כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

החל יום הבחירות בארצות הברית • דב הייקנד: "מרבית החרדים מאוחדים סביב רומני"

נפתחו קלפיות הבחירות לנשיאות ארה"ב • למרות הקור והגשם במדינת ניו-יורק, יצאו המונים להצביע, ביניהם חרדים רבים • דוב הייקנד קובע: "מרבית החרדים יצביעו למיט רומני" • ומדוע חסידויות סאטמר, סקווירא וויזניץ-מונסי יצביעו לאובמה? • תורי ענק בפלורידה

מי בראש? אובמה ורומני
מי בראש? אובמה ורומני



בחירות 2012 לנשיאות ארה"ב נערכות היום (ג): ברחבי המדינה נפתחו הקלפיות ויום ההצבעה עומד להסתיים בשעות הקרובות. גם בניו-יורק הקופאת נערכת ההצבעה כסדרה, כולל באזורים שניזוקו מהסופה.

במילוואקי, בווירג'יניה ובפלורידה נרשמו תורים ארוכים במיוחד. מזכיר מדינת פלורידה, קן דנטצנר, העריך כי יירשם שיא בשיעור ההצבעה בקרב תושבי המדינה.

יום ההצבעה החל תחת שלג כבד ומינוס 5 מעלות מתחת לאפס, בחצות הלילה, שעון ארצות הברית, בשתי עיירות קטנות - דיקסוויל נוץ' ודוקסוויל נוץ' - שבמדינת ניו המפשייר.

זו המדינה הראשונה שתושביה הצביעו שלא בהצבעה מוקדמת, וזאת כפריבילגיה מיוחדת כקהילות הראשונות בארה"ב. יתר הקלפיות בחוף המזרחי נפתחו בשעות הבוקר המוקדמות.

מבין מניין חברי קהילת דיקסוויל נוץ', מחצית הצביעו עבור הנשיא המכהן ברק אובמה ומחצית הצביעו למועמד הרפובליקני מיט רומני. המשמעות: שיוויון.

בהארטס לוקיישן, אובמה זכה ברוב משמעותי: 23 תמכו בו, תשעה ברומני ומצביע בודד תמך במועמד המפלגה הליברטריאנית, גארי ג'ונסון.

ובכל זאת, צריך לזכור כי ניו המפשייר מספקת למועמד הנבחר ארבעה אלקטורים בלבד - מתוך 270 אלקטורים הנדרשים.

הסקר האחרון שבוצע על ידי עיתון 'וושינגטון פוסט' ושל רשת איי.בי.סי העניק לאובמה 50 אחוזים מהקולות, ואילו המושל הרפובליקני השיג רק 47% מהם.

תשע המדינות שנחשבות מתנדנדות הן וירג'יניה, אוהיו, צפון קרוליינה, פלורידה, ניו המפשיר, קולורדו, ויסקונסין, איווה ונבדה - ואחריהן צריך לעקוב בליל הבחירות, שכן בהן יוכרע גורל הנשיאות.

עבור מי יצביעו החרדים?

הציבור החרדי בארה"ב גם הוא כבר החל לפקוד את הקלפיות.

בניגוד למצעד הפוליטיקאים לבתי האדמו"רים ערב בחירות בישראל, הרי שבארה"ב האדמו"ר"ם, מאז ומתמיד, אינם קוראים בפומבי במי לתמוך, כדי שלא לסכן את מערכת היחסים העדינה והשברירית השוררת בין הציבור היהודי לבין הפוליטיקאים. למרות זאת, בערב יום הבחירות מעבירים אנשי החצרות השונים את המסר במי לבחור לנשיאות, במי לתמוך לסנאט או ליתר המשרות הממשלתיות העומדות לבחירה.

תמונת מצב זו חזרה על עצמה אתמול בלילה בכל בתי המדרש, הישיבות והשטיבלך. קבלני הקולות והמאכערים, שנשכרו על-ידי מטות שני המועמדים, מכירים היטב את התופעה, ופועלים במלא המרץ להביא את כולם לקלפיות.

אבל למי יצביע הציבור החרדי?

רוב קולות החרדים אזרחי ארה"ב המתגוררים בישראל, אשר להם זכות בחירה ואשר כבר הצביעו - תמכו במיט רומני.

בניו-יורק וניו-גרזי חיים ם כ-400 אלף חרדים. ב-2008 הצביעו החרדים ברובם גם הם ברפובליקנים.

"הציבור הדתי והחרדי יוצא להצביע בהמוניו", אמר דב הייקנד, חבר בית המחוקקים המתמודד שוב על מקום. "הם די מאוחדים בתמיכתם ברומני. אני מאמין שרומני יצליח בצורה משמעותית טוב יותר משאר הרפוקבליקנים, למרות שרוב היהודים יצביעו לדמוקרטים, אפילו אם זה מיקי מאוס".

אך בחסידות סאטמר ובחסידויות האנטי-ציוניות כדוגמת סקווירא וויזניץ-מונסי, יצביע הציבור רובו ככולו עבור אובמה, ולו בגלל הצהרותיו הציוניות מעט שהשמיע מיט רומני במהלך קמפיין הבחירות שלו.

מעכיל אייזיקוביץ, עסקן ותיק בויליאמסבורג, אומר: "הציבור שלנו יצביע עבור אובמה. לא רק סאטמר, אלא ויז'ניץ מונסי, סקווירא וחסידויות נוספות. בשבילנו הוא היה טוב מאוד, העסקנים שלנו בוושינגטון נהנו מדלת פתוחה אצל אנשי הממשל, אנחנו נצביע עבורו, ונדאג שהוא יידע שאנחנו הצבענו עבורו, אנחנו בטוחים שהוא ינצח.

"אנחנו מתכוונים לנצל את הפוטנציאל האלקטוראלי של החסידות עד תומו. אנחנו מתארגנים להביא את כל מי שיש לו זכות בחירה, לקלפיות. אנחנו פועלים כמו במפלגות החרדיות בארץ, יש לנו מתנדבים עם רכבים, שיביאו לקלפיות כל זקן וזקנה, כל נכה וכל בחור ישיבה שיש לו זכות בחירה", מבטיח אייזיקוביץ.

קבלני הקולות החרדיים של אובמה דאגו להזכיר לציבור את חוק הבריאות לכל שקידם אובמה - חוק שהוא משמעותי ביותר עבור הציבור החרדי, אשר דמי הביטוח הרפואי שעליו לשלם מכבידים ביותר.

בריכוזים החרדיים האחרים - בהם מרוכזים חסידי חב"ד, ליטאים, או מודרנים - יצביעו הרוב עבור מיט רומני, שלא בכדי הגיע ללייקווד (ראו בהמשך).

בינתיים, הכול פתוח והמירוץ צמוד מאוד ותלוי מאוד במזג האוויר שישרור היום בארה"ב. החזאים מדווחים כי צפויות 4 מעלות צלסיוס. אגב, עוד עובדה חשובה: יום בחירות בארה"ב אינו יום חופש.

תורים בדרך להצבעה בברוקליןצילום: תורים בדרך להצבעה בברוקלין
תורים בדרך להצבעה בברוקלין


היכן הם בילו את היום האחרון?

אובמה ניצל את היום האחרון למסע הבחירות שלו במדיסון שבוויסקונסין, משם המשיך לעיר קולומבוס באוהיו, והעצרת המסכמת של אובמה תיערך באיווה, ולאחריה ישוב לשיקגו שבאילינוי, בה יבלה את הלילה האחרון.

מיט רומני פתח את יומו בפלורידה, ובווירג'יניה, ולאחריו גם הוא ביקר באוהיו. את העצרת המסכמת יערוך בניו המפשייר. את הלילה יבלה רומני בבוסטון.

במהלך היום, מיט רומני הצביע בקלפי בבלמונט, מסצ'וסטס. בהמשך היום מבקר רומני באוהיו ובפנסילבניה. סגן הנשיא ג'ו ביידן הצביע בגרינוויל , דלאוור, ואמר כי הוא לא מאמין שזו הפעם האחרונה שיצביע עבור עצמו.

אובמה ביקר היום במטה הבחירות שלו בשיקגו והודה לתומכיו ולמתנדבים שלקחו חלק בקמפיין. "לכו להצביע. אני מצפה לתוצאות, יש לי הרגשה טובה לגבי הלילה" אמר אובמה, והוסיף: "אני רוצה גם לברך את המושל רומני על קמפיין נמרץ. אני יודע שתומכיו מחוייבים, מלאי התלהבות ועובדים קשה היום".

מקובלים התפללו וביקשו: שמיט רומני ינצח

יש מי שמאמין כי דווקא התפילות להצלחתו של המועמד הרפובליקני, מיט רומני- יכריעו את הכף.

ב'ישיבת חצות', בנשיאותו של הרב דוד בר ששת, הממוקמת בשכונת רמת שלמה בירושלים, קיימו היום (ג') מקובלים ואברכים תפילה להצלחת רומני בבחירות. במהלך התפילה קראו המקובלים ואברכי הישיבה פרקי תהילים, ונשאו תפילה אל מול ארון הקודש הפתוח.

"קיימנו את התפילה לאחר שהוכח כי הנשיא המכהן, ברק אובמה, לא אוהד את ישראל", סיפר השדרן שמואל בן עטר שהשתתף בתפילה, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "זו הייתה תפילה גם להפלתו של הנשיא המכהן ברק אובמה".

המקובלים והאברכים קראו פרקי תהילים כ', קכ"א וק"נ ואמרו 12 פעמים את הפסוק 'לעולם ה' דברך ניצב בשמיים". בעת פתיחת ההיכל הם ביקשו כי רומני ינצח, ותרמו כל אחד שקל לצדקה.

הרב בר ששת החליט לערוך את התפילה, לאחר שהגיעו אליו פניות מיהודים המתגוררים מעבר לים. "ביקשו שנעורר בתפילות. התכנון הוא לקיים תפילה גם בכותל המערבי".
אובמה רומני נשיאות ניו המפשייר שיוויון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד