י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מכחול לדוד • גלריה

האמן דוד גולן, בוגר בצלאל שחזר בתשובה, הצליח לקבץ אל תערוכת היחיד הראשונה שלו בתיאטרון ירושלים, חרדים וחילונים, שמאלנים ואנשי התנחלויות • הצלם ישראל ברדוגו מציג גלרית תמונות

דוד גולן (מימין) עם אורח בתערוכה
דוד גולן (מימין) עם אורח בתערוכה

ארוע יוצא דופן בנוף הירושלמי התקיים ביום שישי האחרון בתיאטרון ירושלים. למשך שעה ארוכה
התאספו חרדים וחילונים, שמאלנים ואנשי התנחלויות, וצפו באחת מתערוכות המרתקות ביותר
שהצליח להנפיק עולם האמנות הישראלית בשנים האחרונות.

מי שאחראי לקיבוץ הגלויות הזה הוא האמן דוד גולן, בוגר בצלאל שחזר בתשובה והפך לחבדניק, שפתח את תערוכת היחיד הראשונה שלו. גולן מציג את הפרויקט 'חיים בים המוות', פרויקט אותו התחיל כבר לפני 6 שנים.

שנים ארוכות שבהם הוא מצא את עצמו משוטט במרחבי הנוף המדברי והמלוח של ים המלח ורושם את האופק על נייר.

גולן, הוא לא רק מושך במכחול. הוא משמש כאדריכל ומתכנן בכיר בעיריית ירושליים, שבזמנו הפנוי הוא יושב ומשרבט. את היצירה רואה גולן כשליחות קודש, לא פחות. לדבריו, אומנות זהו תחום שמחבר בין כל חלקי העם, ובהחלט הוא רואה את שליחותו בעולם ככזו.

את החיזוק לדבריו אפשר בהחלט לקבל בהצצה חטופה בקהל המגוון שפקד את התערוכה - לא בדיוק קהל תערוכות מסורתי.

בין אנשי האקדמיה והרוח שהגיעו לבקר בתערוכה, נרשמה גם תנועה גדולה של אומנים שבאו להצדיע ולהביא את הערכתם ליצירות, כמו דוד סוזנה, שלומי ברוש, אתי אברג'ל, דוד הראל, ואיב מנס, שמות מוכרים בתחום האומנות בישראל.

לגולן, שמתמחה בטכניקת ציוריי האקוורל ונוטה לצייר ציורים מופשטים, מתברר יש בעיה לא פשוטה , "במגזר שלנו לא יודעים לקרוא ציור מופשט, רובם המכריע של המכרים שצופים בעבודות שלי מבקשים לקבל הסבר מפורט יותר על מה שהם רואים בתרשים. בשונה מהציבור הכללי שם הפתיחות לסוג כזה של אומנות הוא רחב יותר, אבל אין ספק שרואים פה תחילה של מגמה חיובית, בשנים האחרונות יותר ויותר חרדים מגלים התעניינות בעבודות שכאלו".

דוד גולן עובר בין האורחים הרבים, מסביר להם את המשמעות היהודית שלו לכל ציור, ומנסה למקסם לאורחים את הזמן במחיצת הציורים.

לנו הוא מציג את הרב יהודה לייב פרוש, ירושלמי עם אישיות קוסמת. הרב פרוש מלווה ומעודד את גולן כבר שנים ארוכות, ולמרות שיש לו רקורד ארוך עם אומנים שמצאו את דרכם לחיקה החם של היהדות, הוא עדיין לא מבין בתחום. לדבריו, גם ביהדות יש מקום רחב לאומנות, וכששואלים את דעתו על הציורים, הוא מניף את הידיים בתנועת ביטול וטוען שאין לו דבר וחצי דבר עם אומנות. "אני לא מבין בזה, אבל אני בטוח שזה יפה", הוא מוסיף בחיוך.

התערוכה פתוחה מהשעות 15.30 עד השעה 22.00 בגלריה הלבנה, תיאטרון ירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד