י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בן מוות • רב המחבלים שחטף ושחרר את שליט

ג'עברי, שהיה כלוא בישראל 13 שנה, כיהן כרמטכ"ל חמאס • עמד מאחורי ניהול סבבי ההסלמה מול ישראל • קידם את חטיפת שליט ועמד בראש צוות המו"מ של החמאס

ג'עברי עם גלעד שליט, ביום שיחרורו
ג'עברי עם גלעד שליט, ביום שיחרורו

מיהו אחמד סעיד חליל ג'עברי, שחיסולו עשוי להבעיר מלחמה?

ג'עברי כיהן כרמטכ"ל חמאס, ובשנים האחרונות פיקד על הזרוע הצבאית של הארגון השולט ברצועת עזה בשורה של אירועים, אשר עיצבו את המציאות ברצועה, ביניהם בין היתר - השתלטות חמאס על הרצועה בשנת 2007, ומעורבות בניהול סבבי ההסלמה מול ישראל.

ג'עברי קידם את הוצאת פיגוע התופת שבוצע ביוני 2006, במסגרתו נהרגו חיילי צה"ל ונחטף גלעד שליט. לאחר מימוש פיגוע החטיפה ובמהלך שנות המו"מ לקידום עסקת שחרורו של גלעד שליט משבי החמאס, היה ראש צוות המו"מ מטעם חמאס והיווה סמן קיצוני וניצי נגד קיום העסקה. במהלך ביצוע העיסקה נחשף בפומבי לאחר שליווה את גלעד שליט אל הגבול המצרי.

ג'עברי, בן 52, תושב עזה, היה מעורב בפעילות צבאית כבר מתחילת שנות ה-80 ושימש עד חיסולו כמפקד הצבאי הבכיר בחמאס. בעבר, היה ממקורבי השיח' יאסין - מייסד החמאס, שחוסל אף הוא - ופעל בחסותו.

את פעילותו הצבאית החל ג'עברי כפעיל פת"ח, והשתתף במספר פיגועים נגד יעדים ישראליים. על רקע זה היה כלוא בישראל במשך 13 שנה - משנת 1982 עד ינואר 1995, אז שוחרר לאחר ריצוי עונשו.

במהלך שהותו בכלא, הקצין את עמדותיו, הצטרף לשורות החמאס ושימש כנציג אסירי החמאס והג'האד האסלאמי בכלא. שנות המאסר שריצה, עמדותיו הקיצוניות ופעילותו בכלא הקנו לג'עברי עם שחרורו, עמדה בכירה בהנהגת החמאס.

מאז שחרורו מהכלא, היה מעורב במגוון פעילויות ותפקידים בכירים בחמאס. הוא שימש במקביל הן כמפקד צבאי בכיר, המאכוון חוליות טרור ברחבי הרצועה ובגדה, ומעורב בהברחות אמל"ח לשטח, והן בתפקידים במישור הארגוני של התנועה.

בתקופות בהן נמנה על צמרת הזרוע הצבאית, היה מעורב בקידום והוצאת שורה של פיגועים קשים.

כבר משנת 1995 החל לנהל אגודת תמיכה באסירי החמאס ולמעשה ניהל עד היום את 'אגודת נור לסיוע לאסירים משוחררים' של החמאס, בחסותו של השיח' יאסין. במסגרת זו ניהל מערך עצום של העברות כספים למימון כלואי חמאס ומשפחותיהם ולתמיכה במשפחותיהם של מחבלים שחוסלו.
אחמד ג'עברי חמאס גלעד שליט רצועת עזה רמטכ''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד