשיא מועצת החכמים הוא שהכריע את גורלו של אלי ישי, אלא שכנועים של 'בני הבית'.

"לש"סניק הממוצע פשקוויל מהסוג הזה עושה חור בלב. נוח לו לחשוב שהוא מצביע ש"ס כדי לעשות את רצונו של מרן ולעשות לו קורת רוח. קשה לו לחשוב שלא זה באמת היה רצון מרן האמיתי, זה טורף לו את כל הקלפים", אומר הבוקר יהודי שחקר לא מעט את דפוסי ההצבעה של אנשי ש"ס.
האם ידי אנשי מחנה ישי ביצירת הפשקוויל? לא סביר. אחרי הכול אנשי ישי הם אנשים של אמונת חכמים תמימה, לא אנשי פשקווילים. "אבל כשש"סניק נפגע, לך תדע", מסביר המומחה.

סביר יותר להניח שפשקווילים שיפצו בשבועות הקרובים, הם יצירה של גוף ימני המתנגד לאריה דרעי. אין זה סוד, כי במחנה הימין קיים חשש גדול מפניית פרסה שמאלה של ש"ס, שתחת שלטונו של אלי ישי הייתה הרבה יותר ימנית. השר אריאל אטיאס אמנם משך מעט שמאלה וכיבד את הדרישות האמריקניות באשר להקפאה בירושלים, אך יחד עם זה המשיך ליזום בנייה ביהודה ושומרון. זה לא יהיה המצב עם כניסתו של דרעי לתמונה. מה גם שהוא ואטיאס יחדיו יהוו את הרוב לכל החלטה שתתקבל.
יהדות התורה ש''ס קמפיין בחירות אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד