י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ניצול 'רשימת שינדלר' חגג בר מצווה בגיל 84

אריה שדה, ניצול שואה מרשימת שינדלר, חגג השבוע טקס בר מצווה - 71 שנים לאחר המועד המקורי • "שמח שניתנה לי האפשרות לחגוג בר מצווה, ולהודות לשינדלר שהציל את חיי"

אריה שדה בבר מצווה. צילום: פלאש90
אריה שדה בבר מצווה. צילום: פלאש90

אריה שדה, ניצול שואה בן 84, חגג בתחילת השבוע את טקס הבר מצווה שלו- 71 שנים לאחר המועד המקורי. "אני שמח שניתנה לי אפשרות לחגוג את הבר מצווה שלי ובאותה הזדמנות גם להודות לאוסקר שינדלר שהציל את חיי", אמר.

טקס בר המצווה אורגן על-ידי בני משפחתו, יחד עם צוות אחוזת בית הכרם בירושלים, הדיור המוגן בו הוא מתגורר. רק בבוקר יום ראשון הפתיעו את שדה רעייתו ובנותיו ובישרו לו על דבר האירוע. רבים מבני משפחתו וחבריו ליוו אותו לבית הכנסת שבאחוזה, שם עלה לתורה ואף נזרקו עליו סוכריות.

שדה נשא דרשת בר מצווה קצרה: "אני שמח מאוד שניתנה לי אפשרות להודות לשינדלר, שהיה למעשה צדיק יחיד. הוא הקים את מחנה ברינליץ, ומכספו הביא אליו את כל היהודים".

אריה שדה, בשמו המקורי לייב ביטרספלד, הוכנס לגטו קרקוב בפולין שלושה ימים לפני יום בר המצווה שלו. אמו הייתה חולה מאוד באותו זמן. לאחר מות אמו, נשלח לבית היתומים היהודי בקרקוב, וממנו הצליח להימלט, משנתגלה לו על האקציה שתכננו הנאצים לבצע בקרב הילדים.

לאחר הבריחה חי אצל אישה יהודייה בגטו של קרקוב עד לחיסולו, ומשם נשלח למחנה פלשוב. זמן קצר לפני חיסול מחנה העבודה, הוא צורף ל'רשימת שינדלר' ועבר למחנה העבודה של שינדלר בברינליץ. הוא חי שם עד השחרור.

במשך שנים רבות שמר את הסוד ולא סיפר שמעולם לא חגג בר מצווה. רק באשפוז האחרון שלו, גילה זאת. "הבטחנו לו שעוד נזכה לחגוג את זה", סיפרה אחת מבנותיו של שדה.
ניצול שואה רשימת שינדלר בר מצווה קרקוב אוסקר שינדלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד