כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מת 'צלם המוות' שהנציח את זוועות אושוויץ

בפולין הלך לעולמו וילהלם בראסה, בן 95, הידוע כ'צלם המוות' של אושוויץ בירקנאו • בראסה הנציח את הזוועות במחנה ובמרפאתו של יוזף מנגלה ימ"ש

אושוויץ. צילום ארכיון
אושוויץ. צילום ארכיון

אתמול הלך לעולמו בגיל 95 וילהלם בראסה, אסיר במחנה ההשמדה אושוויץ שהפך לצלם של המחנה ותיעד את הזוועות של יוזף מנגלה. דובר מטעם מוזיאון אושוויץ - בירקנאו מסר את ההודעה על מותו של בראסה, בביתו בעיירת הולדתו ז'יביץ בדרום פולין.

בראסה, שלא היה יהודי, עבד בתור צלם בדרום המדינה. אביו היה אוסטרי ואמו פולניה. אחרי שצבא גרמניה פלש לפולין ב-1939, הוא סירב להביע את נאמנותו לשלטון החדש והצטרף לצבא הפולני.

שנה אחרי, באוגוסט 1940, ניסה להימלט להונגריה, נלכד ונשלח למחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו. הוא הפך לאסיר מספר 3,444. אחרי חצי שנה הוא קיבל ממפקד המחנה, רודולף הס, את המינוי כצלם הרשמי של המחנה.

תפקידו העיקרי של בראסה היה לצלם את האסירים המגיעים למחנה בשביל התעודות החדשות שלהם.

הוא גם תיעד את הזוועות שנעשו במרפאתו של מי שכונה "רופא המוות", יוזף מנגלה, שם ערך ניסויים מחרידים באסירים יהודים. כאשר הצבא האדום הסובייטי התקרב לאושוויץ, קיבל בראסה הוראה להשמיד את כל התשלילים, אולם הוא התעלם ממנה והציל עשרות אלפי צילומים יקרי ערך שתיעדו את המראות המזעזעים במחנה.

בראסה שב לביתו בפולין, התחתן ונולדו לו שני ילדים. הוא סיפר כי שקל לשוב לעבודת הצילום, אולם המראות שתיעד באושוויץ המשיכו לרדוף אותו, והוא לא היה מסוגל לעסוק יותר במקצוע שלו. במקום זאת, הוא הקים עסק לייצור נקניקיות.
צלם אושוויץ גרמניה גרמנים אסירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד