כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

לא צריך פטיש בשביל לשבור את הקרח • תבלין לשבת

אברהם אבינו מתחנן בפני עוברים ושבים ישמעאלים שיסורו להתכבד בביתו ולהתארח, גם לילד מותר לתת כבוד • וכיצד מחלצים כסף מקוביית קרח? • תבלין לשבת וירא

לא צריך פטיש בשביל לשבור את הקרח • תבלין לשבת



וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ

אברהם אבינו עומד בלב המדבר, מציע אוכל ומים לחבורת ישמעאלים, מדוע הוא צריך להתחנן אליהם, הלא הוא עושה להם טובה? ולא די בזו שהוא פונה אל ליבם כאילו הם גומלים עמו חסד ולא הוא זה שמציל אותם, אלא אף פנייתו של אברהם נעשית בדרך של כבוד ותארים: אדוני, עבדך?

ובכלל, מה שייך עניין מציאת החן, בשלה פונה אברהם, "אם נא מצאתי חן"? וכי באם לא מצא חן בעיניהם, יעדיפו לגווע בצמא?

כל ילד הוא תיבה מלאה אוצרות יקרים ביותר, אבל כמו כל תיבה, יש לכל ילד מפתח יחודי שהוא ורק הוא - יכול לפתוח אותו.

לא פעם קורה, שאחרי פגישה אחת ושינוי קטן בגישה של ההורים, הם מקבלים תוצאות גדולות, אפילו בלי להמתין הרבה זמן. כי לפעמים מספיק ש'שן' אחת לא עומדת במקומה, על מנת לגרום למנעול לא להפתח.

אבל, ברגע שהתיבה הזאת נפתחת, אין גבול לאוצרות שיכולים לצאת ממנה.

ישנם הורים שחושבים משום מה, שכוח, קשיחות והתבצרות בעמדה מסויימת, ישיגו תוצאות טובות. אך המציאות מוכיחה ההיפך.

גם אם אתם סבורים שזו הדרך הטובה ביותר עבור הילדים שלכם.



הנחתי על השולחן 10 קוביות קרח של 5 ליטר כל אחת, כאשר בתוך הקרח היה שטר של מאה ₪. לידי כל קוביה הונח פטיש. המשימה הייתה פשוטה, כל מי שיצליח להוציא את השטר בשלימותו - יקבלו. כך אירע באחד הימים של קורס ההורות האחרון. (להכין את הקוביות זו גם משימה)

רובם נכשלו, ולא רק נכשלו אלא גם יצאו רטובים, עייפים, ועם כאבים בידיים.

ואז, הנחתי עוד קוביה. קראתי לאחד ההורים שבאמת ניסה לשבור את הקרח בעדינות, ואמרתי לו: תסתכל על הפטיש, האם אני אמרתי להשתמש בו? הוא ענה שלא. "אבל למה שמת אותו על השולחן?" הוא שאל.

איש לא אמר שהפטיש נמצא לחינם, הוא עדיין שם, "אבל", הצעתי, "כדאי לנסות דרך אחרת להוציא את השטר מבלי להשתמש במה שנוח וזמין עבורך".

הוא חשב רגע, לקח פח האשפה ריק, מילא אותו מים והקרח נמס שם לאיטו...



והנה כמה הדברים שאנו יכולים ללמוד מאברהם אבינו:

א. גם כאשר הוא ידע שהוא עושה להם טובה ונותן לאורחים אוכל ושתיה באמצע המדבר, עדיין הוא נתן להם את הכבוד ללא קשר ל'מה מגיע להם', זה לא נוגע. על אחת כמה וכמה, עם בשר מבשרכם. אתם רוצים אותם איתכם? עשו זאת מתוך כבוד. נסו להבין את המקום שלו, נסו להבין למה הוא היה צריך לעשות את מה שעשה. אולי זאת לא הדרך הכי קלה, אבל זאת בהחלט הדרך שתוכל להביא לכם תוצאות טובות.

ב. למרות התחנונים של אברהם שמשפיל את עצמו, "עבדך", עדיין אברהם אבינו דאג שיהיו גבולות ברורים. הורים יקרים אנא מכם, אל תחליפו תפקידים עם ילדיכם. בתור הורים אין מקום להפגע וכדומה, זה לא עוזר לאף אחד ולא תורם לאף אחד.

ג. כדי שהשני יוכל לקבל מכם, צריך לראות שאתם מוציאים חן בעיניו. נכון שהילד מצווה לכבד את הוריו ולשמוע בקולכם, אבל סייעו בידו להגיע למצב של: "עבדו את השם בשמחה". תגרמו לו לעשות את מבוקשתכם מתוך שמחה וכיף ולא מתוך כפייה שסופה התמרדות.

שאלות שמאמן היה שאול אותך באימון:

א. האם אתה יכול לראות את האינטרס של ילדיך לפי האינטרס שלך כאשר אתה מחנך אותם?
ב. אילו מילים של כבוד או מעשים יכולים לגרום לילדך להרגיש שהוא הכי חשוב בעולם, והכי מבוקש בעולם?

בברכה

יוסף חיים בולטון, מאמן בכיר בקאוצ'ינג [email protected]

תבלין לשבת קרח פטיש אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד