י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ברוקלין של קודש, ברוקלין של חול

כיצד הפך 'פארק ברוקלין' בב"ב מפינת חמד לאזור מוזנח, מלא בנרקומנים, ושורץ נחשים? התושבים חושבים שזו פגיעה בגדולי התורה המתגוררים בשכונה. העירייה: דאגנו לשפץ גינה חלופית

ברוקלין של קודש, ברוקלין של חול


כיצד מזהים בימים אלו מי הוא תושב שכונת רמת אלחנן בבני-ברק?  התשובה, מסתבר, נמצאת בסימנים אדומים הפזורים לאורך פניהם וגופם של התושבים האומללים.

מתקפת יתושים אכזרית פוקדת את האזור מזה מספר חודשים, והסימנים האדומים רק גוברים. וכאילו לא די בסבל היתושים, מתרגשת עליהם בימים אלו צרה חדשה - נחשים החלו להסתובב בשכונה הוותיקה.  

הכל החל לפני 20 שנה. עיריית בני-ברק והעיר ברוקלין שבמדינת ניו יורק חתמו על ברית 'ערים תאומות'. כמחווה נשתל במזרח בני-ברק פארק מוריק, היחיד מסוגו באותן שנים - מרחבי דשא ירוקים, עצי דקל גבוהים, מתקני שעשועים ופינת חי. בימי בין הזמנים לא היה ניתן להכניס סיכה לפארק. התושבים המאושרים גדשו את הפארק בהמוניהם.

אלא שלפני כשנתיים החליט מישהו בעיריית בני ברק לייבש את הפארק. "יום אחד הגיעו משאיות עם מנופים ופועלים ופשוט עקרו את עצי הדקל היפים שקישטו את הרחוב, לכל אורך הפארק. כששאלנו: מה קורה? אמרו לנו שהעצים מועברים לפארק חדש בצפון העיר", מספר רפאל ינובסקי תושב השכונה.

נראה שלא רק עצי הדקל משמשים ברוטציה בין גינות העיר, גם מתקני השעשועים נעקרו עם הזמן, וביום אחד אף עלו טרקטורים על הדשא הירוק והחלו בעבודות שהרסו לחלוטין את פני השטח.

מסתבר שבמע"צ החליטו לבנות קיר אקוסטי, המצמצם את הרעש הבוקע מכביש גהה הסמוך והגובל עם הפארק. "כאן בעצם החלה ההזנחה" ממשיך רפאל, "דשא כבר אין, מתקנים הרוסים ושבורים, עצי דקל הוחרמו לטובת פארק אחר".

כמו בתזמון מדויק הופיעה שנת השמיטה, שנתנה לאנשי העירייה אין ספור של אופציות לתירוצים בנוגע לגורל הפארק הוותיק. הם, כמובן, טענו שאי-אפשר לתקן את נזקי הגינון כיוון שמדובר בשנת השמיטה, והבטיחו בפה מלא כי מיד עם תום השנה השביעית הפארק ישוקם. 

כשומרי שביעית מסורים, המתינו  התושבים בסבלנות לסיומה של שנת השמיטה, אך ראו זה פלא: לא מעדר גם לא מגרפה ואפילו לא מסור, הגיעו לבקר את עצי הפרא המגודלים שצמחו בפארק, הדשא לא נשתל מחדש וממקום פורח ושוקק חיים הפך הפארק לפינה מוזנחת, מלאה בעצי פרא יבשים ומקום מדגר לקיני יתושים, המוצצים את דמם של תושבי השכונה.

"אנחנו לא מעזים להסתובב בפארק", אומרת תושבת השכונה שמתגוררת מול הפארק. "מסתובבים כאן נרקומנים. אני יודעת על ילד שחזר הביתה עם מזרק שמצא זרוק בפארק הנטוש. מסתובבים שם אנשים מוזרים ומסוכנים. אנחנו לא מרשים לבנות להתקרב לשם. קרו שם כבר מקרים ה' ירחם, לפעמים המשטרה פושטת על המקום ומוצאת עבריינים ושב"חים בין השיחים".

ואם לא די בטיפוסים המוזרים, גם כמות הפריצות לבתים הגובלים בפארק גדלה בשנה האחרונה. בשכונת רמת אלחנן הקימו 'משמר שכונה', המורכב מאברכים המסיירים לאורך הפארק בשעות הלילה.

כל זאת לאור העובדה שבימים עברו היה לתושבי השכונה במה להתגאות. "אדמו"רים ורבנים חשובים היו מטיילים כאן יום-יום. הם מצאו כאן פינה שקטה ורגועה. היום מסתובבים כאן נחשים", אומרת שכנה המתגוררת בסמוך.

ואכן, בשבוע האחרון נרשמו מספר קריאות של תושבים שנתקלו בנחשים סמוך לפארק המוזנח.

אולם מעל לכל, מה שמציק במיוחד לתושבים היא  הפגיעה בגדולי תורה. משה, תושב השכונה, מסביר: "אני יודע אישית שרבני השכונה הגר"י זילברשטיין והגר"י סילמן פנו לא אחת לגורמים בעירייה בנושא הפארק, הם ביקשו ועד היום לא נעשה כלום בנידון, מדובר בפגיעה קשה בסמכות הרבנים החשובים. יותר מהכל מציק לנו שמזלזלים בהם. מדובר בגדולים ממש".

אז מה גרם לעיריית בני ברק להזניח כך את הפארק הוותיק? לתושבים יש מלאי השערות, אך בראשן עומדת תיאוריית הפארקים האחרים. לטענת התושבים, העירייה קיבלה, ככל הנראה, תרומות או תקציבים מגורמים שונים לבניית פארקים, ובכדי לחסוך בעלויות העבירו עצי דקל מפארקים קיימים.

דובר עיריית בני ברק, אברהם טננבאום,  מוסר בתגובה:

אני בעד תלונות וטענות, אך לא כאשר תושבים מציגים את התלונות על בסיס של חצאי אמת.

סיפור הנחשים כבר מופץ על ידי אחד התושבים בכל כלי תקשורת אפשרי. ביקשתי ממנו לצלצל למשרדי כאשר הוא רואה נחש, או למוקד העירוני, ותוך שעה הנושא יטופל, ברם, עד כה חוץ מפניות לכלי תקשורת איש לא גילה נחש, ובוודאי שלא נחשים.

יתושים-  היתה בעיה כזו, אך ישנה הדברה קבועה, בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיותיהם, ולהערכתנו, ישנה כבר ירידה גדולה בבעיה זו, ובקרוב- הבעיה תיפסק לחלוטין.

הבעיות בגן הן כתוצאה מקיר אקוסטי שהוקם בעבור תושבי השכונה, לאחר מאבק ממושך של העירייה, ולפי בקשת גדולי תורה, כדי למנוע רעש ומראות של חילולי שבת, מהתושבים מכיוון כביש גהה.

עם תחילת העבודות על ידי חברת מע"צ (כיום, החברה לדרכים) נפגע הגן, ובהתאם לתכנית, קבלן הקיר האקוסטי עומד להתחיל בקרוב בעבודות שיפוצים.

גם לאחר גמר עבודות השיפוצים, לא ניתן יהיה להתקין מתקנים בגן, בשלב זה, לפי הוראות מכון התקנים, בשל קו מתח גבוה שעובר מעל הגן. יש לציין, כי הרב יעקב אשר, ראש העיר, ניהל מאבק ממושך עם חברת החשמל, ובאחרונה הסכימה החברה להעתיק את הקווים. משיועתקו הקווים, יותקנו מתקני משחקים בגן.

צר לי שהתושבים המתלוננים שוכחים שתוך כדי כך דאגה העירייה לשפץ בשכונה גינה חלופית (גן הגמלים), בסכום של כ-700,000 ₪, שכולל מתקני משחקים חדשים, משטחי גומי, ספסלים, ריהוט ועוד.





 





























































































 


 


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד