כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

פרס וריבלין התעמתו בנאומי האזכרה לרבין

פרס העלה על נס את דעתו של רבין נגד מדינה דו-לאומית, ובעד הסכמי שלום • יו"ר הכנסת לא נשאר חייב: "הקונספציה של אוסלו בטעות יסודה"

ריבלין, פרס ונתניהו. צילום: פלאש 90
ריבלין, פרס ונתניהו. צילום: פלאש 90

בטקס האזכרה הממלכתי במלאת 17 שנים להירצחו של יצחק רבין ז"ל נשא נשיא המדינה, שמעון פרס דברים.

"יצחק רבין ידע שהיעדר הכרעה, עלולה לגרום לכך שהמאורעות יובילו אותנו, במקום שאנחנו נוביל אותם. חזונו היה בהיר וחד משמעי, מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא שלל מדינה דו-לאומית מחשש שתביא למריבה דו–לאומית שאין לה קץ. כך יצחק חשב. כך אמר. כך פעל. הוא ידע שישראל נקנית בייסורים, ולא בפינוקים. וזאת הייתה בחירתו".

הנשיא הוסיף: "בסולם העדיפויות שהציב לעצמו ולמדינת ישראל, לא נעצרו השלבים הדרושים לגשר על פערים חברתיים, ליצור סיכויים שווים לכל אזרח. ללא העדפה אישית, ללא קיפוח מעמדי, ללא הפליה דתית".

פרס עקץ קלות את ראש הממשלה נתניהו, תוך שהוא מתייחס ליחסי ישראל-ארה"ב בתקופת רבין: "גם קודם לכן, עוד בהיותנו באופוזיציה, לא היינו אופוזיציה לשלום. כשמנחם בגין חתם את הסכם השלום עם מצרים, במחיר ויתור כואב על שטחים ועל ישובים – הצבענו עבור ההסכם, למרות שלא היינו חברים בממשלתו. וביודענו שלא כל חבריו תמכו בהסכם. זכינו בהכרה בינלאומית גלויה גם במקומות שקודם לכן שללו את ישראל. שגרירויות חדשות נפתחו בבירות שסירבו להכיר בנו קודם לכן. היחסים עם ארצות הברית, שהם הנכס האסטרטגי החיצוני החשוב ביותר לביטחוננו, עלו מדרגה. יצחק זכה בוושינגטון להקשבה בלתי רגילה ולהערכה עמוקה. דבר שהשליך על מעמדנו הבינלאומי. תמיד עדיף לצאת לדרך עם ידידים מאשר לעשות הדרך רק מול אויבים".

לאחר טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל, השתתף נשיא המדינה בישיבה מיוחדת לזכרו של יצחק רבין ז"ל בכנסת ככינוס מיוחד לציון 17 שנים לרצח.

במהלך נאומו של יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, התייחס ריבלין לדברי הנשיא כי "דרכו המדינית של רבין היא היחידה שתבטיח לדורות מדינה יהודית ודמוקרטית".

לדברי ריבלין, "כיום, כמעט 20 שנה מאז אוסלו, ניתן לטעון בבירור שרעיון ההפרדות בין העמים כשל. הוא מעולם לא הצליח להתנחל בלבבות שני העמים, ולא הבשיל לפתרון מדיני ארוך טווח. מדובר בהתכחשות למציאות החיים שלנו כאן. בין הירדן לים תוכל להתקיים רק מדינה אחת, יהודית ודמוקרטית, עם רוב יהודי מוצק. מאז הייתי ילד ב-48', עם האתגר הדמוגרפי ידענו להתמודד היטב, ואילו בניסיון המופרך לחלק את הארץ הזו נכשלנו פעם אחר פעם.

"אילו יכולנו לשאול רבין במה לעסוק במעמד זה, הוא היה מבקש שנמשיך לדון באותן הכרעות שקבל כראש ממשלה", אמר ריבלין, והוסיף: "חלקתי על רבין אז, ועודני חולק עליו היום. אני סבור שהקונספציה של אוסלו יסודה בטעות, והיא כלל איננה ישימה בין הירדן לים. כיום ממרחק הזמן, כמעט 20 שנה מאז אוסלו, ניתן לטעון בברור כי רעיון ההפרדות בין העמים - כשל. רעיון ההפרדות לא הצליח עם הכרזת האו"ם, לא בהסכמי שביתת האש, ולא בניסיונות של אוסלו א' ו-ב', בהסכם חברון, בטאבה, בוואי-פלנטישן ובאנאפוליס. הוא נכשל משום שהפרדיגמה שעמדה בבסיסם של כל אותם ניסיונות יסודה בהתכחשות למציאות החיים שלנו כאן".

ריבלין הזהיר: "כל ויתור על אדמת מולדת ועל זכותנו ההיסטורית לחיות בכל מקום בארץ ישראל מערער את היסודות של המפעל הציוני, אפילו אם בא מעמדה ציונית פרגמטית".

את דבריו סיים ריבלין: "למרות המחלוקות הקשות בינינו, אני מעריך את רבין בעומק לבי שחתר לגבש חזון, שלתפיסתו, יבטיח את קיומה של ישראל, והוא ייזכר בתולדות ישראל כמצביא, כמנהיג, כחולם ולוחם למען חרות ישראל".
יצחק רבין שמעון פרס ראובן רובי ריבלין אזכרה כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד