י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אתר 'בחדרי חרדים' חשף - הקצבאות יחזרו

בעקבות חשיפת אתר 'בחדרי חרדים', ערך ד"ר יצחק קדמן מחקר שגילה כי אחוז הנשירה במגזר החרדי גבוה משמעותית משאר המגזרים, ותיקון שיזמו הח"כים החרדים - פוגע בעיקר בחרדים. גפני ביקש תיקון - וקיבל

הקצבאות יחזרו. תמונת אילוסטרציה: יעקב רוכמן
הקצבאות יחזרו. תמונת אילוסטרציה: יעקב רוכמן

לפני כשבועיים חשפנו כאן, באתר 'בחדרי חרדים', ליקוי חמור בחוק ההסדרים, הנלווה לספר התקציב הדו-שנתי שיוגש לאישור הכנסת.

שערוריה: סאטמר לא יקבלו קצבאות ילדים

בספר התקציב, שעבר את אישור הממשלה, מופיעים סכומי קצבאות הילדים המיועדים לחלוקה בשנים הקרובות. כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות, תחול בשנים הקרובות עליה מתונה בשיעור הקצבאות למשפחות ברוכות ילדים.

אך מסתבר שאליה וקוץ בה. בסעיף קטן (סעיף 3 פסקה ג'), שרק עין מיומנת במציאת מוקשים מסוגלת למצוא, נכתב כי באם הילד אינו רשום במוסד חינוכי, הוריו אינם זכאים לקיצבת ילדים.

החלטה זו מהווה מכת מחץ להורים מחוגים מסוימים. ולא חסרות דוגמאות: הורים שישלחו את ילדם למוסד חינוכי שטרם הספיק לקבל את אישור משרד החינוך - לא יקבלו עבורו קיצבת ילדים.

במקומות בהם יש ציבור גדול של זוגות צעירים, ותלמודי תורה נפתחים בהם חדשות לבקרים, זו תופעה נפוצה שתהליך ההרשמה מתעכב. לפי הסעיף החדש, תישלל מההורים אלה הזכות לקיצבת ילדים.

חמור מכך: כל חסידי סאטמר וחוגי 'הקנאים', המחנכים את ילדיהם במוסדות שאינם מוכרים על-ידי המדינה - לא יקבלו קצבאות ילדים. אין צורך להרחיב על משמעות העניין, בימי מצוקה כלכלית כה קשה.

בעקבות הפרסום פנה מנכ"ל 'המועצה לשלום הילד', ד"ר יצחק קדמן, למשרד האוצר על מנת שיתקנו את המעוות. מבדיקה שערכה 'המועצה לשלום הילד' עולה כי אחוזי הנשירה במגזר החרדי גבוהים בהרבה מהמגזרים האחרים ( - מי שאינו לומד במוסד מוכר, מוגדר במשרד החינוך כנושר).

במגזר החילוני אחוז הנשירה עומד על כ-5% ואילו במגזר החרדי אחוז הנשירה עומד על פי 2 לפחות. באלעד עומד אחוז הנשירה על כ-8% בביתר על כ-11% ובמודיעין עלית על כ-17 %. המשמעות שכל מי שרשום כנושר - לא יקבל קצבת ילדים. קדמן מחה על העוולה התקציבית, וביקש להסדיר את העניין. לטענתו, אין מקום לסעיף כזה בחוק.

מתברר שמי שדאג להכנסת הסעיף לחוק ההסדרים היו דווקא הח"כים החרדים, שהתכוונו למנוע קצבאות לילדים ערבים. מבדיקת קדמן עולה כי אחוז הנושרים במגזר הערבי נמוך בהרבה מהמגזר החרדי ועומד על כ-7% בלבד.

ח"כ משה גפני ששמע את הנתונים העביר בקשה לפקידי משרד האוצר שיתקנו את הסעיף המדובר. במשרד נעתרו לבקשה, ומעתה גם ילדים שאינם לומדים במוסדות מוכרים יזכו לקבל קצבאות ילדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד