כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אמריקה של ברק אובמה: היספאנים, שחורים ויהודים

היום שאחרי הנצחון • השחורים תמכו בנאמנות בברק אובמה, היהודים שמרו אמונים אך ההיספאנים הם שהכריעו את הכף • ומה אומרים האיראנים והמשקיעים על הנצחון?

אובמה לאחר הנצחון
אובמה לאחר הנצחון



יום אחרי הבחירות בארצות הברית, וכלי התקשורת ומומחים מנתחים את תוצאות ההצבעה.

לדברי הפרשנים המיעוטים והנשים הם שנתנו לאובמה את הנצחון.

עשרה אחוזים מהבוחרים הם היספאנים, ויותר מ-70% מהם העניקו את קולם לאובמה. יחד עם שחורים, אסייתים, ועוד יש לדמוקרטים כח צומח ועולה.

כך למשל ווירג'יניה, מדינה דרומית ושמרנית שהצביעה למפלגה הרפובליקאית בכל מערכת בחירות מאז 1964, העניקו את הניצחון במדינה לאובמה בשתי מערכות הבחירות האחרונות.

למעשה, 59% מהלבנים הצביעו לרומני. מנגד אובמה זכה לתמיכה כמעט מוחלטת מהשחורים, ש-93% מהם הצביעו עבורו73%.

בערים הגדולות זכה אובמה להצלחה כבירה, כשעל-פי הניו יורק טיימס הוא הצליח לגרוף 69% מקולות הבוחרים. בערים בינוניות הוא זכה רק ל-58%.

לעומת זאת, רומני קיבל 56% תמיכה בערים הקטנות ו-50% בפרברים. כצפוי, 86% מאלו שמגדירים את עצמם ליברלים הצביעו לאובמה ו-82% מהשמרנים הצביעו לרומני.

בטהראן לא מתרגשים

כך גם לפי סקר שנערך בליל הבחירות, 70 אחוז מהיהודים הצביעו לאובמה ו-30 האחוזים הנותרים לרומני. לא עזרו ההפחדות ולא עזרה הכנסת ישראללתוך הקמפיין.

בפלורידה, המדינה שבה השקיעו הרפובליקנים מאמצים רבים בשל היותה מדינה מתנדנדת בעלת מספר אלקטורים גבוה, הנשיא קיבל 68 אחוז מקולות היהודים.

המספר הרב של יהודים המתגוררים בפלורידה הפך שם את הקול היהודי למכריע וכך באוהיו, עוד מדינת מפתח מכריעה, בה 69 אחוז מהיהודים הצביעו לאובמה.

ומה אומרת איראן על בחירתו של אובמה?

דובר משרד החוץ בטהראן אומר כי ארצו מכבדת את בחירתו של העם האמריקני.

"עם זה", הוסיף, "חומת אי-האמון בין 2 המדינות תוסר רק אם יכבד הממשל את רצונו של העם האיראני ואת זכויותיו וישנה את מדיניותו המוטעית".

האם הדברים הללו מצביעים על אנחת רווחה באירן הגרעינית? לא בהכרח.

נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד התייחס אף הוא לבחירות בארה"ב ואמר כי הן "הפכו לשדה קרב של קפיטליסטים ולתירוץ לבזבוז כספים רבים. במדינות שטוענות כי הן מבשרות הדמוקרטיה יש עדיין עבדות, קולוניאליזם והפרת זכויות אדם", אמר.

שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, הבהיר שהנשיא, ברק אובמה, יוסיף לפעול בנחישות, גם בכהונתו השנייה, למנוע מאיראן נשק גרעיני. "הנשיא הבהיר שישתמש בכל מרכיבי הכוח האמריקני כדי למנוע את ההתחמשות הגרעינית של איראן", אמר.

"איראן גרעינית אינה רק איום שאינו מקובל מנקודת המבט של ישראל", הסביר, "בשל האיום הקיומי על מדינת ישראל והאופן שבו הוא עלול לעודד ארגוני טרור בחסות איראן, אלא מדובר באיום בלתי סביר עבור ארה"ב. לכן, הנשיא הבהיר באופן חד משמעי שהוא לא יאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני".

הבורסה עצבנית

ואיך מגיבה וול סטריט?

יום המסחר הראשון לאחר הבחירות ננעל בירידות שערים חדות, על רקע מספר גורמים שמפחידים את המשקיעים הקשורים לבחירת אובמה ובראשם כוונתו להעלות מיסים.

מדובר בנפילה שלאחר בחירות השני בחריפותו מאז שנות הארבעים. לאחר בחירתו של אובמה ב-2008, צלל הדאו 5%.

פיטר בוקבר, אסטרטג במילר טבק, מסכם את דאגות היום: "השוק הולך לרדת. השוק לא רוצה עוד 4 שנים של אובמה בבית הלבן. השוק לא רוצה העלאות מסים בזמן שהכלכלה שברירית".

אובמה ארהב קונגרס רומני סנאט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד