כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

יהדות התורה המפולגת • מ'נצח' ועד בעלזא, ויז'ניץ ושלומי אמונים

ב'יהדות התורה' יכולים רק לקנא בש"ס • בדגל התורה נמשכת הפגנת השרירים של ה'פלג הירושלמי', שרשם את מפלגת המדף 'נצח' • באגו"י בעלזא התעוררה שוב: דורשת המקום החמישי • בויז'ניץ לא נשארים חייבים: הם בקושי 3000 משפחות • וגם בשלומי אמונים מצאו הזדמנות לנקום בליצמן

כל אחד והצרות שלו. מוזס, גפני ואייכלר
כל אחד והצרות שלו. מוזס, גפני ואייכלר



אנשי 'הפלג הירושלמי' - הקבוצה שפרשה מתנועת 'דגל התורה', והקימה את מפלגת 'נצח' - ממשיכה לעשות קולות של איומים. המטרה די שקופה: לגרום לקודקודי 'דגל התורה' להעניק לנציג מטעמם - הבעלים של רשת המרכולים 'ברכל', מנחם כרמל - את המקום השלישי בסיעה.

במהלך יום אתמול הפיצו עסקני 'הפלס' לעיתונאים את טופס ההרשמה של מפלגת המדף 'נצח' אצל רשם המפלגות (כמה מהכתבים הגדירו את המסמך כ"חשיפה בלעדית", אחרים הסתפקו רק ב"חשיפה", והיו שהעדיפו ב"פרסום ראשון"), כדי לנסות ולהוכיח עד כמה הם נערכים ברצינות להרצת מפלגה ליטאית חדשה.

במהלך ישיבה שקיימו בבני-ברק, החליטו אנשי הפלג כי לא יפנו עוד אל קודקודי 'דגל התורה' בבקשות ותחינות לקיים מו"מ. זאת לאחר שכל השליחים ששוגרו מטעם הקבוצה כדי לנהל משא ומתן - נתקלו בסירוב. "אין סיבה שנמשיך להתרפס ולהתבזות", אומר גורם בפלג הירושלמי.

במקביל החליטו אנשי 'נצח' במהלך הישיבה, להמשיך להיערך לאפשרות של ריצה נפרדת בבחירות הקרובות, וזאת במטרה להלחיץ את אנשי 'דגל התורה'. אך יחד עם זאת, אומר הגורם, "החלטנו שלא להקים בינתיים מטות בחירות. אנחנו לא צריכים להיות הראשונים בשטח. נחכה ונראה איך הדברים מתגלגלים".

האדמו"ר מבעלזא עם הגר"ע יוסףצילום: האדמו"ר מבעלזא עם הגר"ע יוסף
האדמו"ר מבעלזא עם הגר"ע יוסף


הבעלזאים מאיימים: נלך עם ש"ס או נצח

אלא שמי שחשב שחילוקי דעות קיימים רק ב'דגל התורה', (איך אמר ליצמן לגפני לפני מספר ימים? "קודם תיישרו את המחלוקות אצלכם") - יעמוד בשבועות הקרובים על טעותו.

ולמה? כי גם לחסידות בעלזא, החסידות שהייתה חלק מ'דגל התורה' במהלך השנים הראשונות להקמתה, ולאחר שרעתה בשדות זרים - שבה בשנים האחרונות אל הבית 'החסידי', דרישות משל עצמה. הדרישות, אגב, חוזרות על עצמן בכל מערכת בחירות, בוריאציות זהות למדי.

"מקום חמישי", היא תמצית דרישתם. קרי: מקום שלישי ב'אגודה'. המשמעות: מקום על חשבונה של 'הסיעה המאוחדת' של ויז'ניץ, שבבעלותה המקום השלישי (לאחר 'הסיעה המרכזית' של גור ו'שלומי אמונים' של פרוש) הטענה: אנחנו - בעלזא - חסידות גדולה יותר.

שאלתי גורמים בכירים בבעלזא, האם לדעתם יש סיכוי שישיגו את מבוקשם. הם מצביעים על 'ועדת השמונה' של אגודת-ישראל כמי שתחליט. לוועדה, כדאי להזכיר, אין שיניים של ממש, והסיכוי שחבריה ישנו מהמבנה המנדטורי של התנועה, זהה לסיכוי שתשפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב. גורמים בלתי רשמיים בבעלזא שבים ומזכירים, כי הם מאוד מחוזרים כעת, הן על-ידי מפלגת 'נצח' והן על-ידי ש"ס.

אותם גורמים בבעלזא מתעקשים שיש באמתחתם פירוט מסודר לדרך בה ישיגו את דרישתם. הפירוט סודי, כמובן.

אז אכן, לא ממש סביר שבעלזא תצטרף לש"ס, השונה מהחסידות בהשקפותיה, כמו היחס לנושא הגיור הצבאי ועוד, רק בכדי לזכות בשנתיים של כסא בכנסת, מה שממילא לא יכול להביא להישגים של ממש עבור הציבור החרדי ו/או עבור החסידות. שלא לדבר על הצטרפות למפלגת 'נצח', שסיכוייה להיכנס לכנסת זהים לסיכוי ש'הפלס' יתחיל לדברר את "החרדים החדשים".

כך או כך, דרישה כזו מספיקה כדי להרעיד את המערכת הפוליטית הפנים-חרדית.

האדמו"ר מויזצילום: האדמו"ר מויז
האדמו"ר מויז


הויז'ניצאים סופרים אלפונים

בחסידות ויז'ניץ מעדיפים למלא פיהם מים ולא להשיב לטענות ולדרישות הללו. חזקה עליהם הוראת האדמו"ר שלא להביע דעה בנושא הקשור למחלוקת. אבל, תמיד ניתן למצוא חסידים בקיאים בנתונים, ולקט מדבריהם מעלה תמונת-מצב מעניינת למדי.

"ראשית", הם אומרים, "הנשק הסודי של בעלזא מוכר. ברגע האחרון הם יאמרו שוויתרו 'מפני דרכי שלום', כי האדמו"ר לא רצה מחלוקת, ויתפשרו על כמה תפקידים. אולי גם זה לא".

בשביל זה שווה להרעיד את אמות הסיפים בתנועה? קשה לדעת. בבעלזא מתעקשים שדרישתם היא המקום החמישי. נקודה.

"בכלל, אומרים בויז'ניץ, "מאחר ולא נערך מפקד בתנועה כבר 40 שנה, מי יקבע מה כוחה של חסידות בעלזא? כל עוד אין מפקד, ואין סיכוי שיהיה, מה שהיה הוא שיהיה". במפקד ההוא גרפה הסיעה המרכזית 28%, שלומי אמונים 23% והסיעה המאוחדת 16%. "בעלזא לא היו אז חלק מאגודת ישראל. הם הצטרפו. ברוכים הבאים, אבל לא משנים את היחס הפנימי, כל עוד אין בחירות פנימיות.

"אם כבר פותחים את הרשימה לשינויים, מי אמר ששלומי אמונים נותרו בגודלם? אנחנו טוענים שהם הצטמקו. חסידות רחמסטריווקא מונה כיום 600 משפחות, בשעתו מנתה הרבה יותר. האדמו"ר הקודם היה אגודאיסט בנשמתו, האדמו"ר הנוכחי לא לוקח כסף מהמדינה ובוודאי שאינו מורה להשתתף בבחירות. להיפך. גם האדמו"ר מטשרנוביל חדל לחתום על ה'קול קורא' של אגודת ישראל לפני הבחירות.

"במילים אחרות, אם פותחים - אז את הכול. האם צאנז אומרת היום בפירוש כי היא חלק משלומי אמונים? ומה בדבר חסידות באיאן? על סמך צעטאלעך לא בונים מדינה".

מאיר פרושצילום: מאיר פרוש
מאיר פרוש


בחירות? הזדמנות לחיסול חשבונות

ויש להם נתון מעניין נוסף. לדבריהם, באלפון של חסידות בעלזא ('וחי אחיך עמך 2013') המאגד את פרטי אנשי החסידות, יש 3175 משפחות. "בתוכן נמצא גם סגן השר אליעזר מנחם מוזס וגם בנו של האדמו"ר מויז'ניץ. מן הסתם יש שם עוד אישים שאינם מחסידי בעלזא. הרבה מהאדמו"רים בחסידויות הקטנות רשומים באותו אלפון, כשהם בעצם תומכים בשלומי אמונים".

כמה יש באלפון של ויז'ניץ? - אני שואלת, והם לא מתעצלים ובודקים: 3376...

"ועוד משהו: קרית בעלזא בירושלים אכן עמוסה בזוגות צעירים ... תושבי חו"ל. מדובר במספר לא מבוטל". הם בולטים גם באיזור גני גאולה, "ומיותר לציין שהם חלק מאותם 3175 משפחות, הגם שזכות בחירה לכנסת אין להם. לפי ההשערות, יש למעלה מ-150 משפחות תושבי חו"ל".

סביר להניח שאיש בתנועה לא יפר את הסטטוס קוו ולא ישנה שינוי כלשהו. יחד עם זאת דיבורים - יהיו גם יהיו.

בתוך כך, גם ב'שלומי אמונים' מתחילים לעשות רעשי רקע. גורמים המזהים עצמם עם הסיעה מבהירים: "לא נצביע הפעם ליהדות התורה".

מדוע?

"יש לנו כעת הזדמנות טובה להיפרע מיענקל ליצמן על מה שעשה לנו בבחירות לראשות עיריית ירושלים. הפעם התור שלו לבצע רוטציה של שנתיים עם המקום השישי ברשימה, במידה ולא ייכנס לכנסת. אז רק כדי לזכות לראות את יענקל ליצמן מבצע רוטציה ויושב שנתיים מחוץ לכנסת - לא נצביע, כדי שיהדות התורה לא תקבל שישה מנדטים..."

אתמול נפגש מאיר פרוש עם הגר"ש אויערבך (יש קרבה משפחתית בין השניים) ועם האדמו"ר מבעזלא.



נצח בעלזא ויז'ניץ אחדות יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד