ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

פרסום ראשון • מגעים לאיחוד בין המפלגות החרדיות

אחרי שסוכם בין קודקודי המפלגות החרדיות על מו"מ קואליציוני משותף ("לא סוגרים האחת בלי השניה"), מתנהלים מגעים ראשונים על היעד הבא: ריצה ברשימה אחת

ירוצו יחדיו? גפני, דרעי, ליצמן
ירוצו יחדיו? גפני, דרעי, ליצמן

האיחוד עליו הודיעו ביום חמישי בערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר 'ישראל ביתנו' הכניס את המערכת הפוליטית לתזזית, ויצר אתגר ליתר המפלגות לנסות וליצור איחוד משל עצמן. היעד: משא ומתן קואליציני מקוצר, ובהמשך הקמת ממשלה יציבה, ללא תלות בפירורי מפלגות.

אבל מי חשב כי המפלגה החדשה 'ליכוד ביתנו' תהווה איום על המפלגות החרדיות - טועה. היו שניסו לדמיין את הממשלה הבאה שתקום עם מפלגה אחת גדולה, המצרפת אליה את 'יש עתיד' של יאיר לפיד, תוך קביעת סדר יום אזרחי וגיוס כל בחורי הישיבות.

אלא שמתברר, כי נתניהו וליברמן מתכננים מתווה אחר. מקורות בליכוד יודעים לספר, כי נתניהו התנה עם ליברמן כי קמפיין הבחירות לא יכלול הסתה נגד הציבור החרדי. מי שהאזין לנאומיו של ליברמן, הן ביום חמישי והן במסיבת העיתונאים שקיים בצהרי יום שישי בכפר המכביה, יכול היה שלא להבחין בשינוי הקו. הוא לא דיבר נגד הציבור החרדי, רק תקף את העסקונה, והודה כי יתפשר בתחום הגיוס.

"ברור שנצטרך להתפשר", אמר ליברמן, "לא רק בתחומי דת ומדינה, אלא גם בתחום הגיוס והשירות הלאומי. אנחנו באופן ברור חושבים שאי-אפשר להפריד דת ומדינה בישראל. אנחנו העם היחיד שיש זיהוי מוחלט בין דת לבין לאום. מה שכן צריך להפריד זה את היהדות מהעסקנות. אני נגד העסקנים הדתיים. אני נגד העסקנות הדתית וכל הביזנס שהם עושים עם הכשרות והמועצות הדתיות, אני בעד המסורת היהודית והפרדת העסקנות מהדת".

מעבר לכך. בשלב הראשון סוכם בין קודקודי המפלגות החרדיות על הליכה משותפת למשא ומתן קואליציוני. "לא סוגרים האחת בלי השניה", הוחלט.

מדובר בהטבה לאחות הקטנה 'יהדות התורה', שכן ש"ס הגדולה תהיה, מטבע הדברים, מחוזרת יותר. ובכל זאת, האחריות מחייבת, ודרעי מבין שחובת השעה היא לאחד כוחות, לטובת המטרות הגדולות העומדות לנגד עיניהם של קודקודי ש"ס. בין השאר חקיקת חוק טל מחודש, ניסיון להדוף גזירות כלכליות קשות לציבור החרדי ועוד.

אלא שבמהלך השיחות החלו הצדדים - במה שמכונה כעת "צעדים ראשוניים של מגעים", לדון על ריצה משותפת של המפלגות החרדיות. "איחוד כזה הוא הזדמנות מצוינת ל'דגל התורה' ולחצרו של הגראי"ל שטיינמן להיפטר מבעיית 'הפלג הירושלמי' ומנחם כרמל, שיישארו מחוץ למשחק", אומר גורם המעורה בהתפתחות החדשה.

"לפי התכנית, משבצים ששה מועמדים של יהדות התורה ב-20 המקומות הראשונים של הרשימה, שתיקרא שס"ג. דרעי הופך למנהיג היהדות החרדית, כאשר הצפי הוא שמקבלים מעל 20 מנדטים. זה גם פותר לסיעה המרכזית של גור את בעיית הרוטציה, כי בריצה משותפת הסיכוי שהנציג השישי של יהדות התורה נכנס - גדול יותר.

"המטרה היא ליצור רשימה שכל אדם חרדי או מי שאיכפת לו מהמסורת במדינת ישראל יוכל להצביע לה. בהחלט יהיו גם מגעים עם אנשי 'טוב', כדי שגם הם ירגישו שייכות לרשימה".

יחד עם זאת, אומר גורם ביהדות התורה, "מה שעשוי לפגוע בסיכויי המהלך הוא חשש של אריה דרעי מהתחרדות יתר של ש"ס, מה שימנע ממנו גיוס מנדטים חילונים-מסורתיים".
ש''ס יהדות התורה ליכוד ישראל ביתנו יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 89 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד