ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

צה"ל במבצע כתישה אווירי: 50 מטרות בשעתיים • קלינטון: יש תמיכה גורפת במבצע

צה"ל במבצע כתישה אווירי: הותקפו מנהרות הברחת דלק, מחסני נשק ואתרי ייצור אמל"ח • פצצת מרגמה פגעה במבנה בעוטף עזה, החייל יוסף פרטוק הי"ד מעמנואל ואזרח נוסף - נהרגו • רקטה פגעה בבניין בראשל"צ וגרמה לפציעת 2 בני אדם חרדה • שרת המדינה הילארי קלינטון בישראל: הביעה תמיכה מלאה במבצע • בערוץ המיוחד: דיווחים, תמונות, וידאו

תוצאות ההרס. צילום: פלאש90
תוצאות ההרס. צילום: פלאש90



יום קטלני בעוטף עזה. היום (ג) בצהריים סמוך לשעה 14:00 התפוצצה פצצת מרגמה באחד הקיבוצים של עוטף עזה ופגע ישירות במבנה. חייל צעיר נהרג, ואזרח. 2 נפצעו קל.

ההרוג, פטרוק יוסף הי"ד, בן 18, תושב עמנואל. כך גם נהרג אזרח עובד משרד הבטחון, עליאן סאלם אלנבארי בן 30, תושב יישוב עג'ואן דרומית לעיר רהט.

על רקע המשך הלחימה והכחשת האמירות אודות הפסקת אש, הגיעה לביקור בישראל שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון.

קלינטון אמרה כי, ארצות הברית מחוייבת לביטחונה של ישראל ויש למתן את העימות בעזה.

"ההתקפה של הטילים על אזרחים צריכה להסתיים", אמרה, "לנשיא מצרים מוחמד מורסי תפקיד מכריע כמנהיג אזורי, הנשיא אובמה הדגיש זאת בשיחותיו עמו ואני אעביר את המסר הזה מחר בקהיר".

שרת החוץ האמריקאית שיבחה את תפקודה של כיפת ברזל: "אני מרוצה מאוד שמערכת ההגנה מתפקדת היטב, השותפות שלנו בפיתוחה מדגישה את ערבותנו לישראל ולזכות שלה להגן על עצמה". בסיום דבריה ציינה קלינטון כי "אין תחליף למו"מ, וכי שלום לא בא בלי ביטחון".

בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון, עיזת א-רישק, פרסם הערב הודעה לפיה טרם גובש הסכם להפסקת אש. עם זאת ייתכן והפסקת אש תוכרז מחר.

חיל האוויר הפציץ ארבע מנהרות ברפיח ששימשו להברחות דלק. והמשיך ותקף כ-50 מטרות ברצועה. במהלך היום חוסלו 20 חמושים שעסקו בשיגור רקטות וגראדים.

עד כה מונה משרד הבריאות הפלסטיני 132 הרוגים, בהם שני עיתונאים מהערוץ אלאקצא ו1090 פצועים.

פגיעה ישירה. צילום:פלאש90צילום: פגיעה ישירה. צילום:פלאש90
פגיעה ישירה. צילום:פלאש90

הדרום ממשיך לספוג

הדרום ממשיך בינתיים לספוג פגיעות קשות. למעלה מ- 160 רקטות נורו היום לישראל. 50 רקטות ייורטו.

• בשעות הבוקר, סמוך לשעה 7:35, יורטה רקטה שנורתה לעבר העיר.

• זמן קצר אחר-כך, בשעה 8:03, נורו 16 רקטות לעבר העיר. מערכת כיפת ברזל ביצעה 8 יירוטים, ושלוש רקטות פגעו בשלוש זירות בעיר: פגיעה ברכב חונה ריק, פגיעה סמוך לאוטובוס שנוסעיו ירדו עם הישמע האזעקה, ופגיעה ישירה בבית ריק, שגרמה נזק כבד. הדיירים שהו במרחב מוגן. פרמדיקים של מד"א מטפלים בפצוע אחד קל ובמספר נפגעי חרדה. פגיעה נרשימה גם באופקים.

• ב-10:22 נרשמה בבאר שבע נפילה נוספת בחצר בית, ללא נפגעים. לבית נגרם נזק.

פגיעה ישירה בבית בבאר-שבע • צפו:


• באותן השעות נורו רקטות לעבר שטח המועצה אשכול. אחת הרקטות נפלה באיזור מיושב, וקצין מילואים, כבן 45, נפגע מרסיס בגבו ונפצע קשה. הוא פונה באמצעות מסוק לבית החולים שיבא בתל השומר, כשהוא מורדם ומונשם ומצבו מוגדר קשה. בבית החולים השתפר מצבו, והוא מוגדר כעת פצוע בינוני.

• מעט אחרי השעה 13:00 נרשמה פגיעה ישירה בבית בנתיבות, בחסדי שמים הסתיים האירוע בנזק בלבד.

• סוללות כיפת ברזל ביצעו יירוטים מוצלחים לרקטות מעל אשדוד ואשקלון. הזרוע הצבאית של חמאס נטלה אחריות לירי לבאר שבע.

• בשעה 18:00 לערך, פגעה רקטה ישירות בבניין בראשון לציון: שתי פצועות קל וחשש לקריסת המבנה. מהנדסי פיקוד העורף פינו את הבניין הפגוע מיושביו וכן את הבניין הסמוך, ובודקים כעת את יציבותם. נזק רב נגרם לבניינים נוספים ולכלי רכב שחנו ברחוב. בכיר בצה"ל אומר כי הדיירים ניצלו אך ורק בגלל שצייתו להוראות פיקוד העורף. לדבריו, "אסור להסתמך על כיפת ברזל, היא אינה מספקת הגנה הרמטית".

הערכה: מערך טילי הפאג'ר 5 הופצץ כמעט כולו

דובר צה"ל מייחס את ירי הרקטות הבוקר לחמאס, זאת בהבדל לירי אתמול שהובל על ידי הג'יהאד האיסלמי וועדות ההתנגדות. להערכתו, הירי המוגבר יחסית נובע מאחד משני מניעים: פגיעות קשות שגרמו תקיפות חיל האוויר במהלך הלילה או ניסיון להפגין כוח לקראת הפסקת אש.

• צה"ל תקף יעדי טרור ברצועת עזה. ביניהם משגרים מוטמנים, מנהרות טרור ומחסני אמצעי לחימה. הערכה בצה"ל היא כי מערך טילי הפאג'ר 5 הופצץ כמעט כולו.

• כמו כן, הותקפו מבנים השייכים למספר פעילים בכירים בארגוני הטרור ברצועת עזה, ומשמשים כמפקדות טרור. בנוסף, הותקף יעד של חמאס בצפון הרצועה וכעשר מנהרות מסתור של חמאס ברחבי רצועת עזה. לוחמי ספינות חיל הים ביצעו ירי לעבר מטרות בקו החוף של מרכז הרצועה. זוהו פגיעות מדויקות במטרות.

ירי לעבר אשקלון ושדרות • צפו:


• באזור שכונת אל עטטרה הושמדה הבוקר חוליה של משגרים, וחוליה נוספת שביצעה ירי מג'באליה הותקפה והושמדה. אתמול נהרגו 12 מחבלים במהלך פעילות צה"ל ברצועה. עיקר ירי הרקטות מאופיין בפעילות מאזור צפוף אוכלוסין – מצפון העיר וממחנות הפליטים. לדברי דובר צה"ל, "אנחנו מניחים שהירי ימשך היום ועמו גם תקיפת החוליות הללו. נמשיך בתקיפות גם באזורים אלה ומתאימים את החימוש כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים".

• דובר צה"ל התייחס גם לתקיפת קומה בבניין התקשורת בעזה. לדבריו, במקום פעל חמ"ל שהקים הג'יהאד האיסלאמי. "אנחנו יודעים שאחד מארבעת הפעילים נהרג ושלושת האחרים נפצעו", אמר.

מוחמד דף יוצא מהמחבוא

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, האשים היום (ג) את ישראל בביצוע טיהור אתני נגד פלסטינים ברצועת עזה. "ישראל מפרה את החוק הבינלאומי ומבצעת טיהור אתני בשטחים הפלסטיניים", אמר ארדואן. משלחת של הליגה הערבית עושה את דרכה לעזה, במטרה לחזק את תושביה.

• מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, נשא בצהריים נאום נדיר ששודר בערוץ הטלוויזיה של חמאס, ואמר כי פעילי הפלגים הפלסטינים בטוחים ביכולתם לנצח. מוחמד דף שרד כמה ניסיונות חיסול של ישראל במהלך השנים האחרונות, אך הוא נפצע קשה בעבר, ומאז מילא את תפקידו בפועל אחמד ג'עברי, שחיסולו פתח את מבצע 'עמוד ענן'.

• ברחבי יו"ש נרשמו מהומות, כאשר הפלסטינים מהגדה מביעים תמיכה באחיהם שברצועה באמצעות התפרעויות: כ-20 פלסטינים הבעירו צמיגים בוערים ויידו אבנים סמוך לבעל חצור ליד היישוב עפרה.

• אבנים יודו גם סמוך לצומת העוקפים צפונית לחברון, ולעבר כוח צה"ל בין צומת העוקפים לגשר חלחול. כ-100 פלסטינים התקהלו בצומת בית ענון ויידו אבנים. פלסטינים יידו אבנים גם לעבר כוח צה"ל בצומת בית מרקחת בחברון. בחווה 5 בשומרון הבעירו הפלסטינים צמיגים.

• כ-2,500 בני אדם התאספו בפריז מול שגרירות ישראל בצרפת והפגינו תמיכה במדינת ישראל ובמבצע "עמוד ענן". ההפגנה אורגנה על ידי ארגון הגג של יהודי צרפת (קרי"ף).

נתניהו: מעדיף פתרון מדיני

בתוך כך, רשת 'אל-ערביה' דיווחה הלילה, כי הסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס ייחתם בשעות הקרובות והוא ייכנס לתוקפו בתוך 24 עד 48 שעות.

• על פי הדיווח, שני הצדדים הגיעו, בתיווך מצרי, להסכמה עקרונית, אך קיימת מחלוקת באשר ליישם. ישראל דורשת שההסכם יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יפסיקו המחבלים את הירי לעבר שטח ישראל, ולאחר מכן ייפסקו הסיכולים הממוקדים ויוסר המצור מעל רצועת עזה. על פי הדיווח, חמאס, שמתנגד לגישה זו, דורש לקיים את מלוא ההסכם בשלב אחד.

• ככל הנראה נתניהו ימשיך במאמצים הדיפלומטיים גם במהלך היום, עד להכרעה ברורה האם להיכנס קרקעית לעזה במקרה ויוכרז על כשלון המגעים עם חמאס. ההערכה בירושלים היא שככל שישראל תמצה את המהלך המדיני עד הסוף, תהיה לישראל יותר לגיטימציה בינלאומית לפעולה קרקעית, אם יהיה בכך צורך.

• אמש שוחח נתניהו עם הנשיא אובמה. בהמשך יגיעו היום לישראל באן קי מון, מזכ"ל האו"ם ומזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון. בנוסף ימשיך נתניהו לשוחח עם מנהיגים מהעולם.

• נשיא המדינה שמעון פרס קיים הבוקר פגישת עבודה מדינית עם שר החוץ של גרמניה, שהגיע לישראל לסבב פגישות עם ראשי המדינה וברשות הפלסטינית, בעקבות ההסלמה בדרום. שר החוץ ביקש להביע את תמיכתה של ממשלת גרמניה בעמדתה של מדינת ישראל ואמר: "ממשלת גרמניה ניצבת לצד ידידתה ישראל. לישראל יש הזכות להגן על עצמה ועל אזרחיה ועל חמאס מוטלת האחריות לעצור את מתקפת הטילים על ישראל. התמיכה בישראל, אינה רק עמדתה של גרמניה, אלא גם של האיחוד האירופי כפי שהשתקף בהצהרות שרי החוץ של האיחוד אתמול בבריסל".

גם נתניהו נפגש הבוקר בלשכתו עם שר החוץ הגרמני. בפתח הפגישה אמר נתניהו: "גרמניה הפגינה תמיכה חד משמעית ועקבית במדינת ישראל. בזמן שאנו משוחחים כעת, ערי ישראל מופגזות ויש התקפות רקטות על באר שבע. לארגוני הטרור בעזה אין כול חמלה והם יורים על אזרחים בזמן שהם מתחבאים מאחורי אזרחים. אנו עושים את ההיפך. עבורנו, בכל פעם שיש נפגעים אזרחיים זהו כישלון מבצעי, ועבורם זוהי הצלחה. זהו הבדל מהותי ותושבי ישראל לא יכולים לסבול את המצב הזה בו ערינו נמצאות תחת מתקפה מתמדת.

"אני מעדיף פתרון מדיני. אני מקווה שנוכל להשיג פתרון כזה אך אם לא, יש לנו את הזכות המלאה להגן על עצמנו באמצעים אחרים ונשתמש בהם".

שר הדתות בממשלת חמאס עזה, איסמעיל רדואן האשים, כי במהלך התקיפות של ישראל, נפגעו יותר מ-25 מסגדים ברחבי הרצועה, חלקם נהרסו כליל. כמו כן נפגעו בבתי קברות מה שהוביל להתפזרות של הגופות בשטח.

יש לציין, כי חמאס וארגוני הטרור מנצלים את בתי הקברות והמסגדים לאכסון אמל"ח ורקטות לצד שיגורים ממקומות אלו.
עמוד ענן רקטות כיפת ברזל צה''ל רצועת עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד