כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אהוד אולמרט יתמודד? • ההשלכות על ישראל

בלשכת ראש המשלה, שהאמינו בנצחונו של רומני, הוכו בהלם • בשמאל חוגגים ומצפים להכרזת אולמרט על שובו לזירה הפוליטית • כל התגובות - מליברמן ועד אטיאס

אכזבה. ביבי ואובמה
אכזבה. ביבי ואובמה



בחירתו מחדש של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הצליחה להסעיר את המערכת הפוליטית בישראל, מימין ומשמאל.

בלשכת ראש הממשלה, שם האמינו כמעט עד לרגע האחרון בנצחונו של מיט רומני, עמו יש לראש הממשלה, בנימין נתניהו, יחסים מיוחדים, הוכו בהלם. שעות אחדות לאחר היוודע התוצאות יצאו עם ההודעה לתקשורת, אך ברור שהיא לא כללה באמת את אשר על ליבו של נתניהו, שיפגש במהלך היום עם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו.

אין זה סוד כי יחסיו של נתניהו עם אובמה היו צוננים לגמרי, ולא רק בגלל תמונתו של אובמה משוחח עם נתניהו בטלפון כשרגליו מונחות...על השולחן, לאות זלזול. מחד, בכל הנוגע לבטחונה של ישראל, לא הייתה תקופה טובה יותר מארבע השנים האחרונות. בכל הנוגע לסיוע צבאי הצטיין אובמה בצורה בלתי שגרתית. מאידך, ברמת היחסים האישיים בין שני קודקודי המדינות המצב היה בשפל.

בשמאל חוגגים כמובן, ומצפים כעת להכרזתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, על שובו לזירה הפוליטית. אולמרט צפוי להכריז על כך במהלך הימים הקרובים, ויתכן שכבר מחר. יחד עמו תשוב, כך נראה, גם יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני.

"ימשיך במדיניות התמיכה בישראל"

מכאן להודעות התגובה אותן הוציאו כמה וכמה אישים בפוליטיקה הישראלית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את נשיא ארצות הברית ברק אובמה על ניצחונו בבחירות. נתניהו: "הברית האסטרטגית בין ישראל לארצות הברית חזקה מתמיד. אמשיך לעבוד עם הנשיא אובמה כדי להבטיח את האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל".

נשיא המדינה, שמעון פרס שיגר מברק ברכה לנשיא הנבחר. "בשם העם בישראל ובשמי אני מבקש להביע בפני נשיא ארה"ב הנבחר, ברק אובמה, את ברכותיי מעומק הלב על בחירתו לקדנציה שנייה כנשיא. זהו ניצחון לדמוקרטיה האמריקאית. ישראל ואמריקה חולקות ערכים ועקרונות משותפים, קשרים אלו הם היסטוריים ואינם ניתנים לערעור. אני מבקש להודות לו בהזדמנות זו על מחויבותו ותמיכתו בביטחונה של מדינת ישראל במהלך תקופת כהונתו הראשונה. אני סמוך ובטוח כי ארצות הברית תחת מנהיגותו תמשיך לעשות זאת בעתיד, ובראש וראשונה בהתמודדות עם הגרעין האיראני לפי המתווה שהצעת בד בבד עם עבודה משותפת להשגת שלום עם שכנותינו".

גם שר החוץ, אביגדור ליברמן, בירך "את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על היבחרו לכהונה נוספת. יחד עם הנשיא אובמה נמשיך לטפח ולשמר את הידידות הגדולה בין המדינות והעמים, המבוססת על ערכים משותפים ונמשיך לפעול יחד עם ארה״ב לחיזוקה של מדינת ישראל ולשמירה על האינטרסים האסטרטגיים החיוניים שלה".

השר אריאל אטיאס, יו"ר מטה ההסברה של ש"ס, הגיב ואמר כי "תנועת ש"ס מברכת את נשיא ארה"ב הנבחר בשנית ברק אובמה על ניצחונו. המאבק בבחירות אלה היה על מדיניות כלכלית כלפי האזרחים וניצחונו של הנשיא אובמה בעת הזו מלמד שהשכבות החלשות דורשות שהשלטון לא יזניח אותן. אנו מתפללים לשלומה של מלכות ולתמיכה של הנשיא אובמה במדינת ישראל אל מול האתגרים והאיומים בפניהם אנו ניצבים".

שר הבטחון, אהוד ברק, בירך אף הוא את הנשיא אובמה "על ניצחונו בבחירות". ברק הוסיף כי "אין לי ספק שממשל אובמה ימשיך במדיניות שיסודה תמיכה בביטחון ישראל ומאמץ להתמודד עם האתגרים שמציב האזור בפני כולנו, תוך חתירה להתקדמות בתהליך המדיני. אני מאמין שבמסורת הידידות העמוקה ועל רקע הניסיון המשותף שנצבר עם הנשיא אובמה ניתן יהיה להתגבר גם על הבדלים בעמדות במידה שיהיו".

"להדק את היחסים"

יו"ר 'קדימה' לשעבר, ציפי לבני, כתבה בדף הפייסבוק שלה "ברכות לנשיא אובמה שריגש מחדש את אמריקה. ארצות הברית הפקידה בידי אובמה את עתידה ויש לכך משמעות גם מבחינתינו. בטחון ישראל מבוסס על היחסים האסטרטגים בין ישראל לארצות הברית שבנויים גם על אמון בין מנהיגים שחסר היום. חשבון נפש ותיקון עמוק נדרש".

גם יו"ר 'קדימה' הנוכחי, שאול מופז, בירך. "אני רוצה לברך את הנשיא הנבחר ברק אובמה על ניצחונו בבחירות. האתגרים המשותפים העומדים בפני ארה"ב וישראל הם עצומים וגם רמת שיתוף הפעולה הנדרשת עצומה. ישראל גדולה יותר מכל ראש ממשלה ואני משוכנע שהנשיא אובמה והעם האמריקני ימשיכו לעמוד לצידה כחברת אמת ושותפה לאותם ערכים ומטרות.

"ארה"ב היא ידידת אמת של ישראל ויש צורך להדק את היחסים ולחזק את שיתוף הפעולה".

ח"כ שלמה מולה מ'קדימה' הגיב ואמר כי "ראש הממשלה הזיק לישראל בהתערבותו השחצנית והבלתי מובנת לטובת נצחונו של מיט רומני. במבחן התוצאה, נגלה מאוחר מדי כי פגע ביחסים האסטרטגים בין המדינות. כפי שנאמר, נתניהו אכל את הדג וגם גורש מהעיר. בבחירות אלו אמריקה התמודדה עם שאלות שהרפובליקנים בחרו להתעלם מהן כמו: יחס למיעוטים, חזקים מול חלשים ויחס לבעלי ההון. מזכיר לנו משהו? ברור כי תוצאות הבחירות בארה"ב ישפיעו גם על התוצאות בישראל ואני מקווה שהימין יעשה שיעורי בית גם כאן. כדאי מאוד שראש הממשלה יבקש את מחילתו של ברק אובמה ויעשה עם עצמו חשבון נפש נוקב ורציני".

ח"כ יוחנן פלסנר, אף הוא מ'קדימה', אמר כי "קמנו הבוקר לנשיא אמריקאי חדש-ישן. מסתבר שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהדמוקרטיה האמריקנית- מיליוני אזרחים מגלים עניין ומעורבות אמיתית בתהליך הפוליטי, ויכוח ערכי ויסודי מתנהל על הסוגיות שעל סדר היום וברוס ספרינגסטין שמלווה את כל זה כמו שרק באמריקה יודעים".

"דרך שפויה וצודקת"

יו"ר מפלגת 'העבודה', שלי יחימוביץ' בירכה את הנשיא הנבחר ואמרה כי היא "מזדהה עם הערכים שהוא מייצג: שוויון, כלכלה הוגנת ואחריות המדינה לאזרחיה, ולעצמנו אני מאחלת המשך מערכת היחסים המיוחדת בין ישראל לאמריקה, ידידות אמת ובעלות הברית. זו שותפות אסטרטגית חיונית ביותר לישראל, שמוכיחה את עצמה שוב ושוב. בהצלחה לאובמה".

חבר מפלגתה, יצחק בוז'י הרצוג, אמר כי "מברוק לאובמה! כעת כשנבחר אובמה ברור שלנתניהו תהיה בעיה ולא ניתן לטייח אותה. אמנם אמריקה כמעצמה פועלת על בסיס אינטרסים ולא על בסיס יצרים וכעסים אישיים אבל לא תהיה מערכת יחסים אינטימית וקרובה בין אובמה לנתניהו שיכולה להיות חיונית ברגעים הגורליים. הממשל זעם על נתניהו בחדשים האחרונים. על הציבור בישראל להפנים ולהבין זאת היטב".

גם איתן כבל מ'העבודה' הגיב באמרו כי "אזרחי ארצות הברית בחרו הלילה בדרך השפויה והצודקת. לעומת זאת, נתניהו ואל ההימורים שלו הימרו על הסוס הלא נכון והביאו את יחסי ארה"ב-ישראל לשפל חסר תקדים. היום כולנו מבינים שארבע שנים נוספות עם נתניהו משמעותן ארבע שנים של התפוררות הברית עם בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל. בזמנים בהם אנו נמצאים אין לנו את הפריבילגיה לוותר על הגב הכלכלי, המדיני והצבאי שמעניקה לנו ארצות הברית".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, הגיב אף הוא. "ברכות לנשיא אובמה. הברית והערכים המשותפים לארה"ב וישראל חזקים מהיושבים על הכיסא בחדר הסגלגל בוושינגטון ועל הכיסא ברחוב בלפור בירושלים.

שאמה-הכהן הוסיף ואמר כי "מביך לשמוע את ראשי השמאל מאיימים על עם ישראל בנקמת אובמה, זה פשוט עוד תסריט אימים שיתנפץ להם בפרצוף, הנשיא אובמה היה וישאר טוב ליהודים ולמדינת ישראל".
ארה''ב ברק אובמה בחירות בנימין נתניהו אהוד אולמרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד