י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הכנסת אישרה את חוק 'רווחים כלואים'

החוק נועד לאפשר לחברות גדולות, שנהנו מהקלות במס, לחלק דיבידנדים תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים • תוספת ההכנסה המשוערת למדינה – 3 מיליארד ₪

צילום אילוסטרציה: יוסי פורמנסקי
צילום אילוסטרציה: יוסי פורמנסקי



מליאת הכנסת אישרה היום (ב') במסגרת כנס פגרה מיוחד את הצעת חוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 69 והוראת שעה), התשע"ג-2012 ("רווחים כלואים"). הצעת החוק אושרה סופית בקריאה שנייה ושלישית ותיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל.

בחוק נקבעה הוראת שעה לתקופה של שנה שבמסגרתה הכנסה שנצברה לחברה עד תום שנת 2011, והחברה טרם חבה בשלה במס חברות, תהיה החברה זכאית לשלם מס חברות בשיעור מופחת, לפי הנוסחה הקבועה בהצעה. הנוסחה כאמור קובעת כי ככל שחברה תבחר להפשיר חלק גדול יותר מהכנסתה, כך תגדל הטבת המס לה היא זכאית, אך במקביל שיעור המס לא יפחת מ- 6%.

החוק נועד לאפשר לחברות גדולות במשק, שנהנו מהקלות במס בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון, ועתה לאחר שצברו רווחים גדולים, מעוניינות לחלק דיבידנדים או להוציא כספים לצורך השקעות בחו"ל, לעשות זאת תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים.

החוק מתקן בהוראת שעה, את המצב החוקי שהיה קיים עד היום ושחייב את החברות בתשלום מס בשיעורים גבוהים בגין הטבות המס להן זכו, בטרם חלוקת דיבידנדים והוצאת כספים להשקעות בחו"ל. הדבר יצר מציאות שבה סכומים גדולים שנצברו ע"י החברות כחלק מרווחי פעילותן נותרו "כלואים" ללא יכולת מימוש. במצב זה כל הצדדים יצאו מופסדים; המדינה לא זכתה בתשלומי מס בגין אותם רווחים והחברות לא יכלו לממש אותם.

החוק החדש יאפשר לחברות לממש את הרווחים תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים, ובהתחייבות להשקיע 50% מהרווחים בארץ וזאת במשך שנה.

תוספת ההכנסה המשוערת למדינה – 3 מיליארד ₪.

אפליה בין טייקונים לאזרח הקטן

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר במהלך הדיון במליאה כי אכן החוק הוא בעייתי ואינו אידיאלי אך במצב הגירעוני בו נתונה המדינה ראוי לאשר את הצעת החוק כהוראת שעה.

ח"כ זהבה גלאון קראה למליאת הכנסת לדחות את הצעת החוק וכינתה את הצעת החוק "שרץ". היא אמרה כי החוק נותן פרס לחברות שלא גבו מהן מיסים כיאות. היא הוסיפה ואמרה כי הצעת החוק הינה "אקורד סיום צורם לממשלת נתניהו".

ח"כ ניצן הורוביץ מחה על האפליה בין היחס לטייקונים לבין היחס לאזרח הקטן. הוא הציע לקרוא לחוק "חוק השודדים" ואמר כי מדובר בגזל של כספי ציבור. ח"כ הורוביץ אמר כי המדינה חייבת לעמוד על שלה ולגבות מהטייקונים את המס הראוי על רווחיהם כפי שהיא גובה מס מהאזרח הקטן.

ח"כ דב חנין אמר כי החוק שערורייתי. "הרווחים הכלואים" מצויים בידי החברות המבוססות ובמקום שהחברות ישקיעו את הכספים במדינת ישראל מוותרים על מיסוי רווחים אלו. "המערכת פועלת לטובת בעלי ההון על חשבון כספים שהיו צריכים להגיע לציבור", אמר ח"כ חנין. הוא הביע את צערו על כך שבאופן סמלי מעבירים את חוק "הטייקונים" ונמנעים מלדון בחוק שיפתור את בעיית כפר שלם.

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר כי ייתכן שבדצמבר, לאחר הבחירות המקדימות, יבחן להעלות את הצעת חוק כפר שלם, כדי להעבירו בקריאה ראשונה ולהחיל עליו דין רציפות.

ח"כ שלמה מולה אמר כי הצעת החוק הינה "סטירת לחי" לאזרח הקטן המשלם מיסים כחוק.

ח"כ מגלי והבה אמר כי הממשלה מזלזלת באינטליגנציה של האזרחים, פוגעת בעקרונות השוויון ומעדיפה מגזרים מסוימים.

הצביעו בעד 38 חברי כנסת, ונגד 21 חברי כנסת.
רווחים כלואים משה גפני אפליה ניצן הורביץ חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד