י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"אריה אמר לאלי ואריאל: לאסטרטגית הבחירות אני רוצה את ישראל בכר"

ישראל בכר, מי שעבד כיועץ הסקרים של בנימין נתניהו, נבחר על-ידי אריה דרעי לנהל את אסטרטגיית הקמפיין של ש"ס • "עדיין לא נסגרו הפינות האחרונות, עוד לא חתמנו. אלי ואריאל הביעו מיד הסכמתם למינוי" • בראיון ל'בחדרי חרדים' מדבר בכר חובש הכיפה, על התמחותו, וכיצד קידם את נתניהו

ישראל בכר
ישראל בכר



מינוי מפתיע נרשם הערב בתנועת ש"ס המתחדשת. לפי דיווח של הכתב יאיר שריקי מגלי צה"ל, "דרעי מינה את ישראל בכר לאסטרטג של ש"ס".

ישראל בכר, חובש כיפה, נחשב לאחד מבכירי האסטרטגים בישראל. עד לפני כשנה עבד בצמוד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומינויו עשוי להיות מוצלח ביותר. אלא שמה שמפתיע הוא, שההודעה פורסמה - מבלי שהמקור שלה יהיה מטה ההסברה של ש"ס.

בש"ס בוצעה חלוקת עבודה מסודרת בין שלושת האישים המרכיבים את צמרת התנועה: שליש יו"ר ש"ס (אריה דרעי) - ממונה על מטה הבחירות; שליש יו"ר ש"ס (אלי ישי) - ממונה על מטה יום הבחירות; ושליש יו"ר ש"ס (אריאל אטיאס) – על מטה ההסברה.

הודעה על מינוי כזה אמורה להישלח ממטה ההסברה, לא להיות מודלפת לכלי תקשורת כזה או אחר. במטה ההסברה של ש"ס אומרים: "המינוי עדיין לא סגור סופית". לכשייסגר, תישלח הודעה מסודרת, כמובן. פנייה למטה בראשות דרעי העלתה תשובה זהה: "המינוי עדיין לא נסגר סופית".

"אני חבר קרוב של אריה דרעי ולא מהיום. היינו נפגשים בלשכתו לא פעם", מספר לי הערב ישראל בכר, ומנסה להבין איך דלפה הידיעה על התפקיד לתקשורת. "אתמול נפגשתי איתו במטה ש"ס, שם כבר ראו אותנו כמה וכמה אנשים, כך שלא היה חסר מי שידליף לכתב כזה או אחר...

"בשלב מסוים קיבלתי טלפון מכתב גל"צ, ששאל אותי האם המידע שבידיו נכון והאם אני מצטרף לש"ס כאסטרטג. הבהרתי לו ששום דבר עוד לא נסגר, הוא הבטיח שלא יפרסם את הידיעה, בזה תמה שיחתנו. הערב הופתעתי לקבל ים של טלפונים והבנתי שהמידע זלג בכל זאת".

המינוי ייסגר וייתפר הרמטית, מן הסתם, כבר במהלך היום-יומיים הקרובים. אלא שעד שלא נסגר – לא נסגר, כמקובל בעסקים.

עד לפני כשנה כיהן בכר כיועץ הסקרים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בשלב מסוים, אחרי חמש שנות עבודה משותפות, וכמו רבים מהעובדים הצמודים לנתניהו - קם ועזב. השמועות דיברו על חיכוכים עם מקורבים. בכר לעולם לא פטפט.

"אני הייתי האיש שבנה, יחד עם נתניהו, את אסטרטגית הגוש. כבר אז הנחתי שלא תהיה מפלגה גדולה וברורה אחת, ולכן הפחד היה שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש מפלגה אחרת. כדי למנוע זו בנינו אסטרטגיה של בניית גוש והחלטנו שחייבים להגיע למצב של גוש ימין גדול כי אחרת יש סכנה שהליכוד יפסיד.

"הפסקנו את כל המאבקים עם ליברמן ומפלגתו והורדנו מהלך של שיתוף פעולה איתו. מאויב, לכאורה, הפכנו אותו לבן ברית ולמשתף פעולה מרכזי בגוש. במקביל פיתחנו מגעים שקטים מול אלי ישי, כך שלא יצטרף לאחרים.

"אתמול, כשהגעתי לפגישה עם אריה, היו שם גם אלי ישי ואריאל אטיאס. אריה אמר להם 'לאסטרטגיית הבחירות אני רוצה את ישראל בכר' - והם הביעו מיד את הסכמתם למינוי. אם כי עדיין לא נסגרו הפינות האחרונות, עוד לא חתמנו".

נתניהו - נתפס כמנהל מוצלח

שנתיים לפני הבחירות הקודמות חזר בכר מארה"ב, שם השלים תואר שני בתקשורת פוליטית באוניברסיטת פורדהאם, ועבד בניהול קמפיינים פוליטיים.

"הרקע וההתמחות שלי הם באסטרטגיה אלקטורלית, המבוססת על מחקרים של קמפיינים פוליטיים", הוא מסביר.

עם פתיחת מערכת הבחירות השתתף בכר, יהודי דתי חובש כיפה, בצוות שגיבש את המסרים של מערכת הבחירות. "אני קודם כל סוציולוג, והמחקר הוא הכלי להבנת התהליכים הסוציולוגיים של העולם האלקטורלי. תכנון המסר הוא תת-ענף שצריך להתמחות בו", הוא אומר בראיון ל'בחדרי חרדים'.

לדבריו, כאשר התפטר אהוד אולמרט ביצע שני מחקרים גדולים, והתובנה שעלתה מהם היא שנתניהו נתפס כמנהיג חזק, איש עקרונות, ומאידך, ציפי לבני היא 'פיל גוד קנדידייט', כלומר חסרת ערכים תומכים מעבר לאמינות.

"המסר שנבע מזה בקמפיין היה 'חזק בביטחון וחזק בכלכלה', ערכים ששויכו לנתניהו כמותג הפוליטי המוביל. רצינו לצאת בהתחלה עם 'הליכוד, כי צריך לנהל מדינה', ואז החלה המלחמה (בעזה) והמסר נגנז. זה נבע מראיית נתניהו כמנהל מוצלח מאוד על ידי האלקטורט מצד אחד, ואי הצלחת קדימה בניהול המדינה מצד שני".

כעת, באם ייכנס למטה ש"ס וינהל עבורה את אסטרטגית הבחירות, יהיה מרתק לראות איך יאפיין את כל אחד משלושת מנהיגי התנועה, את האחדות המדומה – ובעיקר: איך ישווק אותה לציבור המצביעים הפוטנציאלי.
שס ישראל בכר אריה דרעי אלי ישי אריאל אטיאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד