כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

קרקס ההנהגה של תנועת ש"ס משגשג: משלושה יוצא אחד?

החיוכים ולחיצות הידיים הוחלפו, התמונות תקתקו והעבודה המשותפת יצאה לדרך • ובכל זאת מתקשים בש"ס להסביר אינספור סצינות מוזרות ובעייתיות • מי יוביל את קמפיין הבחירות של התנועה? • ומהי ההודעה הרשמית שהצליחו להנפיק במטה ההסברה של המפלגה? • לא משעמם

קרקס ההנהגה של תנועת ש"ס משגשג:  משלושה יוצא אחד?



הח"כים של סיעת ש"ס ובכירי המפלגה התכנסו ביום רביעי אחר הצהריים במטה המפלגה בהר חוצבים בירושלים, לישיבת היערכות - לקראת פתיחת קמפיין הבחירות. הישיבה נערכה סביב שולחן, ללא מקום מיוחד עבור יו"ר, כאשר צמרת התנועה - אריאל אטיאס, אריה דרעי ואלי ישי - ממוקמת במרכז. הפגישה עסקה בעבודת מטה שגרתית, כשחלוקת התפקידים ברורה ומוגדרת.

אבל כל זה מעל פני השטח. מתחתיו רוחש הקרקס הש"סי - והוא מספק לא מעט סצינות.


ישי מתגעגע לאינטריגות הקטנות

מלכתחילה היה החיבור הזה בלתי טבעי, עד בלתי אפשרי. המשקעים היו עמוקים, היריבויות בנות שנים ארוכות העמיקו להיאחז בלבבות. לך תציב בראשות תנועה שלושה אישים, כל אחד מהם בעל רקורד מרשים בעברו, ותצווה עליהם 'תפסעו יחד'.

במשך יומיים ניסה אלי ישי להילחם על חייו, להסביר לנשיא מועצת החכמים שמדובר בהצעה שלא תעמוד במבחן המציאות. "זה או אני או הוא", אמר לפי מקורות שונים (הוא מכחיש). אבל כשקלט שהגר"ע יוסף נחוש, כשהבין שכלתה אליו הרעה, היה הראשון לשנס מותניים ולהפנים את ההחלטה החדשה, על כל משמעויותיה.

במהלך כל הקרבות הסמויים המתנהלים כעת סביב קומדיית הניהול המשולש - לא תשמעו את שמו מוזכר, משום שהוא אינו מתעקש על דבר, כופף ראש וממשיך לצעוד. יטילו עליו מה שיטילו, הוא יעשה באהבה, למען שמו ולמען הרב. כאילו סובב במוחו מתג ועבר לנוהל חירום. טיפול במסתננים וטיפול בראש עיריית שדרות - זה מה שנותר לו לעשות בימים טרופים אלו של ערב בחירות.

לפחות בכל הנוגע לענייני משרדו אף אחד לא יכול לשלוט בו.



אדם אחר במקומו היה מתקשה לשתוק. במשך 13 שנים ניהל את ישיבות הסיעה של ש"ס, שם חגגו לו ימי הולדת, כמו גם את שמחותיו המשפחתיות. הוא זה שהחליט מתי מתכנסים; הוא ששלח את יו"ר הסיעה הנאמן לו - ח"כ אברהם מיכאלי - להודיע לחברים. הייתי נוכחת שם לא פעם. מיכאלי היה מקריא רשימות חוקים, תזכורות והערות, פה ושם מישהו ניסה להשחיל מילה, אבל המילה האחרונה הייתה שמורה ליו"ר אלי ישי.

הצעד המלחמתי הכי גדול שהופגן כלפיו אי-פעם היה להדליף לעיתונאי התרחשויות פנימיות, שאלי לא רצה שיצאו לתקשורת (החילונית, כמובן, אלא מה?). אבל זה בקטנה. היום, מן הסתם, מתגעגע ישי לאינטריגות הללו.


ישראל בכר ויגאל רווח כמשל

כאילו משום מקום הפציעה הבוקר הידיעה הבאה: "לאחר 12 שנה, אריה דרעי מכנס את חברי הכנסת של ש"ס". דרמטי לגמרי, אולי אפילו מרגש. סגירת מעגל היסטורית. אבל רגע, אריה דרעי מכנס? האם אין שלושה מנהיגים? לא שלושתם אמורים לשלוח את ח"כ מיכאלי להזמין?

במטה ההסברה (של אריאל אטיאס) יגידו לכם שלא מאיתם יצאה ההודעה. ואכן, נכון הדבר. לא רק נכון, אפילו עצוב. משום שמאז האיחוד, כשבועיים ימים, ניתן לספור על האצבעות את מספר ההודעות ששוגרו על-ידי מטה ההסברה.

אפילו מינויו של האסטרטג ישראל בכר, מינוי שעבר על דעת כולם, עדיין לא שוגר בערוץ רשמי של מטה ההסברה. אולי עוד בוררים שם את המילים, אולי רבים על האותיות, אולי גם על התווים. בפועל האיש חי נושם ובועט, יושב ועובד, מנהל אסטרטגיה, בונה אותה מבראשית, אך הודעה על כך - אין.

"לוקח זמן לבנות מטה הסברה", מסבירים במטה. זה נכון, אבל למה תוך כדי בניה אי-אפשר לשגר הודעות פשוטות כמו מינויו של בכר? צריך להקדים ולערוך סקרים או לבנות אסטרטגיה, כדי לנסח הודעת טקסט פשוטה בנוסח "מינויו של ישראל בכר לאסטרטג הקמפיין של ש"ס אושר סופית"?

או קחו, למשל, סצינה מעניינת נוספת: במהלך קמפיין הבחירות הקודם ניהל משרדו של יגאל רווח, מטובי הפרסומאים החרדיים, את מערך הפרסום של ש"ס. רווח נחשב לאיש אמונו של אריאל אטיאס, הוא זה שיצא עם ש"ס לדרך, הוא זה שהגיע בליל הבחירות, כדי לרקוד עם השמחים (על 11 מנדטים. לא משהו).

סיפר לי אחד מעובדי מערכת עיתון חרדי כי שוגרה אליהם פנייה מ'אפיקים' - משרדו של רווח - לרכישת עמוד פרסום בעיתון סוף השבוע. (רווח מכחיש: "עוד מוקדם מדי בשביל לפרסם"). כאשר התקשרו מהמערכת לברר בסיעה עצמה, האם יש כיסוי כלכלי להזמנה - נענו בשלילה.

בש"ס איש כמובן לא מאשר זאת. הם לא מכירים סיפור כזה.

איציק סודרי עם רפאל פנחסי. צילום: קובי הר צביצילום: איציק סודרי עם רפאל פנחסי. צילום: קובי הר צבי
איציק סודרי עם רפאל פנחסי. צילום: קובי הר צבי

אוסף הסצינות המביכות

לכל הודעה, ששוחררה בצינור בלתי רשמי, היה הסבר מדוע לא יצאה ממטה ההסברה. שימו לב למלל האקראי הבא. מאחורי כל משפט מאחוריו אין 'אבא', אבל כל המשפטים מצוטטים מפי מקורבים ו/או אנשי שטח ו/או פעילים.

סצינה א.

איציק סודרי, פעם דובר ש"ס, מצטרף לצוות ההיגוי של תנועת ש"ס.

נו, בטח, אח של. אריה ממלא את הבטחותיו בליל האיחוד: תפקידים למשפחה.

תגובתו הרשמית של איציק סודרי: "אני הבטחתי לאריה שאם הוא יתפשר בעניין האחדות, אני אחזור לש"ס לעזור לו לקראת הבחירות".

מדוע אריה צריך אותו? וכי ההבטחה שלו סייעה במשהו לחזרת דרעי לש"ס? הרי מצדו של אריה גם אם לא יחזור, וכי חסרים לו אנשים משלו? ובכלל, הוא עושה טובה שהוא חוזר?

סצינה ב.

הודעה שיצאה ממטה אלי שמחיוף (נציג ש"ס בעיריית ירושלים): "ש"ס יוזמת כנס ענק בו תוצג רשימת ש"ס לכנסת".

מטה ההסברה: זהו אירוע אותו מנהל שמחיוף, הוא מוציא את ההודעות, לא עובר דרכנו.

באחד החינמונים התראיין שמחיוף והבטיח שהגר"ע יוסף יגיד דבר-מה שיכה את כולם בהפתעה.

האמנם? במטה ההסברה לא שמעו על כך. בצינורות הבלתי רשמיים מגיבים: "קשקושי שמחיוף".

נחכה למוצ"ש ונשפוט.

סצינה ג.

ח"כ ניסים זאב בתקשורת: "יתכן שנצטרף ליחימוביץ'".

אז אמר. אריה סגר עם איווט.

סצינה ד.

אריה רוצה גוש עם יהדות התורה... יאללה, בואו נריץ.

"בש"ס מכחישים", מקורבי דרעי נשבעים שאריה לא יודע על מגעים, ולא שלח איש ממקורביו לנהל אותם.

סצינה ה.

ידיעה בתקשורת: "ש"ס יוזמת כנס ענק ובו תוצג רשימת ש"ס לכנסת הבאה. המועד: חנוכה, המקום: אחד האצטדיונים הגדולים בארץ".

במטה ש"ס לא מאשרים ולא מכחישים. ההודעה, בכל מקרה, לא יצאה ממטה ההסברה. "אלי שמחיוף מונה על-ידי דרעי ליו"ר מטה בני תורה ארצי", הם אומרים. מה שאומר: הוא זכאי להוציא ידיעות יח"צ משל עצמו לעצמו. בלי מטה הסברה. מסלול עוקף מטה הסברה.

יגאל רווח. צילום ארכיוןצילום: יגאל רווח. צילום ארכיון
יגאל רווח. צילום ארכיון



סצינה ו.

ח"כ חיים אמסלם בתקשורת: "הרווחים מבד"צ בית יוסף נכנסים לחברה פרטית של משה ויהודית יוסף".

תגובת ש"ס: אין. טיפול מטה ההסברה בנושא: לא ידוע.

סצינה ז.

ישראל בכר או יגאל רווח? - בישיבת ההיערכות שנערכה בצהרי יום רביעי נשמע שוב ושוב השם 'ישראל'. לא נראה שנותר מקום לרווח.

האמנם? - ימים יגידו.

סצינה ח.

אטיאס בתקשורת: "אין תאריך תפוגה להחלטה שאין יו"ר".

תגובת ש"ס הרשמית: לא מגיבים בנושא.

סצינה ט.

מקורבו של דרעי, חיים כהן, בתקשורת: "הקמפיין של דרעי יתמקד בקיפוח הפרענקים, 'העיפו את כחלון וחברו עבור הזן הלבן'".

טוב, דרעי לא יכול להשגיח על כל אחד ממקורביו שמתראיין.

האמנם דרעי לא יכול? החברים של דרעי לא יעשו משהו בניגוד לרצונו.

מסלול עוקף מטה הסברה? - במטה ההסברה מגיבים ואומרים: "מטה ההסברה ידברר הודעות המשותפות לשלושת מנהיגי התנועה. בכל הנוגע לתפקודו של כל אחד מהם הוא זכאי להוציא הודעות משל עצמו, בשביל זה יש לכל אחד דובר משל עצמו".

נשמע מסובך, צריך שופט מיוחד שיכריע מהי הודעה המשותפת לכולם. אבל ככה זה כשתנועה מונעת בשלושה מנועים, חלקם מנועי טורבו.

סצינה י.

הודעה רשמית של מטה ההסברה: "ראש הממשלה התקשר לשלושת מנהיגי תנועת ש"ס לספר על האיחוד של הליכוד ביתנו. כעת ברור לכל שיש רק מפלגה אחת שדואגת לשכבות החלשות ולמדינת ישראל".

אריה כבר סגור עם 'האיחוד' החדש. סגר עם איווט.

הוא לא יכול לסגור על דעת עצמו, יש שלושה קודקודים בתנועה? נחיה ונראה.

סצינה יא.

אריה סגור עם יהדות התורה על משא ומתן משותף, האחת לא סוגרת הצטרפות לקואליציה בלי השנייה.

הוא לא שאל את פיהם של כל הגורמים המרכיבים את יהדות התורה, לפחות גורם אחד מתנגד.

כשאריה רוצה, זה יקרה. ושיהדות התורה תגיד תודה שש"ס דואגת לה, בממשלה כל-כך רחבה מי יספור אותה.

בשביל מה בכלל הוא צריך אותם בפנים? – רק חסר לו ביקורת פנים חרדית על החלטות ממשלה בנושאים כמו גיור, חוק טל, ועוד.

סצינה יב.

כלתו של הגר"ע יוסף הזמינה לביתה את נשות קודקודי ש"ס הגב' ישי, הגב' דרעי והגב' אטיאס. הארבע ישבו כדי לתכנן את מטה הנשים של ש"ס, אותו יקימו בע"ה בימים הקרובים.

הופס, רצינו לשמור בסוד.

תגובת מטה ההסברה לא נמסרה.

אז רצו לשמור בסוד, למה, מישהו חייב להם משהו? או שיוציאו מהר הודעה מסודרת, או שלא יצפו בעידן המידע המודרני שמידע לא יזלוג.

ניסים זאב. צילום ארכיון: יעקב כהןצילום: ניסים זאב. צילום ארכיון: יעקב כהן
ניסים זאב. צילום ארכיון: יעקב כהן

ועדיין - המריבות מינוריות

ולסיום, בנימה חיובית, הנה ההודעה הרשמית שיצאה לפני זמן קצר ממטה ההסברה של תנועת ש"ס. חגיגה של אחדות. ההערות בסוגריים - תוספת שלי.

"לראשונה מאז ההודעה על האיחוד בתנועת ש"ס התכנסו חברי הכנסת יחד עם שלושת המנהיגים לישיבת עבודה משותפת. שלושת מנהיגי התנועה סקרו בפני חברי הכנסת את ההתארגנויות שנעשו בשבועות האחרונים.

"הרב אריה דרעי, יושב ראש מטה הבחירות של ש"ס, סיפר לחברי הכנסת על מינויי ראשי מטות למחוזות, וכן על ההתלהבות בשטח מהאחדות בהנהגה, ועל ההירתמות של השטח לפעילות. 'המטרה כעת היא להביא כמה שיותר מנדטים בשביל שש"ס תהיה חזקה. זו כעת המטרה היחידה וכולנו צריכים להתלכד סביבה', אמר. (רגע, הוא רומז על אפשרות לפיה לא כולם מלוכדים סביב המטרה היחידה?)

"כחלק מחלוקת התפקידים במטות הוחלט בישיבה כי חברי הכנסת והשרים יתגייסו לעמוד בראש כמה מהמטות. בין היתר, הוחלט כי הרב ניסים זאב ישמש כראש מטה יו"ש (נו, מה, אם ישימו את ח"כ זאב הנחשב לאיש ימין בראש מטה יו"ש, מישהו שם ישתכנע שהוא זה שיקבע בעתיד בנושאים מדיניים?); הרב יצחק כהן כראש מטה תל-אביב; הרב יעקב מרגי, כראש מטה אלעד (השר מרגי, אנחנו לא מקנאים בך. תפקיד מאתגר); הרב משולם נהרי, כראש מטה רשת מעיין החינוך התורני יחד עם מנכ"ל הרשת הרב יואב בן צור; הרב דוד אזולאי, כראש מטה המגזר הערבי; הרב אמנון כהן, כראש מטה העדה הבוכרית; הרב אברהם מיכאלי, כראש מטה העדה הגרוזינית; והרב יצחק ועקנין, כראש מטה ההתיישבות.

"הרב אליהו ישי, יושב ראש מטה יום הבחירות של ש"ס, סקר בפני הח"כים את הישגי התנועה בממשלה ובכנסת. 'יש כאן עשייה גדולה מאוד שנעשתה, ושורה של הישגים וחשוב מאוד שהם יגיעו אל הציבור'. ישי הסביר לחברי הכנסת על החיבור בין מטות הבחירות במהלך מערכת הבחירות לבין מטה יום הבחירות. (על הטיפול במסתננים לא נתנו לו רשות לדבר?)

"חתם את הסקירה הרב אריאל אטיאס, יו"ר מטה ההסברה של ש"ס, שסיפר לחברי הכנסת על תהליך הבנייה של מטה ההסברה ועל המבנה שלו. הרב אטיאס ביקש מחברי הכנסת לרכז את כל ההישגים בתחומי החקיקה ובבלימה של חקיקה אנטי דתית, כפי שבאה לידי ביטוי בקדנציה האחרונה. כמו כן, אמר הרב אטיאס, כי הפעילות ההסברתית תתרכז סביב רשימה מסודרת של מסרים, לאחר שתתגבש האסטרטגיה המנחה של הקמפיין, וכי יש להיצמד אל המסרים הללו" (תבינו חברים, תפסיקו להתקשקש כל אחד מכם באופן עצמוני בכלי התקשורת, תיצמדו למסרים, אתם ו/או המקורבים רק גורמים לנו נזק כשאתם פותחים את הפה. אז אם אפשר, ובכל הכבוד וההערכה, אנא שימו על פיכם פלסטר בשבועות הקרובים, לא לכל עיתונאי שמרים אליכם טלפון אתם חייבים, ממש חייבים, לענות).

והשלום והאמת אהבו. למען האמת, יחסית למה ששיערנו בתחילה, המריבות מינוריות. זה לא שמשעמם לנו העיתונאים, כפי שהתחייבו לנו באותו לילה היסטורי (לא תמצאו מחלוקות, לא תהיה לכם עבודה), אבל יחסית עדיין רגוע.

הנה הם הצליחו לעמוד לתמונה משותפת, הנה יצאה הידיעה הארוכה הראשונה של מטה ההסברה.

שאפו.
שס אריה דרעי אלי ישי אריאל אטיאס מטה הסברה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד