כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סטנלי פישר מפתיע: הוריד ריבית בנק ישראל ל-2%

בשורה לרוכשי הדירות: נגיד בנק ישראל הכריז על הפחתה של רבע אחוז בשיעור הריבית לרמה של 2% • עם זאת, יוגבל שיעור המשכנתא לרוכשי דירה שניה

סטנלי פישר מפתיע: הוריד ריבית בנק ישראל ל-2%

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, החליט הערב (ג) להוריד את הריבית במשק ב-0.25% ל-2% לשנה. הצעד הזה מגיע בהפתעה, לאחר שהכלכלנים העריכו כולם שיותיר את הריבית ללא שינוי.

אלא שלצד צעדו זה, וכדי שלא לאפשר לבועת הנדל"ן להמשיך ולגדול, החליט הנגיד להגביל את לקיחת המשכנתא לדירה שאינה דירה ראשונה. על פי המגבלה החדשה, שתחול על הלוואות שיילקחו ב-1 לנובמבר, יוגבל סכום המשכנתא לדירה שנייה ומעלה ל-50% מערך הדירה בלבד.

לפי נתוני בנק ישראל, רוכשי דירה להשקעה (או משקיעים זרים) מהווים כ-25% מרוכשי הדירות בישראל.

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, מיהר לברך את הנגיד על החלטתו.

"הגבלת המשקיעים תוריד את משקלם ברכישת הדירות ותפנה דירות לזוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה", אמר.

לדבריו, "מדובר בצעד חשוב שקראתי לאמץ בשנים האחרונות מעל כל במה אפשרית, בדומה למדינות נוספות בעולם. זוהי מדיניות נכונה מצידו של נגיד בנק ישראל, שלראשונה מבצע הפרדה בין זוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה לבין משקיעים דבר שתואם את מדיניות משרד הבינוי והשיכון לפיה כל המענקים והתמריצים ניתנים רק לזוגות צעירים ולא ניתנים למשקיעים. לראשונה יש מדיניות אחידה שמתאימה להחלטות הממשלה בדבר הפרדה בין זוגות צעירים ובין המשקיעים".

השר אטיאס הוסיף: "אני מברך על ההקלה שקבע נגיד בנק ישראל שתאפשר לזוגות צעירים להביא הון עצמי של 25% בלבד כדי לרכוש דירה ראשונה ומריבית נמוכה, כאשר מאידך לא יהיה לחץ של משקיעים – מדובר בבשורה לזוגות הצעירים. בכניסתי לתפקיד המדינה הטיל על משרדי לשווק 35 אלף יחידות דיור בשנה - יעד שאפתני שעמדנו בו ונעמוד בו גם השנה ושהביא להורדת מחירי הקרקעות והדירות החדשות אולם חלק משמעותי הלך למשקיעים וכעת אני משוכנע שהעיוות הזה יסתיים. אני שמח שפרופ' פישר מאמץ מדיניות זו, כפי שנהוגה במדינות נוספות בעולם".

שר הבינוי והשיכון הוסיף: "חשוב לזכור כי המשקיעים היו אלה שרכשו דווקא את הדירות הקטנות הזמינות למגורים והוציאו מהמשחק אלפי משפחות שרצו לרכוש את דירתם הראשונה. ב-2009 קרוב לשליש מהעסקאות היו של משקיעים ובחודשיים האחרונים משקלם שוב טיפס עד ל-24% מהעסקאות בשל הריבית הנמוכה. לאורך כל הדרך תמכתי וביקשתי מהנגיד להטיל מגבלות על המשקיעים, בד בבד עם הקלת הנטל על הזוגות הצעירים, ועמדתי התקבלה היום".

גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בירך על ההחלטה. לדבריו, "יש להמשיך ולפעול באיזון שבין השמירה על יציבות הבנקים ונקיטת הצעדים מחשש ליצירת בועת נדל"ן, לבין הענקת היכולת לזוגות צעירים ומשפחות לרכוש קורת גג לביתם. המדינה חייבת לפעול כדי שהיעד הבסיסי של משפחות וזוגות צעירים לרכוש קורת גג, לא יהיה כה רחוק ומופרך כפי שהוא כיום".
ריבית סטנלי פישר משכנתאות אריאל אטיאס משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד