ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

למי שילמה אגו"י 37,550 שקל "החזרי הוצאות נסיעה"?

הקוריוז המעניין: האיש 'הנוסע' עליו שילמה הסיעה אינו מועסק על ידה • ועוד בדו"ח המבקר: ח"כים סעדו במעון נתניהו ב-418 שקל לאדם • ולמה נקנס מופז • שולמן ישלם

מבקר המדינה. צילום: פלאש 90
מבקר המדינה. צילום: פלאש 90



דו"ח מבקר המדינה, שהגיש היום המבקר, יוסף שפירא, לידי יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, דן במימון המפלגות של הסיעות בכנסת, במהלך השנה האחרונה.

לדברי המבקר, כפי שהובאו בדו"ח, כמה מהסיעות הוציאו כספים מעבר למותר, וחלקן אף עבר על חוק מימון המפלגות.

בין המפלגות המבוקרות:

הליכוד - עם למעלה מ-50 אלף שקל לארוחת ערב עבור 120 מוזמנים בבית ראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי התחשיב הייתה 'עלות' כל מוזמן 418 שקל, "הוצאה חריגה ובלתי תקינה על חשבון הציבור", כפי שהעיר המבקר.

תגובת סיעת הליכוד – "מדובר בפעילות פוליטית ארגונית מובהקת אשר חיונית ליציבות הקואליציה".

בנוסף, הוציאה הסיעה סך של 32 אלף שקלים לחודש עבור העסקתם של יועצים, תוך שאינה מספקת למבקר אסמכתאות לגבי טיב השירות אותו נתנו היועצים.

גם סיעת 'אגודת ישראל' אינה יוצאת נקייה מתחת ידיו של המבקר שפירא. לדבריו, הסיעה שילמה "החזרי הוצאות נסיעה" בגובה של לא פחות מ-37,550 שקל. הקוריוז המעניין הוא כי האיש 'הנוסע' עליו שילמה הסיעה אינו מועסק על ידה ואין כל הסכם התקשרות עמו.

סיעת העבודה - סכום של לא פחות מ-90 אלף שקל הוציאה הסיעה עבור העסקתם כיועצים של שני חברי כנסת לשעבר, שלא נרשם ולא ברור מה טיב עבודתם עבור הסיעה.

סיעת המפד"ל – לדברי המבקר הסיעה לא רשמה במערכת החשבונות שלה את כלל הוצאתיה. כך גם לגבי סיעת בל"ד, שרשמה פעולות כספיות שמקורן במערכות הבחירות מבלי שניתן יהיה לקבוע כי מדובר ברישומים שלמים ומהימנים. בסיעת 'ארץ ישראל שלנו' של ח"כ מיכאל בן ארי לא כללו בחשבונות את מלוא ההוצאות ולא הקפידו על שמירת תיעוד ואסמכתאות.

משלושת הסיעות הנ"ל נשללו סכומי כסף להן היו זכאיות. מהמפד"ל ומבל"ד – 80 אלף שקל, מסיעת 'ארץ ישראל שלנו' – 40 אלף שקל.

ארבע סיעות דיווחו על הוצאות החורגות מהגדרת החוק:

סיעת תע"ל - מימנה נסיעות לחו"ל של בעלי תפקידים לצורך "הסדרת ענייני הסטודנטים מישראל הלומדים באוניברסיטאות בירדן", סיעת מרצ - שילמה הוצאות בגין פרסום מודעת תודה לגורם מסחרי, סיעת אגודת ישראל - שהעמידה את סניפי הסיעה כדי לקבל שירות מעורכי דין לחתום לאברכים שאמורים להתייצב בלשכות הגיוס, וסיעת ישראל ביתנו - שהוציאה 19 אלף שקל כדי להטיס את נציגיה לאיטליה, במטרה לחתום על הסכם שיתוף פעולה עם מפלגת הימין הקיצוני הליגה הצפונית.

"בפועל", כתב המבקר. "חלק ניכר מכספי המימון הממלכתי השוטף, אשר נועדו לממן פעילות רעיונית שוטפת של הסיעות ואת שמירת הקשר עם הציבור, שהינם עקרונות יסוד של המשטר הדמוקרטי, משמשים דה-פקטו לכיסוי גירעונותיהן של הסיעות מתקופת הבחירות", כתב המבקר, תוך שהוא קורא למפלגות לנהוג בריסון ובחיסכון במשאבים שהעמידה לרשותם המדינה.

שאול מופז. צילום ארכיון: יעקב כהןצילום: שאול מופז. צילום ארכיון: יעקב כהן
שאול מופז. צילום ארכיון: יעקב כהן


מופז נקנס עקב קבלת תרומות במזומן

הדו"ח גם קובע כי יו"ר מפלגת קדימה, ח"כ שאול מופז, קיבל שתי תרומות במזומן בסך אלפי שקלים לחשבון הבנק שלו במהלך קמפיין הפריימריז לראשות המפלגה.

לדברי המבקר, התקבלו התרומות שלא לפי החוק, ובניגוד להוראות מבקר המדינה בנושא קבלת תרומות במזומן. "האיסור על קבלת מזומן אינו איסור חדש בחוק המפלגות", כתב המבקר. "והוא מן האיסורים הראשונים שנכללו בחוק בנוגע לתרומות".

המבקר הוסיף כי "פירוש מקל של הוראות החוק בהקשר זה עלול לפגוע קשות בתכלית החוק וביכולת אכיפת האיסורים שנקבעו בו", וכי "שימוש נרחב בכסף מזומן בכל הנוגע לתרומות בחירות עלול, אפוא, לגרום לפרצות קשות".

בעקבות הדברים הטיל המבקר על מופז קנס בסך 28 אלף שקל.

מופז, מצידו, הגיב ואמר כי מדובר בתורם ידוע שהעביר את הכסף לאחר שהזדהה ישירות לחשבון הבנק, כך שלא מדובר בתרומה אסורה.
מבקר המדינה מימון מפלגות ארוחת ערב אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד