כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

היסטוריה בפעם השניה • אובמה בנאום הניצחון: נעבוד ביחד

ברק אובמה ימשיך לקדנציה שניה בנשיאות ארה"ב • נאום הניצחון בשיקגו לקול תשואות ההמונים: "4 השנים הקרובות יהיו טובות יותר" • לאחר ספירת 90 אחוז מהקולות: אובמה מוביל עם 303 אלקטורים, רומני הסתפק ב-206 • בפלורידה הוביל הנשיא הנבחר ב-63 קולות בלבד • הדמוקרטים שומרים על רוב בסנאט, הרפובליקנים בבית הנבחרים • דונלד טראמפ: תוצאות הבחירות זויפו

אובמה בנאום הניצחון
אובמה בנאום הניצחון





קלפיות ההצבעה לנשיאות בארה"ב בבחירות שהתקיימו היום (ג) נסגרו. המירוץ בין הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה למועמד הרפובליקני מיט רומני הסתיים.

למרות שטרם נספרו כל הקולות, מסתמן נצחון מוחץ של הנשיא המכהן ברק חוסיין אובמה, שימשיך לקדנציה נוספת.

אובמה נשא את נאום הניצחון במטה הבחירות שלו בשיקגו.

"אתם עשיתם אותי נשיא טוב יותר, למדתי מכם", פנה לרבבות התומכים, שהגיבו בתשואות רמות. "שיפרנו את הכלכלה והביטחון ובקדנציה הבאה נעשה זאת אפילו טוב יותר".

"אני רוצה להודות לכל אזרח אמריקאי שהשתתף בבחירות הללו - בין אם הצבעתם לי ובין אם לרומני. את המושל רומני ואת סגנו פול ראיין בירכתי על הקמפיין שהם ניהלו", אמר אובמה בממלכתיות והוסיף: "בשבועות הקרובים אשב עם רומני כדי לבחון דרכים לשיתוף פעולה".

הוא הסביר את המאבק ביניהם בצורה מקורית: "נלחמנו, אנחנו אוהבים מאוד את המדינה הזאת. רומני בחר לשרת את אמריקה באמצעות שירות ציבורי. זו מורשת שצריך להריע לה".

אובמה הודה לרעייתו, לבנותיו ולצוות הקמפיין.

לסיום אמר: "מה שמחזיק יחד את האומה שלנו היא האמונה שהעתיד שלנו תלוי במחויבות הדדית. מכל העולם באים לאמריקה כדי להיות שותפים לערכים הללו".

השקעה מירבית

נכון לשעות הבוקר המאוחרות (שעון ישראל), כאשר קרוב ל-90 אחוז מהקלפיות כבר נספרו, אובמה מוביל ביותר ממיליון קולות: 303 אלקטורים מול 206 לרומני.

רומני התקשר מוקדם יותר לאובמה, ובירך אותו על נצחונו.

בנאום ההפסד שנשא בפני רבבות תומכים בבוסטון, אמר רומני: "אני לא מאמין שהיה אי פעם מאמץ זהה שהושקע בבחירות במפלגתינו כמו שהשקעתם".

רומני הודה לבני משפחתו, לתומכיו ולמועמד למשרת סגן הנשיא פול ראיין, אותו סימן כיורש עתידי, לקראת מירוץ אפשרי לבית הלבן ב-2016.

רומני גם ציין כי הוא "מתפלל שהקדנציה השניה של אובמה תהיה מוצלחת ותועיל לאזרחי ארה"ב".

דונלד טראמפ, המיליארדר האמריקאי שיצא נגד אובמה בעבר, כבר הספיק להודיע הבוקר כי "הבחירות מזויפות".

הקלפיות הראשונות נסגרו כבר בתחילת הלילה במדינות קנטקי ואינדיאנה. עם זאת לקח זמן רב עד שתהליך ההצבעה כולו הסתיים, שכן הקלפיות האחרונות, במדינת אלסקה, נסגרות רק ב-07:00 בבוקר שעון ישראל (יום ד).

פלורידה שברה שיאי הצבעה, והלחץ הרב במדינה גרם לאי-סדרים בכמה מהקלפיות.

המדגמים לא הפתיעו

במהלך הלילה החלו רשתות התקשורת האמריקניות לפרסם את תוצאות המדגמים שיראו למי משני המועמדים ניתנה כהונת הנשיא.

לפי מדגם CNN, המדגם הראשון הלילה: אובמה ניצח בוורמונט הקטנה, במיין, במסצ'וסטס (מדינתו של רומני), במחוז קולומביה, באילינוי, בקונטיקט, בדלוואר, ברוד איילנד, בניו-ג'רזי, ניו יורק, מישיגן, ויסקונסין, פנסילבניה, מינסוטה, מרילנד, קליפורניה, הוואי, אוהיו, ניו המפשייר, ניו מקסיקו, אורגון, נבאדה ווושינגטון.

בהמשך הגיעו התוצאות גם מפלורידה, שם הוביל אובמה ב-63 קולות בלבד.

רומני ניצח בקנטקי, מערב וירג'יניה, אוקלוהמה, דרום קרוליינה, ג'ורג'יה, ארקנסו, טנסי, אלבמה, קנזס, לואיזיאנה, נברסקה, צפון קרוליינה, דרום דקוטה, צפון דקוטה, טקסס, ויומינג, מיסיסיפי, יוטה, אריזונה, אינדיאנה, איידהו, מיזורי ומונטנה.

מוקדם יותר אמר רומני: "נלחמנו ממש עד הסוף ועל האפשרות שיפסיד, יש לי משפחה וחיים". לדבריו, לא הקדיש מחשבה רבה כל-כך לאפשרות של הפסד.

אובמה בילה את היום במשחק כדורסל שנמשך ארבעה רבעים של 12 דקות, וקבוצתו, שבה שיחק גם כוכב שיקגו בולס מה-NBA לשעבר סקוטי פיפן, ניצחה.

הוא הסתגר בזמן ספירת הקולות עם משפחתו בשיקגו והמתין לתוצאות סמוך למטה הבחירות שלו.

גם מיט רומני העביר את הלילה סמוך למטה הבחירות ועקב משם אחר הדיווחים.
בחירות נשיאות ארהב רומני אובמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד