י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

יומן סופה • לפידות ועמירן ואריק דביר בדיווח מ'סנדי'

בלעדי • שלושת הזמרים נסעו לשמח בניו-יורק, ומצאו עצמם בלב הסופה • בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הם מספרים על החוויות • "ראינו עצים קורסים, זה היה מפחיד" • וידאו

ניו יורק. מימין לשמאל: ישי לפידות, עמירן ואריק דביר
ניו יורק. מימין לשמאל: ישי לפידות, עמירן ואריק דביר



תושבי ארצות-הברית התעוררו הבוקר (ג) וגילו תמונה קשה של הרס וחורבן, אחרי פגיעתה של סופת ההוריקן 'סנדי'. מניין ההרוגים עלה ל-33 בני אדם, ויותר משבעה מיליון בני אדם נמצאים עדיין בעלטה. הצפות כבדות נרשמו בעיר ניו-יורק ובמדינת ניו ג'רזי הסמוכה.

ישי לפידות, עמירן דביר ואחיו אריק דביר, אנשי תעשיית המוסיקה החסידית, הגיעו לניו-יורק בתחילת השבוע, כדי להופיע בבר מצווה במנהטן שערך לבנו אחד מאנשי הקהילה היהודית. השלושה לא ציפו כי הסופה 'סנדי' תשבש את התוכניות.

"כבר בשעות אחר הצהריים הודיעו לבעל האירוע, שאי-אפשר לקיים את הבר מצווה", מספר עמירן בשיחה מניו-יורק. "בהתערבות של גורמים ברשויות הממשל, הוא קיבל אישור לקיים את האירוע עד השעה 23:00".



לדבריו, שלושתם הבטיחו לחתן הבר מצווה: "ככל שהסערה בחוץ תתחזק, כך גם החגיגה באולם תתחזק". בעקבות מזג האוויר שהלך והפך לקשה יותר במהלך הערב, חלק מהאורחים בחרו שלא לפקוד את האירוע.

דביר נזכר כי בין שיר לשיר הביטו השלושה לאחור, דרך חלונות האולם. "ראינו עצים קורסים, רמזורים מתנדנדים ודברים עפים באוויר, זה היה מפחיד". בסיום האירוע, חזרו השלושה לבית המלון בשכונת בורו-פארק. "כשחזרנו למלון, גם מהחוויה וגם מעצם רעש הרוחות, לא הצלחנו להירדם בלילה".

הבוקר, לאחר שהתעוררו משינה טרופה, ויצאו לתפילה בבית כנסת סמוך למלון בו הם שוהים בבורו פארק. שעה לאחר התפילה, שוחח עמנו גם ישי לפידות, שנשמע יותר אופטימי מחברו. "מי שהיה בתוך המלון או בבית לא היה צריך לחשוש, האזור שלנו חטף מכה פחות חזקה. מלבד המקרים הבודדים של פגיעות בנפש, החששות הגדולות לא התממשו".

ברחובות ברוקלין מנסים הבוקר לחזור לשגרת החיים הרגילה. "היינו בתפילה, כבר יש חנויות שפותחות את שעריהן, יש הרבה פסולת ברחוב, וכעת אנחנו מחכים לעדכון לגבי החזרה שלנו לארץ".

אריק דביר, היה אמור כבר לשמח בשתי חתונות בישראל, אך בגלל ההשבתה של שדות התעופה, בעקבות הסופה, הוא נאלץ לשלוח את חבריו למלא את מקומו. "עד אתמול אחר הצהריים היה לנו נחמד להסתובב ברחוב, אבל מהשעה 17:00 החנויות נסגרו, הרוחות התחזקו וזה הפך להיות חוויה לא נעימה.

"היינו צריכים ללכת ברחוב עם הראש למעלה, כדי לראות ששום דבר לא עף עלייך. אנשים שגרים בניו-יורק הגיעו למלון וסיפרו לנו שהם ברחו מהבית שלהם, כי הוא הוצף או כי הוא נותק מחשמל, הרגשה כזו כאילו חזרנו 200 שנה אחורה. זו חוויה, אך מסוג החוויות המפחידות".

מושל ניו ג'רזי: "מראות קשים מנשוא"

ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג ערך מסיבת עיתונאים, בה הצהיר כי בראש סדר העדיפויות, לאחר פעולות מצילות חיים, ניצבות החזרת התחבורה הציבורית לסדרה והפעלה מחודשת של מערכת החשמל.

הוא בישר על פתיחת הגשרים של העיר לתנועה, אך אמר כי הרכבת התחתית תשוב לפעול כסדרה רק בעוד ארבעה עד חמישה ימים, וכך גם אספקת החשמל. נהגי המוניות הונחו לאסוף מספר נוסעים בכל נסיעה כדי להקל על העומס. בתי הספר יישארו סגורים גם מחר. הבורסות בוול סטריט לא נפתחו גם היום.

מושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי, נשמע צרוד במסיבת העיתונאים שערך הבוקר, "רמת ההרס בחוף של ניו ג'רזי לא תיאמן", אמר. הוא הוסיף כי חלקים שלמים ממסילות הברזל שלאורך החוף נסחפו ואינם וכי חלקים מהחוף עדיין תחת מים. הוא עצמו לא הצליח למצוא מקום לנחות באיים שמול החוף.

"זה מעבר לכל מה שחשבתי שאראה אי פעם, זה מראה קשה מנשוא כרגע".

בקרית יואל נפלו גם הטלפונים הקוויים

18 שעות כבר חלפו על תושבי קרית יואל ללא חשמל, כתוצאה מנזקי ההוריקן 'סנדי'. בשעות האחרונות נפלו גם כל קוי הטלפון בעיר, כולל הטלפונים של חברת 'הצלה' וארגון 'חברים', וכרגע אין שום אפשרות להתקשר עליהם.

עקב כך, מיהרו בארגון 'הצלה' ליצור חפקי"ם שיהיו פזורים בכל רחבי העיר, כך יוכל כל אדם להגיע לחפ"ק הסמוך אליו במקרה חירום.

כמו כן עובדים עכשיו הארגונים לתאם מול הרשויות שכאשר יתקשרו למספר החירום בארה"ב 911 ברחבי העיר קרית יואל - יישלחו מתנדבי 'הצלה' לארוע.

עם זאת, הטלפונים הסלולאריים עדיין עובדים כרגיל.
ישי לפידות עמירן דביר אריק דביר סנדי סופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד