י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אברכי בני-ברק דורשים: תנו לגדולי ישראל נציג במקום השלישי של 'דגל'

כינוס בחירות ראשון מסוגו, המזכיר את אווירת בחירות תשמ"ט, התקיים בבני-ברק • על הפרק: דרישה למנות למקום השלישי ב'דגל התורה' נציג הנאמן על גדולי התורה בעיר • בתוכנית: ניהול מערכת ההסברה מיוחדת עבור ציבור האברכים • ומה סיפר הגר"י זילברשטיין על הגראי"ל והגרי"ש?

הגר"נ קרליץ, הגראי"ל שטיינמן,והגר"ג אדלשטיין
הגר"נ קרליץ, הגראי"ל שטיינמן,והגר"ג אדלשטיין



הזמן הקצר שנותר עד ההכרעה הסופית בדבר זהותו של המועמד השלישי בסיעת 'דגל התורה', גורם לפלגים השונים בתנועה הליטאית לנסות לשפר עמדות, להפיק את המירב מבחירת המועמד, ולמקם אישים הקרובים לליבם.

הפלג הירושלמי, מצידו, ויתר זה מכבר על מועמדו, מנחם כרמל, לאכזבתו של בעל רשת המרכולים - שהקריב רבות למען בחירתו העתידית. הפלג הבני-ברקי, מאידך, ממשיך להתעלם בנחישות מהדרישות המגיעות מירושלים, בבחינת 'אין צד שני'. אלא שלכל ברור שבמצב בו נציג דגל התורה, ח"כ משה גפני, מתראיין בכלי תקשורת (באישור או שלא באישור) ומבהיר ש"יש מחלוקת, יש שני צדדים, וצריך להגיע לעמק השווה" - קשה להתעלם מהמצב שנוצר.

בעקבות כך, התכנסה אמש (א) בביתו של הרב ישעיה קרליץ, מקורבו ונאמנו של גאב"ד בני-ברק הגר"נ קרליץ, אסיפה בה השתתפו נציגיהם של גדולי ישראל, בהם אנשי ביתם ונאמניהם של ראש ישיבת פוניבז' הגרי"ג אדלשטיין, הגר"ח קנייבסקי, כמה מתלמידי הגר"ח גריינמן ו'אנשי סלבודקה'.

על הפרק: דרישה לאייש את המקום השלישי ב...נציג בני-ברקי. הסיבה: "שני הנציגים הראשונים אינם 'נציגים טבעיים' שלנו". קרי: הם היו מזוהים במשך שנים עם הפלג הירושלמי, את שאלותיהם שטחו בפני הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הם אינם 'משלנו'. זאת חרף נאמנותם הבלתי מסוייגת כיום להוראותיהם של הגראי"ל שטיינמן וגדולי ישראל המוזכרים.

בין השמות שהועלו באסיפה כאופציה לאיוש המקום השלישי צצו שוב שמות מ'בורסת השמות', ובהם: הרב אליעזר סורוצקין - יו"ר לב לאחים, הרב יצחק רייך - מנכ"ל רשת הגנים של אגו"י, הרב ישראל קלרמן - חבר מועצת עיריית ירושלים, הרב מרדכי קרליץ (שכבר הודיע כי אינו מעוניין בתפקיד), הרב אברהם דייטש מאופקים, ועוד.

אלא שלכל ברור כי את ההחלטה על זהותו של המועמד יקבל הגראי"ל שטיינמן, והיא תיפול רק ברגע האחרון. כך שכל דיבור כזה או אחר - לא יעלה ולא יוריד.

והרי לשון ההחלטה שהתקבלה באסיפה, ועליה חתמו המתכנסים:

"לכבוד הנהלת 'דגל התורה' שלום רב,

אנו החתומים מטה מבקשים להאיר ולהעיר את תשומת לבכם לנתון שלבטח לא שמתם לב.

אנו, אשר עניינה של התנועה הקדושה 'דגל התורה' עומד לנגד עינינו כבר שנים רבות, דאגנו ואנחנו דואגים לביסוסה והצלחתה לאורם של גדולי ישראל זצוק"ל ולהבדלחט"א שליט"א, ורוצים גם בהמשך דרכה של התנועה והמשך הצלחתה.

כידוע לכם חברי הכנסת של דגל התורה מונו ע"י מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', וב"ה מייצגים נאמנה את ציבור בני התורה הממושמעים לדעת התורה.

אך לזאת אנו נדרשים, כאשר עומד כעת על הפרק נושא מינויו של ח"כ נוסף בדגל התורה למקום השלישי שבעזרת השם כבר בכנסת הקרובה יהיה לו סיכוי טוב להיכנס לכנסת. אנו מבקשים ודורשים בזאת כי כאשר הנציג הקודם מונה כנציג ירושלים, מגיע כעת הייצוג לבני ברק, והנציג יבוא מקרב הציבור המייצג את בני ברק ואת גדולי ישראל בבני ברק.

אנו נביא את דברים אלו בפני מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א בכדי שהציבור הגדול שאנחנו מייצגים ימשיך להרגיש את עצמו כחלק מדגל התורה, ושייך למפלגה שהוקמה בכדי לייצג את כל הציבור ולא רק את חלקו הקטן.

אנו דורשים כי המועמד יבוא מקרבנו, מהצעות שלנו, וזאת בכדי שלא נפספס את הרכבת ואת ההזדמנות להכניס עוד נציג חרדי, שומע לדבר ה' וממושמע למרן ורבנן גדולי ישראל שליט"א".

(שמות החתומים הוסרו, מסיבות מובנות).

הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ח קנייבסקיצילום: הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ח קנייבסקי
הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ח קנייבסקי


"שמשרד פירסום ישכנע אברך מקרית ספר?"

מבחינה פוליטית ניתן לראות באסיפה מעין ניסיון לחשק את עמדת הפלג הבני-ברקי, ולהעניק 'קונטרה' משמעותית וחותמת סופית על ניסיונם הכושל של אנשי הפלג הירושלמי להפעיל לחץ - תוך הפעלת לחץ נגדי.

אלא שבשיחות עם משתתפי האסיפה, כולם אברכים חשובים ורציניים, עולה כי לא זו הייתה מטרתו של הכינוס. לדבריהם, אילו היה מדובר בכינוס פוליטי בלבד - היו מוזמנים אליו גורמים עסקניים. ולא כך היא.

"הדיון הפוליטי נדחק לשוליים. עיקר השיח היה בנושא ההסברתי", מסביר אחד המשתתפים. "אין זה סוד כי את מערכת ההסברה של הבחירות, כמו תמיד, ינהל משרד פרסום (כנראה בולטון פוטנציאל), כך שאת המסרים שיועברו לציבור ינסחו... הפקידות השונות. הניסיונות לוותר הפעם על משרד פרסום, לא עלו יפה, זאת עקב מסכת לחצים שהופעלה על-ידי הקודקודים הפוליטיים - להם מחויבויות כאלה ואחרות, וד"ל".

אלא ש"להגיש לאברך מקרית ספר, בני ברק או כל מקום אחר, פרוספקט של משרד פרסום, ולצפות שזה ישכנע אותו להצביע, כמוהו כעשיית צחוק", מסבירים קברניטי האסיפה, שתהיה רק אחת מתוך פגישות רבות מתוכננות.

הנאספים הם, בעצם, אנשי ההסברה שיובילו את המערכה של יהדות התורה מבחינת פנייה לציבור האברכים, תוך עקיפת מטה ההסברה המרכזי של המפלגה.

הגרי"ש אלישיב. צילום: ארכיוןצילום: הגרי"ש אלישיב. צילום: ארכיון
הגרי"ש אלישיב. צילום: ארכיון


מה ציוה הגראי"ל שטיינמן על הגרי"ש אלישיב?

בין השאר מתוכננת חוברת הסברה ובה מאמרי השקפה של מיטב הכותבים התורניים, חשיפת סיפורים אודות הגרי"ש אלישיב, מעשים שיוכלו להשפיע על מערכת הבחירות ועוד.

כך, לדוגמה, נביא סיפור אחד שהועלה בפגישה, ואשר סיפר אותו הגר"י זילברשטיין: "לפני כשמונה שנים, כאשר חלה הגרי"ש אלישיב והוצרך לעבור ניתוח לב, הוא חשש וסירב לעבור אותו. הגר"י זילברשטיין מיהר להיכנס אל הגראי"ל שטיינמן ושטח בפניו את הסיפור. הגראי"ל הוציא דף, ניסח מכתב חתום בכתב ידו ושיגר אותו אל הגרי"ש. במכתב 'ציווה' על הגרי"ש לערוך את הניתוח. כאשר קיבל הגרי"ש את המכתב, אמר מיד: "אם הגראי"ל מצווה, אעשה את הניתוח".

ההשלכות על המערכה הפוליטית העכשווית ברורות לגמרי, גם אם סוג הניתוח שונה...

נוכחים באסיפה סיפרו על "סיעור מוחות תורני לגמרי, על הכנת כוחות 'אברכיים' לשכנוע במערכת הבחירות, ועל כך שכאשר יתפרסמו דברים 'ינועו אמות הסיפים' - תחושת שליחות, כזו המזכירה את בחירות תשמ"ט".

תשע"ג כתשמ"ט, הם מכריזים.






דגל התורה כינוס הסברה נציג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד