ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הגראי"ל: "אם יש אזעקה באמצע הלימוד - שיברחו"

רבים פוקדים את ביתו של הגראי"ל שטיינמן לצורך בקשת עצה • מה נדרש מבני הישיבות בשעה זו? • האם יש סכנה לשהות בישראל בכלל ובדרום בפרט? • ומי כן צריך לנסוע דרומה?

הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום ארכיון: יעקב נחומי

המצב הקשה בדרום ומאות הטילים הנוחתים בשטח ישראל, הביא רבים לפתחו של הגראי"ל שטיינמן, בשאלה מה לעשות, כיצד לנהוג ובמה יש להתחזק.

כזכור, לילה לפני פרוץ המלחמה, הורה ראש הישיבה להתחיל בלימוד המשמרות ברציפות בישיבתו 'ארחות תורה', כאשר עוד קודם לכן הורה לנהוג כך בעת שריחפה גזירת הגיוס מעל לעולם הישיבות.

כאשר שואלים את ראש הישיבה על המצב, הוא שב ואומר: "מה שמוטל עלינו לעשות בזמן כזה, הוא רק ללמוד, ללמוד וללמוד, וכל מה שמוסיפים בלימוד מועיל. ובפרט הלימוד ברציפות שכתב על זה רבינו משה חיים לוצאטו זצוק"ל כי עצה זו אין כמוה לטובה לכל ישראל לבטל כל גזירות קשות".

הגראי"ל אף אמר לשואלים: "כל זה הוא בכלל מה שאחז"ל שארץ ישראל נקנית ביסורין, והכל בכלל חבלי משיח".

היו שהגיעו לשאול באשר לישיבות ו/או ליחידים, האם אפשר לשהות באזור הדרום, והאם אפשר להגיע ארצה מחוץ לארץ, וכפי שמעידים אנשי ביתו, מדובר ב"שאלות רבות בלי הרף, וכל שאלה ושאלה הוא שוקל מחדש כאילו זו הפעם ראשונה שנשאל אותה, ודן כל פעם לפי המצב אם יש קצת רגיעה וכדו'".

אנשי הבית נפעמים מכך. "לומדים מזה את האחריות הגדולה בעסקי נפשות, שצריך לשקול כל דבר לגופו. ובפרט את מדת הסבלנות הנוראה, נראה לי שכל א' מאתנו לא היה יכול לסבול אפילו עשירית מהשאלות הללו כשהן היו חוזרות ונשנות כל הזמן, והגראי"ל מקשיב ושוקל ודן כל שאלה עוד פעם ועוד פעם", מציין אחד מהם בהתפעלות.

לגופם של דברים, הגראי"ל חוזר ומורה כי "יש להיזהר בכללים הניתנים מצד הממונים על כך, ולא לזלזל חלילה בזה. ומותר לצאת כשיש אזעקה אפילו באמצע תפילת שמונה עשרה, כי רק דיבור נחשב הפסק. וכן באמצע הלימוד לא לטעון שזה ביטול תורה, אלא אם יש ח"ו אזעקה באמצע הלימוד – שיברחו!"

נושא נוסף שעלה לדיון נוגע למקום שעד עתה לא נפלו בו טילים, האם יש עליו "חזקה" שלא יפלו גם הלאה, וכן להיפך, מקום שנפלו בו טילים האם הוא מוחזק כמקום סכנה.

תשובתו של ראש הישיבה: "חזקה היא רק על העבר שלא השתנה, אבל אין חזקה על העתיד 'שיהיה' כך".

באחד הימים נשאל על ידי רבנים המפקחים על המקואות, אם עליהם לנסוע בימים אלו למקומות המועדים יותר. בתשובתו, ציין הגראי"ל כי אמנם "שומר מצוה לא ידע דבר רע", ועל סמך זה שלח לפני תקופה לבדוק מקוה בתוככי השומרון, אך מצד שני למדנו גם ש"במקום דשכיח הזיקא שאני". אי לכך, ענה הגראי"ל לשאלה זו לכל אחד מהם באופן פרטי, כשהוא דן לגופו של עניין.
מלחמה דרום הגראיל שטינמן שאלות לימוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד