י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הרב ימכר בהיתר מכירה

הקרב על הרב: המאבק על זהות רבה הראשי של ירושלים הולך ומתחמם, והדילים משתנים מידי יום. מסתמן: הגר"י שפירא ירוץ בתמיכה חרדית, בתמורה להתחייבות שלא יאפשר היתר מכירה • חשיפה

הגרי''ד גרוסמן השר אריאל אטיאס וחיים כהן. מכינים את הקרקע? צילום: יצחק לב ארי
הגרי''ד גרוסמן השר אריאל אטיאס וחיים כהן. מכינים את הקרקע? צילום: יצחק לב ארי

הקרב על רבנות העיר ירושלים הולך ומתחמם. יד הכל בוחשת בקדירה הרותחת, וכל אשר מחזיק מעצמו כבעל מהלכים בחוגים הנכונים, הרי הוא בחזקת מקדם מועמד זה או אחר. הדברים בכתבה זו נכתבים בהסתייגות גדולה. ישנו סיכוי לא קטן, כי עד שנסיים לכתוב את הכתבה, המפה הפוליטית תשתנה. הדילים הנרקחים משתנים מידי יום. לעיתים פעמיים ביום.

העובדות הן כדלהלן: בקרבתו של הגר"ע יוסף עושים הכל בכדי לזרז את הליך הבחירות. שם בטוחים בניצחונם, ויש להם סיבה טובה. בשביל הניצחון הצפוי הם השקיעו הרבה מאוד.

זה התחיל לאחר הבחירות לעיריית ירושלים, לפני כחצי שנה. ש"ס נכנסה לקואליציה העירונית תמורת נזיד עדשים (וגם זו מחמאה להישגיה העלובים בחלוקת השלל הקואליציוני). אולם, יודעי דבר מספרים על דיל חתום בין ניר ברקת לבין סיעת ש"ס, לפיו ברקת הבטיח לש"סניקים תמיכה מלאה במועמד שיציגו לרבנות העיר.

אם לא די בכך, הרי ששר הדתות הש"סי יעקב מרגי, האחראי על מינוי רבע מהגוף הבוחר, בחר במועמדים שלא יחשבו פעמיים לפני שישלשלו לקלפי פעמיים את הפתק עליו רשום - הרב יצחק יוסף. כך שמבחינת ש"ס העניין נראה סגור. אמנם, ישנם קולות המתעקשים שבנו של הגר"ע - הגר"ד יוסף, עדיין לא ויתר על רבנות העיר, וכי צפויות הפתעות מהגיזרה ההר-נופית. אך אם יורשה לנו להעריך, אלו דיבורים לא רציניים, ובסופו של דבר יהיה הרב יצחק יוסף המועמד הספרדי היחיד.

בזירה האשכנזית, בוקה ומבולקה. יד הכל בכל. מספר המועמדים עולה בגרף הפוך לנתוני האכולוסיה בירושלים. אם בעיר הבירה אנו מדווחים על הגירה שלילית, הרי שאם כל הרואים עצמם כמועמדים לרבנות העיר יעברו להתגורר בה, ניתן לומר כמעט בוודאות שהמגמה תתהפך.

הרבנים הבולטים השוקלים התמודדות, נכון לשעת כתיבת השורות, הם: הגרי"ד גרוסמן, הגרמ"ח לאו, הגר"א שלזינגר. מי ששמו הוזכר כמועמד, אך ככל הנראה לא יתמודד בסופו של דבר הוא הגר"י אפרתי. הרב לאו הנהנה מיתרון המגובה במסמך תמיכה עליו חתומים גדולי האדמו"רים, מוביל לעת עתה במירוץ הפנים אשכנזי גם המגזר הדתי-לאומי מטיל לזירה מספר מועמדים לרבנות. נדמה, שבקונסטלציה הנוכחית, יש למגזר הדתי-לאומי סיכוי אמיתי להציב ברבנות העיר, מישהו משלהם. השמות שהוזכרו הם: הגר"י שפירא - ראש ישיבת 'מרכז הרב', והגר"י כרמל.

לפני כשבועיים פורסמו ידיעות בכלי התקשורת החרדים על דיל שנרקם בין אנשי ש"ס לחוגים הדתיים-לאומיים. אנשי ש"ס הכחישו את הפרסומים. אחד ממקורביו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אמר לאתר 'בחדרי חרדים' כי הפרסום היה בלון ניסוי, שנועד לבדוק את תגובת אנשי ש"ס לדיל מעין זה. אך בסיעת ש"ס התנערו מחבריהם הלאומיים, ובשיחות לאתר 'בחדרי חרדים' אמרו: נלך יד ביד עם הוראותיו של הגרי"ש אלישיב.

בימים האחרונים מנהלים גורמים בעיריית ירושלים משא ומתן עם הצדדים, על מנת להגיע למועמד מוסכם. באם יצלח המהלך, הרי שהמועמד יהיה מקובל על כל הצדדים, וסאגת המועמד לרבנות ירושלים – תגיע לסיומה.

המהלך המתגבש בימים אלו יביא לפשרה בין כל החוגים והמחנות. הגר"י שפירא - ראש ישיבת 'מרכז הרב' יוצב כמועמד מוסכם לרבנות העיר. הגרי"ש אלישיב יסיר את הווטו על מועמדותו, בתנאי שבנושא השמיטה יהיה כפוף רב העיר ירושלים לפסיקות הגרי"ש.

הגר"י שפירא, שמתהדר בקשריו החמים עם הציבור החרדי, ידוע כתלמיד-חכם מופלג. עבור החרדים מועמד כזה קל לבליעה, במיוחד שניתן להציג את ההישג של השמיטה לפני הציבור.

אין הכרח שהגרי"ש יוציא תמיכה פומבית במועמדותו של הגר"י שפירא, אך די שיקבלו בביתו ויעניק לו ברכת הצלחה, בכדי לתת לציבור להבין לאן הרוח נושבת.

כפי שפרסמנו באתר 'בחדרי חרדים', אין ערובה שהגרי"ש אלישיב יעניק תמיכה גורפת לאחד מהמועמדים. ישנו סיכוי סביר שהוא ייתן למספר מועמדים ברכת הצלחה, ולא יוציא הוראה ברורה למי להצביע. במקרה שהגרי"ש יחליט להתחמק מהכרעה ברורה כפי שנראה כעת, הגר"י שפירא יכול להתחיל לארוז מזוודות לקראת המעבר לבית הרב הראשי.

האם זה הסוף לסאגה הבלתי נגמרת? כנראה שלא. אנחנו נמשיך לעקוב אחר ההתרחשויות.

קישורים:
פגישה לקראת תמיכה - הגרמ''ח לאו בבית הגרי''ש אלישיב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד