כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

והחזן לימים הנוראים בכלא: ה'מצית' מסקווירא

שאול שפיצר שהצית את ביתו של אהרון חיים רוטנברג בניו-סקווירא, פרסם תיאור מהכלא על ימי החגים שעבר • "לראשונה התירו השלטונות עריכת מניין בתוככי בית הכלא"

שאול שפיצר. צילום: VIN
שאול שפיצר. צילום: VIN

"לראשונה, הניחו מפקדי הכלא לקיים מניין אצלינו", כך כותב שאול שפיצר, 'המצית' שנשפט ל-7 שנות מאסר, לאחר שהשליך בקבוק תבערה לעבר ביתו של אהרון חיים רוטנברג, תושב קרית סקווירא - וגרם לו לכוויות קשות.

שפיצר שיגר מכתב למערכת 'דער איד', ובו תיאר את הימים הנוראים בכלא. במכתבו הוא מספק הצצה נדירה לאחד מבתי הכלא השמורים ביותר בניו-יורק, שם הוא מרצה את עונשו.

"תחילה חשבתי לכתוב יומן", הוא פותח, "אך נמנעתי משום שאיני סופר ואולי גם בגלל שלא תחפצו בפרסום הדברים, ואעמול לשווא".

לאחר מכן מספר שפיצר, כי תחילה כאשר ביקש להכניס מניין מתפללים לתפילות החגים - נענה בשלילה.

"היו צריכים לפעול", הוא כותב, "ובערב שבת פרשת ניצבים, הגיעה תשובה חיובית ובמסגרתה ניתן אישור להכנסת 8 אנשים, כשלצורך השלמת המניין צורפו אסירים מהכלא עצמו".

שפיצר מספר כי שמונת האברכים שהו באכסניה במרחק כקילומטר מהכלא, ובלילות ראש השנה ויום הכיפור שהו בכלא עד 21:45. ביום כיפור אושר שישהו בכלא למשך 13 שעות רצופות, מהבוקר ועד הערב.

"באותו יום האסירים החרדים קיבלו פטור מהשתתפות בספירת האסירים שנעשית מידי יום, בחצות", הוא משחזר. "קריאת התורה נעשתה מתוך ספר תורה קטן שהביאו עמם העסקנים.

"ביום כיפור, שבו חל איסור טלטול, הקצו מפקדי הכלא חדר סגור בו הושאר הספר, תשמישי הקדושה, המחזורים וחפצים אישיים של האברכים. כך הושארו בחדר מסמכים שנזקקו להציג בעת הכניסה לכלא ובצעד חסר-תקדים השלטונות ויתרו על הצגתם".

"אווירת לעילא ולעילא", מגדיר שפיצר את התפילות. "השתתפו אסירים יהודים שעבורם הייתה זו הפעם הראשונה בו השתתפו בתפילה. התפלל איתנו גם אדם שכבר נמצא בכלא 28 שנים ומאז שנכלא, זו הפעם הראשונה שהוא התפלל במניין. אני, יחד עם בחור נוסף מפלטבוש, עברנו לפני התיבה".

הוא גם משבח את שלטונות הכלא: "דאגו לנו לארוחת חג בליל ראש השנה שנערכה בחדר מיוחד שהוקצה עבורנו, ויחד איתנו ישבו שמונת האברכים. שם גם ערכנו הבדלה במוצאי ראש השנה ומוצאי יום כיפור, שברנו את הצום ושמחנו יחד בריקודים".

לדבריו, "היה מרשים ויוצא דופן כשצעקנו כולם בתפילה 'ה-מ-ל-ך', באמונה פשוטה שהשופט האמיתי הוא מלך מלכי המלכים, והמשפט האמיתי הוא ממש עכשיו".
שאול שפיצר המצית כלא ראש השנה ניו סקווירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד