א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

המפץ הימני: נתניהו וליברמן רצים יחד • גפני: מדאיג

נתניהו וליברמן מתאחדים • המניע: סקר המנבא לרשימה המאוחדת 56 מנדטים, לעומת 45 לשתי המפלגות בנפרד • גפני: "האיחוד מדאיג" • סיקור נרחב

ליברמן ונתניהו. צילום: פלאש 90
ליברמן ונתניהו. צילום: פלאש 90



ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן הטילו הערב (ה') פצצה פוליטית: איחוד הרשימות של הליכוד וישראל ביתנו, לקראת הבחירות הקרובות לכנסת.

השניים ערכו מסיבת עיתונאים דרמטית הערב, ובה הודיעו על ההחלטה.

ראש הממשלה, שהיה הראשון לשאת דברים במסיבה, אמר: "הדבר החשוב ביותר לעתידה של ישראל - מניסיון - הוא משילות, כשיש קואליציה רחבה אבל בלי רצון ושותפות אמיתית, אין זה ערובה למשילות. עדיף קואליציה חזקה שנשענת על רשימה אחת גדולה ומלוכדת של שותפות אמתית.

"אנחנו מבקשים מהציבור מנדט להוביל ישראל מול האתגרים הבטחוניים ובראשם איראן, מבקשים מנדט ברור לכונן תיקונים כלכליים וחברתיים שמצפים להם בצדק. ב-4 השנים האחרונות הממשלה עשתה הרבה דברים חשובים בכל התחומים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות, ובראש ובראשונה להפחית את יוקר המחיה. אחרי שייצבנו את הכלכלה מול המשבר העולמי המתמשך, נוכל להתמקד בכל העוצמה להפחית את יוקר המחיה, זה הזמן לשדר עוצמה מול אויבנו ואחדות בתוכנו. זו הדרך להבטיח עתיד טוב יותר".

שר החוץ אביגדור ליברמן הסביר גם הוא: "האתגרים והאיומים שישראל מתמודדת איתם הן במישור הבטחוני והן במישור הכלכלי, מחייבים דבר אחד - משילות ויציבות.

"הקואליציה הזו הוכיחה שזו לא רק סיסמה, שתי המפלגות ביחד - אפשרנו לקואליציה הזו ולממשלה
הזו לתפקד כמעט 4 שנים בצורה יוצאת מהכלל, היו עליות ומורדות, אבל לאף אחד אין ספק שהייתה קואליציה הכי יציבה אולי מאז קום המדינה, דיברנו על שינוי שיטת הממשל ורפורמה שלטונית.

"רפורמה אמיתית מתחילה היום", אמר, "אתם יודעים שאצלי מילה זה מילה, היום אנחנו מתחילים צעד אמתי שיימשך בכנסת הבאה. איחוד הכוחות בינינו זה שילוב של ניסיון, עוצמה ואחדות. לזה מצפים אזרחי ישראל היום, ובין כל האלטרנטיבות זה האופציה של אחריות לאומית נוכח כל האתגרים, אנחנו זקוקים לזה ולא לרסיסי מפלגות ומפלגות אופנה.

"זו הזדמנות אמיתית לאזרחי לישראל לייצב את השלטון, להתמודד הכי טוב ששייך עם יוקר המחירים ושאר הבעיות, לי אין ספק מה תהיה תגובת הציבור הישראלי ובטוח שנעמוד בכל אותם ציפיות".

צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


לבלום את אולמרט

המפלגה המשותפת עשויה לפי סקר שהזמין הליכוד לקבל 56 מנדטים, ולהתבסס כמפלגת שלטון יציבה.

שמה המיועד של המפלגה יהיה - 'הליכוד ביתנו'.

המטרה המרכזית של האיחוד היא יצירת גוש ימין, כדי לשאוב את המצביעים המתלבטים ואלה שנטו למפלגות הקטנות, כמו גם הצבת אלטרנטיבה חזקה לש"ס, כדי למנוע ממצביעי הליכוד לזלוג אליה.

כך גם, החשש משובו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לפוליטיקה - זירז את המגעים.

עם זאת, האיחוד צפוי להפוך את הליכוד למפלגה בעלת אופי מסורתי פחות, כזה שיפנה יותר לקהל יעד רוסי, למשל.

המשא ומתן בין הצדדים נמשך כבר זמן-מה, אולם הצדדים הכחישו אותו כל העת. בפרט לאור החשש ששרים וח"כים מכהנים בליכוד לא יראו את האיחוד בעין יפה, מחשש שמקומם ברשימה המובטחת יידחק כלפי מטה.

הצעד עדיין טעון אישור במרכז הליכוד.

אין זה שיתוף הפעולה הראשון בין הצמד: ליברמן החל את הקריירה הפוליטית שלו בליכוד, ליווה את נתניהו מ-1988 כאשר התמודד על מקום בליכוד, ולאחר 4 שנים נבחר כמנכ"ל התנועה, ב-1996 כאשר נבחר נתניהו לראשות הממשלה היה ליברמן מנכ"ל משרדו, עד 1999, אז פרש והקים את 'ישראל ביתנו'.

צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


ש"ס: "מחדד את העמדות"

ראש הממשלה עדכן במהלך הערב את יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין במהלך, ואת השרים מרידור ובגין.

בליכוד לא נשמעו קולות התנגדות פומביים. השר מיכאל איתן היה היחיד שהביע התנגדות ואמר כי מדובר ב"תחילת חיסולו של הליכוד".

שר החינוך גדעון סער לעומת זאת יישר קו עם נתניהו ובירך על האיחוד, בעיקר משום שכך יהיה ניתן למצוא הסדר לסוגיית גיוס בני הישיבות. "המהלך יאפשר לחולל שינויים משמעותיים לרבות בשיטת הממשל, במשילות ובשוויון בנטל", אמר.

בשמאל המפה הפוליטית הביעו מחאה על המהלך והיו מי שקראו ליצירת גוש נגדי לנתניהו וליברמן.

"איחוד ביבי-ליברמן הוא הוכחה לפאניקה שאחזה בשני המנהיגים מפני המגמה הברורה של רצון העם להחליף את השלטון", אמר יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג. "זו קואליציה קיצונית, אנטי חברתית ורעה לישראל המוכיחה את האמת-נתניהו מחושק בידי הקיצונים. העבודה היא האלטרנטיבה היחידה להחלפת השלטון הקיצוני הזה".

ח"כ נחמן שי מקדימה קרא לשלי יחימוביץ', ציפי לבני, שאול מופז ויאיר לפיד לשלב ידיים ולהתאחד בדחיפות כדי להקים את מחנה המרכז-שמאל. "בעימות הבין-גושי המתרחש ובא אין מקום למפלגות קטנות המתחרות זו בזו ויש להציג אידיאולוגיה משותפתי", הסביר.

נתניהו עדכן גם את שלושת חברי ההנהגה הטריה של ש"ס ועדכן אותם על האיחוד עם 'ישראל ביתנו'.

בש"ס הגיבו למהלך: "אנו מברכים על האיחוד בין ישראל ביתנו לליכוד, האיחוד מחדד את העמדות והבחירה הופכת לפשוטה יותר.

"כעת ברור לכל שיש רק מפלגה אחת שדואגת לשכבות החלשות ולמסורת ישראל. בבחירות הבאות מי שחשוב להם הזהות היהודית-מסורתית של מדינת ישראל ומניעת גזירות כלכליות על השכבות החלשות תהיה להם רק כתובת אחת: תנועת ש"ס חזקה ומאוחדת.

"מי שחשובה להם הזהות היהודית-מסורתית של מדינת ישראל ומניעת גזירות כלכליות על השכבות החלשות תהיה לו רק כתובת אחת: תנועת ש"ס חזקה ומאוחדת".

במפלגות החרדיות לא שבעים רצון מהאיחוד, זאת לאור העימותים הרבים שבין איווט ליברמן למפלגות החרדיות.

ח"כ גפני מ'יהדות התורה' הביע דאגה עמוקה מהאיחוד והסביר: "בקדנציה האחרונה היו לנו מאבקים רבים עם ישראל ביתנו. האיחוד שלהם עם הליכוד צופן לציבור החרדי אתגרים רבים וקריטיים בקדנציה הבאה. אנו חייבים להיות גדולים וחזקים כדי לעמוד מול האתגרים".
ליכוד ליברמן נתניהו איחוד ישראל ביתנו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד