י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עבר והווה חיים יחדיו • אורלי ערן מעצבת בית ישן

האדריכלית אורלי ערן שיפצה בית ישן • תוך כדי עבודה היא מנסה לשמר את הישן והעתיק • "בית, כמו החיים שלנו, לא מתחיל מהיום", היא מסבירה, והתוצאה בהתאם • וכך זה נראה

עבר והווה חיים יחדיו • אורלי ערן מעצבת בית ישן



אני יודעת - בימים שבהם כולם רוצים בתים לבנים, נקיים, עם קצת אפור וכתם אדום, ונעדרי כל סימן אישי, מה שאגיד עכשיו הוא מאוד לא אופנתי. ובכל זאת אגיד: אני חושבת שבית, כמו החיים שלנו, לא מתחיל מהיום. מטען הזיכרונות שאנחנו נושאים אתנו - זיכרונות מענגים, זיכרונות כואבים, זיכרונות של חוויות ושל החמצות - הם הם חיינו, הם מה שאנחנו.

ואיך זה בא לידי ביטוי בעבודתי?

הנה דוגמא לתכנון מחדש של בית ישן. כל עבודות האדריכלות ועיצוב הפנים שבו נעשו בהתאם לרעיון מרכזי אחד: לשמר מה שניתן מהקיים, וליצור ממנו דבר חדש, מתאים להיום.

הבית היה שייך לסבא ולסבתא אהובים. במסגרת תהליך הבניה והשיפוצים, מצאנו באחד מחדריו רצפה צבעונית ישנה, של פעם. הרצפה פורקה בזהירות, והשתמשנו באריחים היפים בשיפוץ.

הנה מבט מהכניסה לבית. האריחים הגאומטריים המציצים מעבר לפינה הם הישנים, והשטיח הפרחוני עשוי מאריחים מעוטרים חדשים באווירה של פעם ובצבעים מתאימים.





בתמונה: השתמשנו באריחים הישנים, היפים כל כך, כדי ליצור שטיח לכל אורך המסדרון המחבר בין חדרי הבית. מין חוט מקשר בין החדרים, ואולי, באופן סמלי, מקשר גם בין עבר והווה, בין מה שהיה ומה שקיים עכשיו.





.





בתמונה: פרטי הבנין הם שתמיד נותנים בו את האווירה. כאן השתמשנו בכוונה בפרטים שנותנים אווירה של פעם – למשל, בחרנו בעץ כהה לדלתות ולמדפי הספרים, זה אולי לא מאוד אופנתי, אבל כן מאוד מתאים לאווירה שביקשנו ליצור.





בתמונה: הנה מבט מהמסדרון החוצה, לחלל הגדול המכיל את המטבח, הסלון ופינת האוכל.





בבית הישן, כמו רוב הבתים הישנים, הייתה חלוקה נחרצת בין הסלון, המטבח, ופינת האוכל. כאן בחרנו להיות יותר עכשוויים, ולמקם את שלושתם בחלל אחד גדול ופתוח. השתמשנו בעמוד קיים של הבית הישן כאלמנט שרומז לחלוקה בין הפונקציות השונות בתוך החלל הזה.

גם בדוגמא זו אפשר לראות שלא ניסינו ללכת נגד הבית הקיים, אלא איתו. בחרנו גם להשאיר את קורות הבטון הישנות - שוב, כרמז למה שהיה כאן פעם.
.
בתמונה: בחלל הזה היה קיים גג משופע, שמשום מה כוסה בתקרת גבס נמוכה ומכוערת במהלך השנים. שוב - רצינו להחזיר את מה שהיה, וקצת לייפות אותו.



זאת פינת הישיבה של הסלון:




ומבט מהמטבח לפינת האוכל:




פינת האוכל עצמה מוקמה כך שאפשר בקלות להגדיל אותה כשבאים הילדים והנכדים:




וזהו המטבח:

כאן דווקא היה לנו קל מאוד למצוא מה אנחנו רוצים - מראה של פעם, חומרים כמו של פעם, אבל פונקציונליות ונוחיות של היום, והרבה מקומות אחסון.



הדלת בסוף המטבח מובילה לחדר מזווה קטן ושימושי מאוד:

.



הגינה:

כמו בהרבה בתים של פעם - הייתה הגינה תמיד חלק חשוב מחיי המשפחה.

במעבר בין הפנים לחוץ השתמשנו באריחים מעוטרים שמצאנו בגינה.

מצוירת עליהן עין - כנראה כהגנה מפני עין הרע - ולכן בחרנו למקם אותם ליד הדלתות, אם לא יועיל, בוודאי לא יזיק.

באותם אריחים גאומטריים של המסדרון השתמשנו כדי ליצור בגינה שטיח נוסף. קשר בין הפנים לחוץ, עוד קשר בין העבר וההווה.





בגינה השתמשנו בעוד אלמנטים חדשים, בטעם של פעם: ספסל אבן ליד שביל בגינה, במקום בו נהגה הסבתא לשבת, שער כניסה נוסטלגי במתכוון.










הקליינטים שלי מרגישים שכאן מקומם – בבית מודרני, ששומר על קשר עם עברם.



נשוב ונזכיר:

'בחדרי חרדים' והאדריכלית אורלי ערן במבצע מיוחד: רוצה לעצב מחדש חדר בבית? יש לך שאלה הנוגעת לעיצוב הבית? – זה המקום לשאול.

שילחו אלינו את השאלות שמטרידות אתכן, ביחד עם תכנית של החלל הבעייתי, ובצירוף כמה תמונות.

אחת לכמה ימים תבחר האדריכלית אורלי ערן את אחת מהשאלות שנשלחו - ותענה עליה כאן, בליווי הסבר וייעוץ מפורט.

לצורך קבלת ייעוץ - יש לשלוח תמונה של חדר, פלוס מידותיו המדויקות, הסבר לגבי 'מה היית רוצה לשנות בו', וציון הדברים אותם חשוב לך לשמר.

את התמונות יש לשלוח לתיבת המייל
[email protected]

אורלי ערן - אדריכלות ועיצוב פנים www.orlyeran.and.co.il

עיצוב אורלי ערן זכרונות ישן נוסטלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד