ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

נזקי הסופה: 40 הרוגים, 8 מיליון בלי חשמל • סיקור

תושבי ארה"ב אומדים את נזקי 'סנדי' • 40 הרוגים, כור אטומי מושבת ו-8 מיליון איש ללא חשמל • ואיך מתמודדים בריכוזים החרדיים? • סיקור נרחב ומתעדכן

הוריקן בארה"ב
הוריקן בארה"ב



אימה בארצות הברית: רוחות הסופה 'סנדי', חוללו נזקים כבדים, וניו יורק הוכרזה "אזור אסון". זאת לאחר שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם במהלך הלילה (שעון ארה"ב) על צו חירום, המגדיר את המדינות ניו ג'רזי וניו יורק כאזורים מוכי אסון.

הנשיא אובמה חתם על צו נוסף המכין את וירג'יניה ואת וירג'ינה המערבית לפינוי בשעת הצורך. בסך הכל, 23 מדינות בארה"ב נמצאות תחת אזהרה מפגיעה של הרוחות המתלוות לסופה.

מנהטן התעוררה לבוקר ללא חשמל ורחובות מוצפים.

ברוקר ותיק במנהטן סיפר ל-CN: "אני מסתכל החוצה, ורואה נהר במרכז מנהטן".

תושבים בניו ג'רזי צילמו תושבים נוסעים באופנועי ים, בין הבניינים המוצפים.

40 איש נהרגו עד כה, בהם שלושה ילדים, רובם מקריסת עצים על בתים ומכוניות, ברובע קווינס שבניו יורק, בניו-ג'רזי, במרילנד, בפנסילבניה, קוניטקט וווירג'יניה - ואפילו בטורונטו שבקנדה.

כ-8 מיליון בני-אדם ב-13 מדינות נותקו מזרם החשמל. טכנאים הוזעקו מקנדה כדי לסייע לעמיתיהם האמריקאים. בין השאר, הושבת כור גרעיני שנפגע מהסערה.

במנהטן הגיע גובה המים ל-4 מטרים ומפלס המים בנהר ההדסון שבר שיא והגיע ל-3.5 מטרים. באזור בורסת וול סטריט, נראו מכוניות צפות בגובה של כמטר וקיים חשש שהמסחר לא יתקיים בימים הקרובים. גם בברוקלין הוצפו רחובות והמים חדרו גם למנהרה בין ברוקלין למנהטן.

בשדרה השמינית במנהטן ניו יורק, קרס מבנה בן שש קומות. ברובע קווינס קרסו כ-50 מבנים וחלק מהבתים עלו באש. כבאים עדיין נאבקים בשריפת ענק שפרצה במתחם מגורים ברובע קווינס, ככל הנראה בשל קצר חשמלי שנלווה לסופה. האש התפשטה ל-24 בתים לפחות.

במדינת ניו ג'רזי קרס סכר ושלוש עיירות הוצפו, אלפים מתושביהן טיפסו על גגות הבתים והם ממתינים לחילוץ באמצעות סירות או מסוקים.

עד כה נאמד הזנק לכלכה האמריקנית ב-15 מיליארד דולר.

עוד בנושא:
רוּחַ סְעָרָה עֹשָׂה דְבָרוֹ • צפו: תיעוד מסופת ההוריקן ונזקיה
סנדי משבשת חתונות: החתונה בברוקלין, החתן בישראל
ארה"ב בפאניקה: הוריקן סנדי בדרך לחוף המזרחי
למה סטר ה'חזון איש' לאחיינו האהוב?

סמוך לשעה 2:00 (שעון ישראל) הכתה הסופה סנדי לאורך חופי מדינת ניו-ג'רזי סמוך לאטלנטיק סיטי. החזאים דיווחו כי מהירות רוחות הסערה עלתה ל-150 קמ"ש. המשמעות: בנינים, מנופים ועצים - קרסו - ותושבי המדינות מסתגרים בבתיהם.

"זהו האירוע הקטסטרופלי ביותר שעמדנו בפניו ושהיינו יכולים להיערך לו בימי חיינו", אמר מושל קונטיקט, דן מלוני.

גלי הים בניו ג'רזי, מגיעים לגובה של בית בן 3 קומות. תושבי העיירה דיל השוכנת על חוף הים, רובם חרדים, נמלטו מבתיהם.



מאות אירועים בוטלו

ארגוני החסד בריכוזים החרדיים שיגרו אלפי ארוחות מוכנות לבתי החולים. בימים כתיקונם מספקים ארגוני הביקור חולים מדי יום שלוש ארוחות טריות המגיעות היישר ממטבחי הקייטרינג. מאחר והגשרים והכבישים המובילים מברוקלין לניו יורק הוצפו, הם שיגרו כמות מספקת לשלושה ימים.

ארגון "חסד" בלייקווד הכין רשימה של בתי מגורים של אברכים שבהם גנראטורים מובנים שמוכנים לארח חולים הצמודים למכשירים רפואיים חשמליים, במקרה של הפסקת חשמל. במקביל הכין הארגון רשימה של חולים שצמודים למכשירים חשמליים ויצטרכו להתארח בבתים בעלי הגנראטורים.

בעיר לורנ'ס, ה"סביון" של הקהילה החרדית, נכנסו גם כן לכוננות גבוהה. הכנסת ספר התורה לזכרו של ראש הישיבה הרב שלמה פרייפילד, שאמורה היתה להתקיים הערב בישיבת שאר ישוב, נדחתה.

מסתבר שכל אולמות החתונות הסכימו לדחות את החתונות ללא תשלום נוסף. אחד מבעלי האולמות בלייקווד אמר כי "דחיית האירועים מתבקשת מאליה, מה גם שניו יורק וניו ג'רזי משותקות, כך גם המאפיות שאמורות לספק לחמניות וחלות ודברי מאפה לאולמות, כמו גם ירקות ושאר המוצרים, לא יסופקו בימי הסערה, התחבורה וכלי הרכב משותקים, לכן אין כל אפשרות לקיים חתונות בימים בהם יהיה ההוריקן, כמו כן צפויות הפסקות חשמל ממושכות, שגם הם יקשו על קיום החתונות".

מסתבר שלא רק החתונות והבר מצוות נדחו, אלא גם בריתות שתוכננו למחר בבוקר (ג') באולמות שונים בלייקווד בוטלו. הבריתות יתקיימו במועדן, אבל בבית התינוק, ולא באולמות. הבריתות יתקיימו בהשתתפות קרובי משפחה שכבר הגיעו היום ערב הסופה, ובהשתתפות שכנים להשלמת מניין.

המוהלים המתגוררים בלייקווד הגיעו כבר הערב לבתי התינוקים או בסמוך, כאשר ארגון 'חברים' יסיע אותם לבריתות הנוספות.

אברך מלייקווד טלפן הערב להגראי"ל וביקש ברכה ועצה כיצד להינצל מנזקי הסופה. תשובתו של ראש הישיבה היתה נחרצת. "יש להתחזק בשמירת השבת, קבלו על עצמכם לקבל את השבת מוקדם", אמר ראש הישיבה.

הסופה מגיעה

סופת ההוריקן 'סנדי' החלה להכות אתמול (שני) בחוף המזרחי של ארצות-הברית. המרכז הלאומי לסופות הוריקן בארה"ב דיווח כי הסופה 'סנדי' מתחזקת ותנוע לעבר מדינות החוף המזרחי הצפוניות לקראת שעות הערב. במרחק של 615 קילומטרים מדרום לעיר ניו יורק, הסופה התחזקה כבר לעוצמה של 136 קמ"ש.

ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג, הכריז אתמול על מצב חירום בעיר וכ-400 אלף בני אדם כבר פונו מבתיהם, ביניהם תושבי שכונת סי-גייט החרדית, הממוקמת על חוף הים. המטוסים, הרכבת התחתית והאוטובוסים לא פועלים.

בעוד הלימודים במוסדות החינוך הממלכתיים לא מתקיימים כלל, בת"תים, בתי הספר ובישיבות, לומדים חצי יום - עד 13:00 בצהריים.

אפילו הבורסה של וול סטריט תישאר נעולה על בריח.

גם הפתיחה של פסל החירות המחודש, שהייתה אמורה להתקיים אתמול, תידחה ליום רביעי, לאחר שתחלוף הסופה.

אמריקה שכחה מהמועמדים ועברה להתמקד בסופה המתקרבת. הנשיא אובמה השהה את הקמפיין, בעוד רומני ממשיך לקיים עצרות.

אובמה נאלץ לבטל אירוע בחירות בהשתתפות ביל קלינטון בפלורידה ולשוב לוושינגטון בשל הסופה. "עקב ההידרדרות בתנאי מזג האוויר באזור וושינגטון, הנשיא לא ישתתף באירוע באורלנדו", נמסר מהבית הלבן, "הוא ישוב לבית הלבן על מנת לפקח על ההכנות ועל התגובה הראשונית להוריקן סנדי".

באולמות השמחות בשכונות החרדיות של ברוקלין ובעיר לייקווד שבניו-ג'רזי שכרו גנראטורים תעשייתיים כבר שלשום (א') למקרה של הפסקת חשמל. בעלי שמחה בקשו להקדים את השמחות לשעות אחר הצהריים או לבטלן.

הרשויות המקומיות בערים הסמוכות לים, קראו לציבור להגיע למוקדים ולקחת שקי חול בחינם. אנשים התבקשו לא לצאת מהבתים ולא להחנות את מכוניותיהם מתחת לעצים או ליד עמודי חשמל.

בעלי החנויות בשכונות החרדיות בורו פארק וויליאמסבורג שבדרך כלל נסגרות ב-21:00 הודיעו על סגירה מוקדמת. המסעדות והפיצריות שפתוחות בשכונת בורו-פארק עד השעות הקטנות של הלילה, נסגרו אמש מוקדם מהרגיל.

"עשינו את ההשתדלות, כעת נותר לנו רק להתפלל שלא יארע לנו נזק", אומר תושב ויליאמסבורג.

לפידות מדווח: "גם במלון קשרו את הכיסאות"

הזמר ישי לפידות שהגיע בשבוע האחרון לניו-יורק יחד עם עמירן דביר, אריק דביר וחברי הלהקה, מצאו את עצמם מאתמול בלילה (שעון ארה"ב) סגורים בתוך המלון בו הם שוהים בבורו פארק, "הופענו בערב על המזח, היו רוחות חזקות מאד, רצו לפנות אותנו אבל אנחנו התעקשנו להמשיך לשמח", הוא מספר בשיחה היישר מניו-יורק.

"לקראת השעה 12 בלילה, חזרנו חזרה למלון, וכעת אנחנו עוקבים מהחדר אחר ההתפתחויות". לפידות מספר כי ההיסטריה היא בעיקר בכלי התקשורת, "היא מדווחת אין ספור עדכונים ואזהרות והמהדורות והתוכניות ברדיו הן רק סביב ה'סנדי'".

• מה רואים ברחובות?

"הסערה מתקרבת, היא עוד לא כאן. האקלים החיצוני יכול להעיד על כך. וכך גם האזרחים שרוכשים מצרכים שיכולים לעזור להם כמו מזון יבש, סוללות ועוד. יש רוחות וגשמים, אך כרגע זה לא נראה כמו משהו נדיר בניו-יורק".

• איך התכוננתם לסופה במלון?

"גם כאן חילקו לנו נרות, ראינו היערכות של המלון עצמו בקשירת כל הכסאות, ספסלים ושאר חפצים שנמצאים בחוץ כדי שלא יעופו ברוח. ובינתיים אנחנו עוקבים אחר העדכונים בחדשות". לפידות מוסיף כי שאר חבריו למקצוע, האחים עמירן ואריק דביר וחברי הלהקה מקווים כי יוכלו לשוב במועד לארץ, "בתקווה שהם לא יפספסו אירועים או חתונות".

מוקדם יותר היום, 17 בני אדם נטשו בצהריים את הספינה "HMS Bounty" בצפון קרוליינה. משמר החופים בצפון קרוליינה מסר כי הקשר אבד עם צוות הספינה אתמול בערב, ורק היום הם אותרו.

אובמה: הבחירות ידאגו לעצמן שבוע הבא

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא הערב (ב) דברים, והתייחס לסופת ה'סנדי': "אנחנו צופים שמרכז הסערה יגיע מתישהו הערב", אמר אובמה. "אבל בגלל טבעה של הסופה הזאת, אנחנו בטוחים שזו הולך להיות סיפור ארוך, שישפיע על חלק גדול מהמדינה, ומיליונים רבים יושפעו מהסופה הזו".

"ולכן המסר החשוב שלי לאומה הוא – אנא הקשיבו לרשויות. אל תשאלו שאלות באשר למסרים שאתם מקבלים, הגיבו להם באופן מיידי. פעלו במהירות".

אובמה התייחס גם להיערכות של הרשויות, "החדשות הטובות הן שהרשויות עברו כמה ימים טובים של הכנות, היה שיתוף פעולה טוב בין הממשל הפדרלי למדינות השונות, ולכן אנחנו מעריכים שאנחנו מוכנים לטיפול ראוי בתוצאות הסופה. אבל אלה שלא יקשיבו לרשויות – דעו שאתם שמים את צוותי החירום בסכנה".

לדבריו, "גם אחרי שתיגמר הסופה, ייקח זמן רב עד שהתחבורה הציבורית תחזור לסדרה".

אובמה הוסיף כי הוא סבור שכולם מתייחסים לסופה "ברצינות רבה", וכי כל ההכנות בוצעו.

"תהיה סופה גדולה, תהיה סופה קשה, אך הדבר הנפלא באמריקה הוא שבזמנים קשים כאלה כולנו מתאחדים", אמר בגאווה. "ייקח לנו זמן רב להתאושש אבל החדשות הטובות הן שאנחנו נתאושש". לדבריו, "אני לא דואג כרגע לבחירות - הבחירות ידאגו לעצמן בשבוע הבא".
הוריקן סנדי סופה חירום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד