כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"אלי ישי משלם את מחיר הדחת אמסלם, הזהירו אותו"

"אמרו לאלי, אל תסתכסך. בבוא היום - מי יעזור לך מול דרעי?" • "היום, כשעשו לו מה שעשה לאמסלם, אלי רק יכול להתגעגע לימים ההם" • אנשי חצרו של הגר"מ מאזוז מדברים

חיים אמסלם. פלאש90
חיים אמסלם. פלאש90



הדחתו של אלי ישי ממעמדו כיו"ר ש"ס, מממשיכה להעסיק רבים, התוהים: כיצד תוך יום הפך חביבו של הגר"ע יוסף - לאחד משלישיה שאמורה להנהיג את התנועה.

מי שמסתובבים מאז יום רביעי עם פנים המשדרות "אמרנו לך", הם אנשים מחצרו של ראש ישיבת 'כסא רחמים', הגאון רבי מאיר מאזוז, מי שנחשב לרבם של יהודי טוניס. הגם שהחצר, באופן רשמי, אינה מתערבת במתרחש בתוככי הפוליטיקה של התנועה.

"ח"כ הרב חיים אמסלם נכנס לכנסת", אומרים האנשים עימם שוחחנו, "בתמיכת ה'באבא ברוך' והגאון רבי מאיר מאזוז, כבן דודתו של הבאבא ברוך וכתלמיד מובהק של ראש הישיבה. כשנכנס לש"ס, כולם אמרו לאלי ישי: 'זה האיש שבבוא היום יגמור לך את הבעיה של אריה דרעי ואת האיום של שובו למפלגה'. אפילו אחד מהתומכים העשירים שלו אמר לו את זה.

"בתחילה אלי ישי פחד מהצל של אמסלם, שהוא דעתן ובקי ותלמיד-חכם, אבל הבין שכוחו גדול וששווה לשמור עליו. בשלב מסוים הוא החליט שחיים מאיים עליו והחליט לסיים את כהונתו בש"ס. אנשים הזהירו אותו, אמרו לו אל תסתכסך אתו, תן לו מעמד של תלמיד-חכם, תן לו נושאים להתעסק בהם, כי בבוא היום - מי יעזור לך מול דרעי? אבל הוא לא שמע לעצות.

"אחרי הכול אמסלם נחשב לטוניסאי ביותר מחברי הכנסת של ש"ס. מוצאם של הוריו אמנם ממרוקו, משם היגרו לאלג'יריה, אבל כבר בהיותו בן שישה חודשים הגיע יחד עם משפחתו לליון שבצרפת. אשתו ממוצא טוניסאי, הגר"מ מאזוז טוניסאי, זו הייתה החצר הכי מקורבת לאלי ישי, וחיים אמסלם הרי גדל אצל הרב מאזוז".

הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורןצילום: הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורן
הגר"מ מאזוז. צילום: דוד קורן


"הוא לא אחד שיתקע לך סכין בגב"

"שבו ואמרו לו: 'אל תריב עם חיים, וכי הוא הולך לגייר אנשים? אז הוא מתראיין, אומר את דעותיו, מה אכפת לך? כשעלה לתקשורת ב'קול ברמה' היו האנשים של אלי אומרים עליו שהוא צריך קלינאי תקשורת... אחר-כך הלכו אל הגר"ע יוסף ואמרו לו שהוא עוכר ישראל.

"פעם קרא הגר"ע יוסף לרב אמסלם ושאל אותו: למה אתה מזלזל ברבי אליהו? היה זה אחרי שהשמיעו לו דברים של אמסלם בנושאים שונים בהם, כביכול, לא יישר קו עם הנהגת התנועה.

"השיב לו אמסלם: 'הרב, ישי הוא שמזלזל בי. וכי עבדתי פעם במאפיית פיתות שככה מתנהג אלי? למה רבי אליהו מקפיד לקרוא לי חיים אמסלם בלי תואר הרב? לא שאני צריך את התואר, אבל הוא בכוונה מקפיד להוריד לי את 'הרב'. למה כשרציתי את תפקיד שר הדתות אלי התנגד לכך? - שאל את הרב. 'אבל אני קורא לך רבי חיים' - השיב לו הרב. 'חס וחלילה לזלזל בך, אתה תלמיד-חכם גדול', המשיך ואמר לו.

"אבל זה לא עזר. בשלב מסוים הצליח ישי לשכנע את הרב עובדיה שצריך לסלק את אמסלם מהרשימה, וכולם זוכרים איך זה נעשה. הרב מאזוז לא הבין אז שחיים נרדף ושהמאבק אינו צודק, ונתן את ידו לחתימה על מכתב נגדו. הוא ניסה להסביר לאלי ישי ש'אם לא תקרב אליך את חיים אמסלם, חבל לך, הוא תלמיד-חכם, הוא לא אחד שיתקע לך סכין בגב', אבל זה לא עזר.

"היום, כשעשו לאלי ישי את מה שעשה לחיים אמסלם, אלי רק יכול להתגעגע לימים ההם ולחשוב מה היה קורה אילו היה הרב מאזוז במועצת חכמי התורה של ש"ס, וחיים אמסלם חלק מהרשימה. כל התמונה הייתה שונה, יתכן שהוא, יחד עם הגאון רבי שמעון בעדני, היו מצליחים לשמור על אלי כיו"ר התנועה. כעת אלי ישי משלם את מחיר הדחתו של חיים אמסלם.

"אחרי הכול, כשהחליט הרב עובדיה להדיח את אריה דרעי מראשות התנועה, הוא לא חשב דווקא על ישי כמועמד מתאים. היו שמות אחרים. אבל הרב מאזוז לחץ על זה. פעמים רבות הרב מאזוז אמר לנו, מקורביו: 'אני המלכתי את אלי ישי'. וזה למרות שאחרי שעלה לגדולה הוא לא ממש ייצג את האינטרסים שלנו. לכן הרב דרש נציג אותנטי - הרב חיים אמסלם. כשרק שמע שהרב צריך משהו, היה לוקח את הרכב, יוצא בארבע לפנות בוקר לבני-ברק, ומגיע ל'נץ', אל הרב מאזוז, כדי לשמוע מה הוא צריך. היה דואג לנו לכל צרכינו. עכשיו נשארנו גם בלי הנציג הטוניסאי היחיד בתנועה וגם בלי אמסלם".

מלשכת השר ישי נמסר בתגובה: "הבלים, מלשון הכול הבל".
חיים אמסלם ש''ס אלי ישי הרב מאזוז הגר''ע יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 123 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד