כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'דגל': לא מדברים עם הפלס • 'הפלס': היה מו"מ

ה'פלג הירושלמי' ממשיך ללחוץ לקבלת ייצוג ב'דגל התורה' • 'דגל': "החלטה אסטרטגית - אין מו"מ עם פלג שאינו נשמע למרנן" • 'הפלס': "הקו האדום שלנו זה סגירת העיתון"

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי



הקמת מפלגת המדף 'נצח', שאמש התקיימה בירושלים אסיפת מייסדיה, לוותה בסיפין דרמטי על "משא ומתן שהתפוצץ". כעת, לאחר שהמפלגה העתידה לחרוץ חריצים ב'דגל התורה' ולפגוע בחומת האחדות הליטאית, שעמדה כחומה בצורה מאז הוקמה התנועה בידי הגרא"מ שך זצ"ל, נרשמה כחוק בוועדת הבחירות המרכזית - יצאנו לבדוק האם אכן התנהל משא ומתן עם אנשי 'דגל התורה', ומי מהצדדים יזם אותו.

תחילת הסיפור במפגש של שני קודקודים במערכת הפוליטית של הפלג הליטאי, ליד אחד מבתי הכנסת בעיר התורה והחסידות בני-ברק: מרדכי קרליץ, לשעבר ראש עיריית בני-ברק ובכיר ב'דגל התורה', ומנחם כרמל, הבעלים של רשת המרכולים 'ברכל' - והאיש אותו מסרבים בתנועה לשבץ במקום השלישי, למרות ששובץ במקום זה לקראת מערכת הבחירות הקודמת. הסיבה, כמובן, ידועה: הזדהותו הפומבית עם עיתון 'הפלס'.

"שמעת על הכינוס שהיה במוצאי-שבת?" - שאל כרמל את קרליץ.

"נו, מה החכמה להביא אלף איש ובחורים בבין הזמנים?" - השיב קרליץ.

כששואלים את קודקודי 'דגל התורה' האם התקיים משא ומתן בין הצדדים, הם מספרים את הסיפור הזה, אולי כדי להמחיש עד כמה בלתי נחשבים היו חילופי הדברים. "לא רק שלא היה שום משא ומתן, אלא שיש החלטה אסטרטגית שלא לשאת ולתת עם פלג שאינו שומע לדעת תורה של מרנן ורבנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי", הם מדגישים.

ביקשנו את תגובת הצד השני, ונענינו בנחרצות: "היה משא ומתן".

מתברר, כי לשיחה הזו בין קרליץ לכרמל היו עוד שתי תוספות: האחת - שליחות של תושב בני-ברק, שמפאת אי רצונו להשתרבב כצד במחלוקת, לא נזכיר את שמו. האיש נוהג לפקוד מעת לעת את בית הגראי"ל שטיינמן, אך נחשב למקורב יותר אל מי שמכונים 'הפלג הירושלמי'.

בימים בהם הבינו ראשי הפלג כי דרישתם להציב את מנחם כרמל במקום השלישי ברשימת 'דגל התורה', לא נענית, הגיע המקורב אל בית הגראי"ל. בבית הגראי"ל התקבל ביקורו של האיש כ"עוד נדנוד של עוד מישהו. איש לא נשא ונתן עמו, איש לא קיבל את פנייתו ברצינות, ההחלטה שלא לשאת ולתת נשמרה בקפדנות", אומרים ב'דגל התורה'.

אבל אז הגיעה פנייה של הגאון רבי אשר דויטש - ר"מ בישיבת פוניבז' בנשיאות הגר"ש מרקוביץ', ואחיו של הגאון רבי שמואל דויטש - אל אחד הח"כים של 'דגל התורה', שיסור אל ביתו כדי לשוחח. הח"כ, שחזקה עליו הוראת הגראי"ל שטיינמן לצמד הח"כים שלא להתערב במחלוקות הפנימיות, שאל את מי ששאל, והחליט כי אם מזמינים - עליו ללכת.

משהגיע לפגישה נאמר לו כי אין כל התעקשות על הצבת מנחם כרמל במקום השלישי, ובלבד שייבחר מועמד "שאינו סדין אדום עבורנו". הח"כ הקשה האם יוכלו לבחור במרדכי קרליץ, רק כדוגמה - ונענה בחיוב.

לא ברור האם הגר"א דויטש ייצג במהלך הפגישה את דעתו האישית ו/או דעתם של רבנים נוספים בפלג, האם נשלח על ידי אי-מי מהקודקודים, והאם הדברים נאמרו לח"כ מקובלים על כל האישים המנהיגים את הפלג הירושלמי.

כינוס תומכי הפלסצילום: כינוס תומכי הפלס
כינוס תומכי הפלס


מוותרים על ייצוג בשביל הכרה ב'הפלס'

כך או כך, מעבר להתנהלות זו, כך לדברי אנשי 'דגל התורה', "לא היה צעד של משא ומתן כלשהו, משא ומתן אמיתי של ממש". אנשי הפלג הירושלמי, לעומת זאת, מתעקשים: "היה משא ומתן" - אך אינם מנדבים פרטים: מי הם האנשים שניהלו את המו"מ? היכן נערך? "הכול סודי", הם אומרים.

לדבריהם, "לאחר הכנס שהתקיים ב'היכלי מלכות', נפתח משא ומתן שקט, במטרה להגיע לאחדות - לסגור את הפרשה ולמנוע איבוד קולות משמעותי. המו"מ הואץ לאחר המכתב שהתפרסם ב'יתד נאמן', בו יצאו הגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטיינמן חזיתית נגד הגר"מ גרוס, ואשר בעקבותיו הגיעה קריאתו לאנשיו לבטל את המינויים ליתד נאמן".

"לצערנו", מוסיפים בכירי מפלגת המדף 'נצח', "המשא ומתן פוצץ כשאנשי חצרו של הגראי"ל הסכימו אפילו להציב את כרמל במקום השני, בתנאי שעיתון 'הפלס' ייסגר, שזה קו אדום מבחינתנו. אדרבה, אנחנו מוכנים שיכירו רשמית בעיתון 'הפלס', באמצעות פרסום של דגל התורה וכו', ובתמורה הצהיר מנחם כרמל במפורש שבשביל השלום הוא מוכן לוותר על מקומו בדגל התורה, ובמקום השלישי יוצב כל שם שיעלה, ולא יהיה מזוהה באופן חד-משמעי עם אחד הצדדים".

נתי גרוסמן. צילום ארכיוןצילום: נתי גרוסמן. צילום ארכיון
נתי גרוסמן. צילום ארכיון


"הגראי"ל התנגד להפקדת מוסף שבת בידי גרוסמן"

האמנם כך היה?

"הכול דמיונות", מפטירים בביטול ב'דגל התורה'. "אנשים נשאו ונתנו עם עצמם, ואחר-כך מספרים על קווים אדומים שהציבו, על ויתורים שקיבלו, ועל פיצוץ של משהו ש... לא החל להתרחש מעולם".

והם מציגים את גירסתם: "לפני מספר שבועות הגיע לבית בחזון איש 5 יהודי, שהביא הצעה ולפיה 'הפלס' יחדל להופיע, ובתמורה לכך יינתן לפלג הירושלמי הנתח של 'מוסף שבת קודש' - המופיע ב'יתד נאמן' - אותו יערוך העורך לשעבר של 'יתד', נתי גרוסמן. הגראי"ל שטיינמן התנגד להצעה בנחרצות".

לדברי מקורביו, "עצם העובדה שיישב במערכת 'יתד נאמן' עורך וינסה ליצור מצג-שווא, לפיו כביכול הגראי"ל שטיינמן הוא הפשרן, והם, הפלג הירושלמי, הצדיקים האמיתיים, הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת. הגראי"ל הוא זה שביסס רשת כוללים ארצית, כדי שאברכים יוכלו לשקוד על תלמודם. לבוא ולהציג אותו כמי שתומך חלילה בנח"ל החרדי זה עיוות".

בצד השני, אגב, מכחישים את קיומה של הצעה מסוג זה מצידם, וטוענים כי מאז ומעולם התנגדו לסגירת 'הפלס'. "'הפלס' קם בגלל שנזרקנו מ'יתד נאמן'. זה חשוב לא בגלל שם זה או אחר ומשכורתו של נתי גרוסמן, אלא בגלל התוכן ומה שהוא מייצג: המשך דרכו של הגראמ"מ שך והגרי"ש אלישיב זצ"ל דרך הגר"ש אוירבך, ואם אין את 'הפלס' - המשמעות היא שימחקו את הגר"ש אוירבך, ולזה אנחנו לא יכולים להסכים".

דגל התורה מגיבים: "כאילו לא ראוי הוא הגרי"ש אלישיב זצ"ל, אליו הועברה ההנהגה לאחר פטירת הגראמ"מ שך זצ"ל, שיקבע בעצמו מי ראוי להמשיך את דרכו. לכל ידוע כי נאמני ביתו עברו לחזון איש 5, וכי הגרי"ש עצמו העביר את ההנהגה לידי הגראי"ל שטיינמן".

אגב, לא מן הנמנע, כי היהודי שהעביר הצעה לסגירת 'הפלס', פעל על דעת עצמו, והעביר לכל צד את ההצעה כאילו הייתה זו הצעת הצד השני.

הגר"ש אוירבך. צילום: משה ויסברגצילום: הגר"ש אוירבך. צילום: משה ויסברג
הגר"ש אוירבך. צילום: משה ויסברג


זכרונות מימי 'תלם אמונה'

גורמים ב'דגל התורה' מספרים על ויכוחים בקרב אנשיו של הגר"ש אויערבך: האם להתמודד באופן עצמאי. יש מהם שמצדדים, יש שמתנגדים. יתכן ובסופו של דבר יתמודדו ללא הצבת מנחם כרמל ברשימתם, כדי שלא להעניק סיבה לסלקו רשמית ממוסדות 'דגל התורה".

• ומה באשר לספין על הצבת יהושוע פולק, איש שלומי אמונים, במקום השלישי של 'דגל?

אנשי שיחי נזכרים בימים של לפני כ-15 שנה, כאשר הוקמה תנועת 'תלם-אמונה' יחד עם 'מרביצי'. "באותם ימים היה הגרא"מ שך זצ"ל מאוד חולה, ומי שמיסד את חלוקת ה-60-40 של דגל מול אגודת ישראל היה הגראי"ל שטיינמן. אלא שהיה פלג שסבר שחייבים ללכת על חלוקה של 50-50 והדרך להקמת מפלגה עצמאית הייתה קצרה. לתת לפולק את המקום השביעי, פירושו לחזור לשיטת 30-70. היתכן?"

• באגודת ישראל דורשים מ'דגל התורה' להכיר את מקומה בשל הסכסוך בין הפלגים בציבור הליטאי.

עסקני 'דגל' משיבים מלחמה שערה: "אצלנו יש סכסוכים? וכי הם לא שמעו על אותה חסידות בה קומץ הגיעו לנחם את האדמו"רים, שכל אחד מהם בחר לשבת בנפרד? זה לא קרה אצלנו.. וכי ויז'ניץ, לדוגמא, פתרה את כל בעיותיה עם הפלג השני? ובחסידויות אחרות כולם מיישרים קו עם האדמו"ר? נו, באמת, שיפתרו תחילה את הבעיות אצלם בבית, אחר-כך שיעשו אצלנו את בדק הבית..."

מנחם כרמל. צילום: קבי הר צביצילום: מנחם כרמל. צילום: קבי הר צבי
מנחם כרמל. צילום: קבי הר צבי


בתוכנית: כנס בבנייני האומה

בתוך כך, ולאחר שהמשא ומתן, כביכול, פוצץ, החליטו אתמול ראשי מפלגת 'נצח' לבצע רישום אצל רשם המפלגות. אחר-כך התכנסו בכירי התנועה במשרדי 'הפלס', אותם תרם הרב אוריאל קוק, שאף השתתף בעצמו בישיבה.

רבני המפלגה - הגר"צ פרידמן והגרב"ש דויטש - אמנם לא נכחו באסיפה, אך הם עודכנו מיד בסיומה במתרחש. בישיבה עצמה השתתפו: שי גדסי - יו"ר 'מרביצי תורה ספרדים'; רפי קרוסקל - מנאמניו של הגרב"ש דויטש; יעקב פרידמן - ממקורביו של הגר"צ פרידמן וראש לשכתו של מנחם כרמל; הרב משה אונא - שהנחה את הכנס ב'היכלי מלכות'; הרב אוריאל קוק - מתלמידיו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל; צביקה הרבסט - חבר מועצת עיריית אלעד, וגשל, תושב תפרח וממקורביו של הגר"ש אוירבך, ועוד.

מנחם כרמל, שלא יכול היה להגיע בשל התחייבויות קודמות, השתתף מרחוק בשיחת ועידה. מיעקב לבין ונתי גרוסמן נבצר להשתתף, אך הם יצטרפו לישיבה הקרובה שתתקיים, ככל הנראה, כבר היום. כמו-כן השתתף בישיבה נציג משרד עו"ד שיטפל בכל הנושאים המשפטיים.

קודקודי התנועה מספרים, כי תוך יום-יומיים תתקבל החלטה על כינוס תמיכה ב'בנייני האומה' ועל פתיחת מטות בירושלים ובבני-ברק, הדברים, כך לדבריהם, ממתינים לאישורו הסופי של הגר"ש אויערבך.

לדבריהם, מתנהל גם מו"מ חשאי עם כמה מהפלגים המרכיבים את אגודת ישראל, במטרה לצרפם למפלגה. האנשים עמם שוחחנו לא הסכימו ('סודי') לספר מיהו ראש הפלג החסידי המנהל עמם מו"מ.

נזכיר, כי קודקודי הפלגים החסידיים השונים הודיעו כבר כי לא יתערבו בשום צורה בענייניה הפנימיים של 'דגל התורה'.
נצח הפלס כרמל דגל התורה משא ומתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד