כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

ציפי מחכה לאהוד • מקימים גוש מרכז-שמאל?

התלבטויות, מחשבות, משקעים והרבה דם רע: אהוד אולמרט וציפי לבני, יתגברו על כל אלה בדרך להקמת מפלגה? • נתניהו מתחיל להזיע - ראשות הממשלה כבר לא מובטחת

אהוד אולמרט. צילום: פלאש 90
אהוד אולמרט. צילום: פלאש 90



היא מחכה לו, הוא מחכה לה, השמאל מחכה להם: ציפי לבני ואהוד אולמרט מתקרבים לרגע ההכרעה של המשחק המסובך.

לקראת סוף השבוע, יתכן שכבר ביום רביעי, עתידים אהוד אולמרט וציפי לבני להציג את מפלגת האלטרנטיבה שלהם לשלטונו של בנימין נתניהו. צריך להציג זאת בזהירות המתבקשת, באשר השניים הוכיחו לאחרונה יכולות וירטואוז'יות בהתלבטויות הנמשכות שבועות ארוכים, כולל חרטות של הרגע האחרון.

מפלגתם, שתשתמש במפלגת מדף קיימת, תחבור כנראה כגוש למפלגת 'יש עתיד' של יאיר לפיד (כפי שליברמן חבר לליכוד). בשלב זה נעשים ניסיונות לגשר על פני האיבה בין האישים, ולחבר אל הגוש גם את מפלגת העצמאות של אהוד ברק.

"גוש שכזה", אומרים מקורבי הצדדים, "ינצח את ממשלת נתניהו". הם אף מציגים סקרים סודיים, לפיהם מתרסק גוש הליכוד-ביתנו ל...28 מנדטים.

"מה שקורה בדרום ובצפון רק מוסיף לריסוק הליכוד", הם נשמעים בטוחים בעצמם. "העם לא אוהב את ההיסוס המתמשך והולך של נתניהו. אנשים לא מסוגלים לעמוד במראות הקשים שמתגלים אל מול עיניהם חדשות לבקרים".

נפגעה, ציפי לבני. צילום ארכיון: פלאש 90צילום: נפגעה, ציפי לבני. צילום ארכיון: פלאש 90
נפגעה, ציפי לבני. צילום ארכיון: פלאש 90


ציפי לא מוחלת על עלבונה

נתחיל מבראשית:

מזה שבועות ארוכים עוצרת המערכת הפוליטית (ועיתונות השמאל) את נשימתה, בציפייה דרוכה לדעת מה יעשו שני השחקנים הנמצאים כיום בהמתנה, מחוץ לזירה.

הכוונה היא, כמובן, לאהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר, וציפי לבני, יו"ר קדימה לשעבר.

האחרונה, מתקשה להחליט, ולא בפעם הראשונה, מה גם שהמשחקים הפוליטיים אינם מוכרים לה, ואינם מתאימים לאישיות ה'סרגל' שהדביקה לעצמה. הראשון, לעומתה, מתלבט מסיבות אחרות לחלוטין. בעיקר, בשל משפט הולילנד והערעור שהוגש לבית המשפט העליון בפרשות בהן זוכה, המרחף מעל ראשו.

לקראת מסיבת העיתונאים של יו"ר קדימה שאול מופז לפני כשבוע, נעשו ניסיונות קדחתניים לשכנע את הצמד לחבור למפלגת מחצבתם ולשקם אותה. אולמרט היה בעד, לבני כמעט נשבעה לעצמה שהיא, לשם, לא חוזרת. המשקעים גדולים, החובות עצומים. למה לה לחזור לביצה שהטביעה אותה כל הדרך חזרה לביתה?

אולמרט, העשוי מחומרים מהם עשוי פוליטיקאי, לא מבין את השיקולים הללו. בפוליטיקה אין משקעים, אין עלבונות, עושים מה שטוב - לך, ולמדינת ישראל – לפי ראות עיני המתבונן, כמובן. אחרי שעות של ישיבה לילית ממושכת, התייאש אולמרט מלשכנע את לבני לוותר על 'עקרונותיה', והשניים נפרדו ב"עוד נדבר".

היא נותרה לחשוב, הוא נסע לארצות-הברית.

למחרת נאלץ מופז לקיים את מסיבת העיתונאים שלו 'בדד', כשהוא מציג רשימה שסיכוייה להגיע לכנסת הבאה אינם מעודדים, לשון המעטה. מטריית עשן גרעינית הייתה המסר היחיד איתו הצליח לעורר עניין, אם בכלל. 'נתניהו האיום', היה המסר המרכזי.

"למען האמת אולמרט היה מוותר על הריצה הזו. זה לא חסר לו בימים אלו, כאשר הוא שקוע בבוץ המשפטי", אומרים מקורביו. "אלא שמופעלים עליו לחצים אדירים, גם של מקורבים וגם של חברי קדימה, שמרגישים שמפלגתם מתרסקת אל מול עיניהם. 'זנחת אותנו', הם שבים ומנגנים לו על המצפון, ונותנים לו תחושה של 'חייב לרוץ'".

ההימור הכושל, מיט רומני. צילום: פלאש 90צילום: ההימור הכושל, מיט רומני. צילום: פלאש 90
ההימור הכושל, מיט רומני. צילום: פלאש 90


"אולמרט יהיה ראש הממשלה הבא"

אם עד לבחירות בארצות-הברית עוד היה ספק לפיו מיט רומני ינצח, ואולי יגמול לידידו הטוב נתניהו כגמולו הטוב, ויתערב לטובתו במערכת הבחירות בישראל, הרי שעם נצחונו של ברק אובמה ברור לכל כי אולמרט יכול להתנהל מול הידידה שמעבר לים טוב מנתניהו. "הדבר הזה בהחלט הוסיף נקודות לשיקולים החיוביים באשר לחזרתו לזירה הפוליטית", מסבירים אנשיו.

מחר בלילה עתיד אולמרט לשוב מביקורו בארצות-הברית. "אהוד יודיע בימים הקרובים על חזרתו לזירה הפוליטית, ויתמודד בבחירות הקרובות. אני מעריך שאולמרט יהיה ראש הממשלה הבא", אמר היום ראש עיריית עכו וידידו של אולמרט, שמעון לנקרי, בכנס שערך מרכז השלטון המקומי בירושלים. כמוהו משדרים גם שאר ידידיו של ראש הממשלה לשעבר.

לבני, מצידה, כבר הודיעה היום כי תתן את החלטתה בימים הקרובים, וכי העניקה לאולמרט מטריית זמן שתסתיים בסוף השבוע. "הסאגה הזו נמשכת יותר מדי זמן ותגיע לסיומה תוך יומיים-שלושה", הבהירה בנאומה במרכז הבינ-תחומי בהרצליה.

"מראש אמרתי", המשיכה לבני, "שהחזרה או אי החזרה שלי תהיה פונקציה בחבירה, והאם באמת יהיה מישהו על המגרש שמוביל ומייצר את האלטרנטיבה הראויה לראשות הממשלה. אין לי עניין לפצל ולפלג עוד יותר את אותו הגוש אליו אני שייכת. אנחנו מחכים כדי לראות אם נוכל לייצר אלטרנטיבה אמיתית לראשות הממשלה או שאנחנו בעצם ממשיכים לפצל כוחות. כמו כן, החזרה שלי תותנה בכך שיהיה מישהו על המגרש, גם אם הוא לא אני, שייצר אלטרנטיבה לראשות הממשלה".

יזיע? נתניהו. צילום: פלאש90 צילום: יזיע? נתניהו. צילום: פלאש90
יזיע? נתניהו. צילום: פלאש90


אולמרט 'ינכס' את ש"ס והעבודה?

הצפי: הכרזה על ריצה משותפת, כאשר אהוד אולמרט עומד בראש הרשימה החדשה. אם וכאשר יחליט בית המשפט כי אינו יכול משפטית לעמוד בראש רשימה, לבני תהיה זו שתחליף אותו בראש מפלגתם.

ריצה משותפת שלהם, כשהם חוברים למפלגתו של לפיד, ואולי גם לזו של ברק, תוכל ליצור גוש שעשוי להביס את הגוש של נתניהו. ועל הדרך לרסק סופית את 'קדימה'.

במקביל, כמובן, מנסה אולמרט לבדוק כבר עתה את האפשרות לנכס לעצמו מפלגות כמו ש"ס ו'העבודה' לממשלה עתידית, כדי למנוע מצב בו יזכה במירב הקולות, אך הנשיא שמעון פרס לא יוכל להטיל עליו את מלאכת הרכבת הקואליציה, בדיוק כפי שקרה בבחירות האחרונות לציפי לבני.

לפי ההסכמים המתגבשים, במידה ואולמרט יכשל, לא יצליח לגבור על נתניהו ולא יוכל להרכיב את הממשלה הבאה - הוא יפרוש מיידית מראשות רשימה, ולפיד ג'וניור יהיה זה שיעמוד בראשה.

האם יש לליכוד-ביתנו ולנתניהו סיבה טובה להזיע לקראת סוף שבוע זה - כשיגיעו ההתלבטויות אל קיצן?

בעוד כמה ימים נדע.
אהוד אולמרט ציפי לבני בנימין נתניהו יאיר לפיד קדימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד