א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

לראשונה ממלחמת המפרץ: אזעקה בת"א

לראשונה מלחמת המפרץ הראשונה, נחתו טילים בגוש דן • צפו בוידאו: ירי טילי פאג'ר 5 לתל-אביב • גיוס מילואים, הכנות לכניסה קרקעית • צה"ל כותש: הותקפו כ-70 עמדות שיגור תת-קרקעיות

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



מתברר כי טווח הרקטות גדל וערים נוספות נכנסו למעגל הטרור: לראשונה מאז מלחמת המפרץ הראשונה, נחתו טילים בגוש דן.

מערכת 'צבע אדום' אדום הופעלה תחילה באיזור ראשון לציון בשפלה, לאחר זיהוי של שיגור טיל ארוך טווח מסוג פאג'ר, המסוגל להגיע למרחק של 75 ק"מ. בשעה 16:36 נשמעה אזעקה בראשון לציון וכפר חב"ד, והתושבים המבוהלים ירדו למקלטים, כמה מתוכם סיפרו כי שמעו פיצוץ מרחוק.

יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון פנים, אישר בשיחה עם ערוץ 2 כי הייתה נפילה בשטח פתוח באיזור סמוך לראשון לציון. לדבריו, לא היו נפגעים.

עמוד ענן: ערוץ מיוחד • דיווחים, תמונות ווידאו

מדובר בתקדים כפול, הן בשל המרחק הרב שעל הטיל לעבור עד לעיר, וכן בשל העובדה ש'כיפת ברזל' לא הצליחה ליירט את הטיל.

שעה קלה לאחר מכן נשמעה אזעקה גם ברחבי כל גוש דן, ולאחריה נשמע פיצוץ. לפי הדיווחים, מדובר לפחות בשתי נפילות בתל אביב, אך עד כה לא ידוע על נזק או נפגעים. גם בבת ים נשמעה אזעקה ולאחריה פיצוץ, אך טרם דווח על נזק או נפגעים.

אזעקות נשמעו במקביל ברוב הערים בגוש דן, בין השאר באזורים מסוימים בבני ברק, פתח תקווה, גבעתיים, רחובות ונס ציונה.

מעט לאחר השעה 20:00 נרשמה פגיעה ישירה בבית ריק בבאר שבע, לא היו נפגעים.

הג'יהאד האיסלאמי לקח את האחריות על שיגור הטילים לגוש דן, לדברי אנשיו, הטיל שנורה לאזור תל אביב היה מסוג פאג'ר 5: "הרחבנו את טווח הירי כדי להגיע לתל אביב ומה שעתיד לבוא יהיה אף גדול יותר", הבטיחו.

דובר צה"ל מסר: "לא ידוע בשלב זה על נפילות על הקרקע בגוש דן. כיוון הירי היה כנראה לדרום גוש דן. אין כרגע שינוי בהוראות פיקוד העורף לתושבי גוש דן, צפוי לנו לילה לא שקט". מהמשטרה נמסר שמאז שנשמעו קולות הנפץ הם מחפשים את מקום הנפילה.

צילום: דובר צה"לצילום: צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

צה"ל נערך לכניסה קרקעית לרצועה

בעקבות ההסלמה, נערכים בצה"ל לכניסה קרקעית לעזה. הירי לעבר קריית מלאכי שגרם למותם של שלושה, לצד הירי לעבר גוש דן גרמו לקבינט הביטחוני להחליט על אישור גיוס נרחב של מילואים, וכניסה קרקעית לרצועת עזה.

דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, אמר בתדרוך לכתבים: "צה"ל ממשיך לפעול כירוגית ברצועת עזה, תקיפות ממוקדות – לא נגד מוצבים, לא נגד תחנות משטרה – אלא נגד עמדות שיגור לירי תלול מסלול. עד כה הושגה פגיעה קשה מאוד בירי לטווח ארוך של החמאס והג'יהאד האיסלאמי. צה"ל הצליח לסכל מספר חוליות בעת ביצוע הירי. עד כה ישנם 14 מחבלים הרוגים ברצועת עזה.

"מדי שעה יש למעלה מ-12 תקיפות ברצועת עזה, במשך כל היום וכל הלילה. נמשיך גם הלילה וגם מחר. ככל שיחלוף הזמן ההתקפות יתגברו. בעורף יש הגנה אקטיבית יעילה. חטפנו מכה קשה בקריית מלאכי ואנחנו שולחים את התנחומים למשפחות. אני מבקש להקשיב להנחיות פיקוד העורף. ההגנה האקטיבית בשילוב הנחיות פיקוד העורף – ישיגו תוצאה אופטימלית.

"כוחות צה"ל, החטיבות הסדירות של צנחנים וגבעתי, נערכים לשטחי היערכות וכניסות לרצועת עזה. נפעל על פי הצורך ועל פי החלטת הדרג המדיני. רוב בכירי החמאס ופעילי הטרור בורחים. עדיין יש יכולות, צריך להמשיך ולהיות נחושים. לתושבי הדרום: עוצמת העורף היא עוצמתנו שמאפשרת לנו לפעול".

הפלסטינים מציגים: ירי טיל פאג'ר 5 לתל-אביב

"יהיה מחיר שהצד השני יצטרך לשלם"

שר הביטחון אהוד ברק, קיים בקריה בת"א הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, מפקדי צה"ל ובכירי מערכת הביטחון והמודיעין. "אני מציע להפסיק עם גלי שמועות ודיווחים לא אחראים", אמר דובר צה"ל. "בגוש דן אין שום שינוי בהנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, הן רלוונטיות עד טווח של 40 קילומטר.

"קיבלנו החלטות ברורות מראש הממשלה. אנחנו בשלב של הרחבת המערכה, על פי תכנון מסודר ועקבי. המתקפה נמשכת, נחרצת ונחושה ברצועת עזה. שר הביטחון אישר לפני מספר דקות הרחבת גיוס של 30,000 אנשי מילואים. כל האופציות עדיין על השולחן והמציאות מובנת. אין מדינה שתסבול פגיעה באזרחיה. אנחנו נסב נזק משמעותי לתשתיות הטרור ברצועת עזה".

השר להגנת העורף אבי דיכטר התייחס לעליית המדרגה בתקיפות על ישראל: ״אנחנו בדרך ללילה לא שקט, אנו ערוכים להרחבת הפעילות בעזה. החוסן האזרחי שנפגין הוא החמצן שהמערכת הצבאית צריכה - להמשך פעולה״.

שר הביטחון אהוד ברק מסר: "הירי אל כיוון גוש דן והיקף הירי בכלל אל כיוון המדינה, הוא הסלמה שיהיה לה מחיר שהצד השני יצטרך לשלם". ברק אמר כי הוא משוכנע שהמבצע ישיג את מטרותיו, "גם אם זה ייקח זמן".

לקראת השעה 23:00, לאחר שמטוסי חיל האוויר תקפו מחסני תחמושת ועמדות שיגור תת-קרקעיות, מסר דובר צה"ל: "במהלך השעה האחרונה ביצע צה"ל מהלך בזק בהיקף רחב בו הותקפו כ-70 עמדות שיגור תת-קרקעיות, שנועדו לירי לטווח בינוני (עד 40 קילומטרים) לעבר יישובי ישראל.

"המטרות שנתקפו אותרו על פי מודיעין מדויק שנאסף במשך חודשים ארוכים ועל פי תכנון מבצעי פרטני שהגיע לכדי הבשלה. זוהו פגיעות מדויקות במטרות. מטרת המהלך היא העמקה משמעותית של הפגיעה ביכולות השיגור אל יישובי ישראל.

"רצועת עזה הפכה לבסיס איראני קדמי והיא מעמידה את אזרחי מדינת ישראל תחת ירי טילים וטרור בלתי נסבלים. צה"ל נחוש וימשיך לתקוף יעדים המהווים בסיסים לטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".
ראשון לציון עמוד ענן טיל צבע אדום אזעקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד