י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פסטיבל ימי ענף הזית ה-15

לרגל פתיחת עונת המסיק יוצא לדרך הפסטיבל בגליל ובגולן בסימן "סגולה לחיים טובים"

פסטיבל ימי ענף הזית ה-15



מסיק הזיתים בגליל ובגולן, יפתח בסוף אוקטובר במסורת החגיגות השנתית של "ימי ענף הזית". זו השנה ה-15 לפסטיבל, שיתפרס על פני מספר רב של מוקדים ברחבי ארץ הזית ויהיה בסימן "סגולה לחיים טובים".

ערב פתיחת הפסטיבל,יתקיים ב-27.10.09 יום שלישי, במעמד השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום ומנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר מר יוסי ישי, באולמות האבירים בעכו העתיקה בנוכחות שגרירים מהעולם .

מוקד הפסטיבל בחוות חנניה (שליד צומת חנניה) וכולל שוק איכרים ססגוני, מופעי מוסיקה בינות מטע זיתים, וסדנאות יצירה שונות ומסיק. בנוסף,במקום יופעל מרכז מידע וממנו תתבצע יציאה לפעילויות השונות בכל רחבי הגליל. בין כלל החוויות למבקרים , תתאפשר הצצה לעולמם המרתק של אנשי הגליל וחשיפה למאכלים הגליליים על טהרת השמן זית. הציבור יוזמן להכיר מקרוב ולהבין מה הופך את החיים הגליליים לחיים מלאי סגולה ויופי. השנה בפעם הראשונה הפסטיבל יהיה נגיש גם לאוכלוסיית הנכים ואף יכלול את ימי שישי בבוקר על מנת לאפשר גם לשומרי השבת להנות מפעילותיו.





יושבי ארץ הזית מגלים לכם את סגולות הזיתים לחיים טובים, בריאים ואיכותיים. הפסטיבל, החוגג את עונת המסיק, מתקיים זו השנה ה-15 במטרה לקדם את המודעות והשימוש בזית תחת גולת הכותרת "הסגולה לחיים טובים" דרך מגוון פעילויות- סדנאות, טיולים, אומנות, בריאות וגסטרונומיה.

השנה, נושא "הסגולה לחיים טובים" נבחר לייצג את הפסטיבל כדי לשים דגש מיוחד על הזית כבעל סגולות לאיכות חיים: בתים בגליל- עתיקים ומודרניים, של יהודים, של ערבים, של צ'רקסים. אומנים, חרשים, משפחות בעלות שושלת מפוארת ומשפחות צעירות שבחרו את ביתן בגליל, יזמינו את הציבור לחוות את המטעמים, הניחוחות, הצלילים והקשרים המשפחתיים של אדמתם.

טעימת שמן זית! טעימת שמן מקצועית וסדנאות בישול בשדרת היצרנים ובמוקדים קולינארים בכל רחבי הפסטיבל.


מרכזי המבקרים ברחבי הגליל והגולן

• בית הבד האקולוגי ציפורי –בריש לקיש: טעימות שמן זית וזיתים כבושים. סדנאות לילדים בימי שישי שבת על סגולותיו של עץ הזית, השתתפות במסיק זיתים והכנת זיתים "דפוקים". סדנת הכנת משחות מרפאות מצמחי מרפא ושמן זית בשיתוף עלעלים מרכז לצמחי מרפא בציפורי. סדנת אריגה והכנת שטיחונים מענפי זית וחומרי טבע אחרים.

• אצלנו בחצר-מבשלים דיאלוג: במושב ציפורי תתקיימנה סדנאות בישולי זיתים בכל מיני טעמים-" מוסקים ,מבשלים וגם אוכלים, סדנת בריאות על סגולותיו של שמן הזית בתרופות ובמזון

• חוות היצרנים- כפר קיש: סיור מקיף במטעים ובחווה,סקירה על מגוון המוצרים בחווה. סדנת טעימות שמן זית מקצועית,סדנת בריאות כיצד שמן הזית משביח את המזון, ארוחת ערב גורמה בניצוחו של שף אייל חפץ ובנוסף סדנת בישול על טהרת הזית.

• "בצל הפסיפלורה"- מושב מדרך עוז: מרכז מבקרים מיוחד המשלב ביקור במטע זיתים, מסיקת הזיתים על יריעות וכתישה במכתש ועלי. סדנת קוסמטיקה ,הכנת סבון טבעי לפנים. סדנה להכנת צבעי שמן וציור עצמי על בד קנבס, פינת חי, פינת ליטוף, משחקי חדר ופנאי, חנות בוטיק של מגוון המוצרים ,רכיבה על סוס פוני וביקור במטע הפסיפלורה.

• יקב טוליפ: מרכז מבקרים מיוחד בו יוכל הקהל ליהנות מטעימות של שמן זית וזיתים טריים. לחם טרי, שמני זית מסוגים שונים. מוצרי קוסמטיקה טבעיים המתבססים על שמן זית של חברת שוורץ.מכירת קישים ופשטידות על בסיס שמן זית

• טיול על בטן מלאה- עופר מודלוביץ במבי הפקות: פעילות בת 3 שעות המשלבת סעודת צ'ולנט מיוחד במתכון מיוחד על טהרת הזית, בנוף המצפים הקסומים של בקעת בית נטופה. – יציאה לטיול המשלב התנסות במסיק, ביקור בבית בד והדרכה מזמרת של שירי ארץ ישראל בזיקה לגליל ולזית.

• ביקור בבית הבד המודרני- ארץ גשור: מרכז המבקרים של ארץ גשור מציע בימי הפסטיבל פעילויות מגוונות על ענף הזיתים- סיור בבית הבד, סרטון וסקירה קצרה אודות בית הבד ואופן גידול הזיתים ומגוון רחב של סדנאות על טהרת הזיתים. בית הבד מתמחה בזיהוי זני זיתים ובמגדל כ-9 סוגי זיתים.

• עין דור-מוזיאון ארכיאולוגי –"מהזית אל שמן הזית": מוזיאון מיוחד בו המבקרים ילמדו הכל על עולם הזיתים ואף תשתתפו בתהליך ייצור השמן החל משלב המסיק ועד להפקת שמן הזית בבית בד משוחזר. עוד במקום: כתבי חידה משפחתיים, הפעלות וסדנאות זיתים מיוחדות , אפיית פיתות .

• דבורת התבור- שדמות דבורה: סיור במצפה הדבורים וסקירה על חשיבותה של הדבורה בתהליך גידול הזיתים.הדרכה מקצועית על תהליך הפקת שמן הזית והדבש. סדנת טעימות של סוגי שמן הזית ודבש והתנסות קוסמטיקה. סדנת טעימות של ממרחי בריאות על טהרת הזית.

• 'בל עפרי'- משק חקלאי בעל חווה תיירותית: מרכז מבקרים במבנים ותפאורה משוחזרים בימי התלמוד. המבקרים באתר יהנו ממגוון רחב של פעילויות לכל המשפחה הכוללות השתתפות בתהליך מסיקת הזיתים, כתישת הזיתים ובהשלמת הפקת שמן הזית בכלי החקלאות העתיקים. סדנת אפייה לחם מיוחד בשמן זית ועשבי תיבול מיוחדים, ארוחה מפוארת וביקור בגלריית התכשיטים.

• אמירי הגליל: מלון אמירי הגליל הינו מלון ספא בוטיק הממוקם ליד מושב אמירים, המשלב פינוקים לגוף ולחיך על טהרת הזית. המבקרים במקום ייהנו מאירוח על בסיס חצי פנסיון הכולל ארוחה גורמה מפוארת בניצוחו של השף גילי אלטמן ויעברו סדנת בישול וטפנדים מרתקת וטעימה. בחבילה המיוחדת בימי פסטיבל ימי ענף הזית ייהנו המבקרים גם מטיפול ספא מפנק בסדרת עץ הזית .

• נצרת- מפעל קרמיקה מוסמאר: בית לייצור כלי חרס וחימר. מעבר לכך הקהל המגיע יהנה מסיור והסבר על תהליך יצור הקרמיקה אז והיום תוך הדגמה וסקירה היסטורית על אמנות הקרמיקה בשילוב סדנאות עבודה בחימר ,ציור על חרס וארוחת בוקר מקומית על טהרת הזית.

• הזיקית המאושרת: על הרכב הגלילי (רכס יודפת הרחב) חוויה תנכית מדהימה לכל המשפחה. במסגרת הפעילות – ישיבה באוכל תנכי, תבשילים ומאכלים תנכיים מתוצרת גלילית.
בכל ימי הפסטיבל.

• לימונטו-בגבעת יואב: מרכז מבקרים בגבעת יואב שברמת הגולן המתמחה ברקיחת מוצרי מזון ורפואה בשילוב מנצח של שמן זית ולימון. הקהל המגיע ייהנה מהרצאות על סגולותיו של שמן הזית והלימון כשילוב המנצח, סקירה והסבר על מגוון המוצרים באזור וסדנת טעימות משובחת.

• 'מסיק' -בני יהודה: הכי טבעי שיש, מרכז מבקרים המשלב סיור במטעים, ביקור בחנות המפעל והסבר על המוצרים השונים.

• בישוב לוטם-שימור מלאכות מסורתיות: מרכז מבקרים אוטנטי המשלב סדנא להכנת משחה משמן זית וצמחים,הדגמת קליעות



ארץ הזית ברגל, ברכב ,אופניים וטיול סוסים קסום

• חוות עץ הזית: בחוות הסוסים הממוקמת על קו התפר בין מעלות תרשיחא וכפר ורדים תתקיימנה התנסות ברכיבה לילדים ומבוגרים, כמו כן הילדים יוכלו ליהנות בפינת הליטוף והאכלת הסוסים וכן תתאפשר רכיבה על פוני לגיל הרך. הפעילות בחווה תתקיים 29-31/10, 5-7/11.

• דרך העץ-שדמות דבורה: במושב שדמות דבורה שבגליל התחתון חוויה קסומה לכל המשפחה- "דרך העץ"- יער אקטיבי בתבור- מבוך ענק המשלב משחקי עץ בא"י ומשחקי חשיבה מעץ. כמו כן במקום סדנא לייצור שמן זית בבית בד אותנטי, מילוי בקבוקוני שמן זית ועיצובם.

• כפר עילבון-סיורים מודרכים: סיורים מודרכים בעילבון הכפר העתיק וסביבתו, סיורים ואירועים בכנסיות, מוסיקה כנסייתית, ביקור בבית הקברות ההיסטורי של הכפר, ביקור במפעל הטחינה "אל-אמיר", ביקור בבית בד. השתתפות במסיק עם משפחות, ביקור מוזיאון בית המורשת, תערוכת אמנות. פעילות בכל ימי הפסטיבל

• טיולים מטעם מועצה אזורית משגב

שבילי הר כמון- מערך טיולים במגוון מסלולים רגליים, כולל אירוח מסורתי בכפר הבדואי כמנה במסלולים נוספים: מכמון לצלמון+ שביל סובב מכמנים.
טיול ברכב 4X4 אל כרמי הזיתים ומכמני הר כמון.
טיול רכיבה על אופני הרים –מהר כמון לבקעת חילזון בכרמיאל.
רוכבים בין כרמי הזיתים-שביל שותפות 2000 בכרמי הזיתים של הכפר שעיב, בחורבת בזע ובחורבת ראש זית. הפעילות כוללת –טיולים מודרכים, השכרת אופניים, מסיק זיתים, אירוח מסורתי, שילוב מופע מוזיקלי מרכזי.

• רשות הטבע והגנים-טיולים חינמיים לכל המשפחה

נחל צלמון-בעקבות התחנות
כורזים- מלכות קדומות ומתקנים חקלאיים
בית שערים- בעקבות המנורות
ציפורי- בין הבוסטנים והפספסים
ינוח- בעקבות הזית
חורפש-מבית בד לנחל חביס

• טיולים מטעם מועצה אזורית גולן
גשור- ביקור בבית בד מודרני 'ארץ גשור'
קצרין- סטודיו 6- אמנות ושמן זית- מציירים, יוצרים ומפסלים זיתים רחבי הגולן- המרוץ לזית –כתב חידה משפחתי.
פארק הירדן- טיול מודרך לילה לאור עשישיות.
פארק הירדן –כפר עתיק של מגדלי זיתים, ניווט משפחתי
גבעת יואב- משק טויסטר- בתי בד בגולן
טיולי קק"ל
זבולון- על חסידים ועל הזיתים
גליל תחתון- בית תל יזרעאל לעין דור
בקעת בית הקרן- כרמי זיתים בלב הגליל

• סיורים בתשלום

דרך התנך אל הטבע-מכמנים: גן אקולוגי המשחזר כפר חקלאי מתקופת התנך המארח סדנאות טבע וסיורים במטעי הזיתים הרוצים לחזור לחוויה של החיים בתקופת התנ"ך למצוא חיבור לעבר, לאדמה, לטבע, למסורת ולחוויה הגלילית.

שמן זית לירי- חבילת לינה מפנקת במראר-מג'אר. ארוחת בוקר עשירה, סיור במטעי זית, סיקור בבתי בד, ביתקור באתר "בצל עץ הזית", מפגש עם המשורר פרופסור נעים עריידי
להזמנת חדרי אירוח בלקיס: 052-7408817, להזמנת סיורים: סעיד- 050-3907906

כסרא סמיע: מרכז מבקרים הסוקר את המורשת הדרוזית המשלב תערוכה, ביקור בבית עתיק, ביקור בגרעין הכפר,בתי הבד ופארק הסלעים.

לאבידו בנהלל-סיור וסיפורי זיתים: מארח את מספר הסיפורים ואיש הטבע אשר אושרי בסיור ופעילות בעקבות עצי הזית. סיור מודרך בגן הבוטני בו ילמדו המבקרים על השימושים השונים של עצי הזית.סיפורי זיתים הכנת סוכריות מצמחים+ הכנת חליטת תה צמחים בשטח הגן.

פקיעין-מגוון פעילויות וסיורים באופי דרוזי. סיור בבית הבד באלזייתון. ביקור בכוורת הבוסתן. אשכול מצילה בפקיעין , מפגש אמנים וציירים –מפגש לשלום ולא לאלימות. סבתא ג'מילה- תערוכה של מגוון המוצרים, ייצור ומכירה. דיואן אלמוכתאר בית מסורתי עתיק בו מוצגים נדירים מתקופות שונות. לפרטים- 052-2834148

עץ הזית במוסיקה ובתערוכות בכל רחבי הגליל והגולן


• גלריית הקצה: בנהריה,תוצג תערוכת ציור פיסול וצורפות "עת מסיק" בהשתתפות אמנים גליליים,יהודים ערבים ואמנים אורחים, ציורים ומייצגי אמנות בהשראת עץ הזית.

• אוצרות מיכמנים: בפעם הראשונה סימפוזיון פיסול באבן תחת הקונספט של סגולה לחיים טובים. בנוסף הקהל מוזמן לבתי תושבי מכמנים בהם יוצגו תערוכות ציור ואמנות, קרמיקה, חפצים ותכשיטים , חדרי אירוח, יין וזיתים.

• קצרין- סטודיו 6: אמנות ושמן זית- 6 אמנות המתמחות באמנות הציור, הפיסול והקדרות על טהרת הזיתים אשר חושפות בפני הקהל הרחב את מקור השראתם בהרצאות וסדנאות עשירות לכל המשפחה-יוצרים ומפסלים זיתים .

• סטודיו גמלא בקצרין: בלב אזור התעשייה של קצרים בחלל קסום ומרווח מלא אור ונוף גולני מרהיב,חוויה אמנותית מרהיבה המספקת למבקרים הצצה אמיתית לעולם האומן והיוצר בתחום הקדרות. כל הכלים נעשים בעבודת יד ובאבניים ונמכרים בחנויות יוקרתיות בארץ ובחו"ל.

• "חלון לעולם שלי"-תחרות צילומים: תערוכת צילומים מדהימה על החיים הגליליים והמשפחות הגליליות בהם משתתפים עשרות צלמים מכל הגילאים, החל מגיל 5 ועד גיל 81,יהודים וערבים כאחד מכל רחבי הגליל. התערוכה הוצגה בגלריה בפיטסבורג ארה"ב ובגלריות שונות בארץ.

• גלריה פסל וגן חרובי בפקיעין: מגוון רחב וייחודי של יצירות אמנות מהטבע פרי יצירתו של לרובי פדול.

לפרטים נוספים על הפסטיבל ולהזמנת מקומות ניתן לקבל בטלפון-03-5464844.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד