כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מי הדליף את ה'נזיפה' של נתניהו בישי?

ראש הממשלה נזף בסגנו על ההתבטאויות בנושא עזה • מישהו דאג להדליף את תוכן השיחה לתקשורת, ומכאן הדרך היתה קצרה למאמר שטנה ב'בארץ' נגד שר הפנים

אלי ישי. צילום: קובי הר צבי
אלי ישי. צילום: קובי הר צבי



אילולי היה הסיפור מודלף, הוא יכול היה להיות עוד סיפור שגרתי של שיחת גערה, אם תרצו העמדה לסדר, בין ראש ממשלה לבין סגנו. ועדיין זה נשאר 'בין חברים'.

אלא שתוכנה של השיחה, כמו עצם קיומה, הודלף לכלי התקשורת. מישהו דאג לכך שהיא תודלף. ואין ספק שהמישהו הזה אינו שר הפנים וסגן ראש הממשלה, אלי ישי.

תחילת הסיפור בהתבטאויות של ישי בכלי התקשורת. את הראשונה שבהן הביא פרשן ערוץ 2 אמנון אברמוביץ, כשהם "לציטוט ולייחוס".

"סגן ראש הממשלה וחבר התשיעייה, הבהיר כי מטרת המבצע להחזיר את עזה לימי הביניים, להרוס את תשתיות המים, החשמל, הכבישים, המדרכות, התחבורה והתקשורת, ורק אז תשקוט הארץ 40 שנה".

"הוא היה ער כשהוא דיבר איתך?" - שאל מישהו באולפן.

כן, הייתה התשובה.

אחר-כך, בראיון לאילנה דיין באותו ערוץ, הוסיף השר ישי ואמר כי צריך להמשיך במבצע עד שכושר ההרתעה יחזור בצורה משמעותית. "אי אפשר להחזיר את השקט בלי כושר ההרתעה. אנחנו ערוכים לפעולה קרקעית נרחבת. צריך לעשות פעולות כל כך קשות וכואבות שהחמאס ושאר הארגונים בעזה יחשבו מאה פעם לפני שהם יורים פצמ"ר או קסאם. כשאתה פוגע להם בתשתיות ובכבישים ומבני ציבור ובבתים של מחבלים, יחשבו מאה פעם לפני כל תקיפה.

"לא צריך לפגוע בחפים מפשע, את זה כל ארגוני הטרור מנסים לעשות. אבל צריך להביא לחורבן ולהרס גדול בתשתיות, כדי שהם יתעסקו בשנים הקרובות בהריסות ובבניית החורבן, ולא בתקיפות שלנו. אני לא מכיר שום ארגון שיהיה מוכן לחוות את החוויה הזאת כל שני וחמישי.

"הפתרון בסופו של דבר הוא מדיני אבל ברגע שנחזיר את כושר ההרתעה והם יבינו שאנחנו לא נעבור לסדר היום אפילו על פצמ"ר אחד, הסבב הבא יתרחק מאד. אני לא רוצה סבב נוסף, אני רוצה להפסיק עם הסבל ולתת שקט לאזרחי הדרום ולכן צריך להחזיר את כושר ההרתעה. מי ממנהיגי העולם היה מוכן שיירו על המדינה שלו? הגענו לרגע האמת וצריך לחזור לשקט".

בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90צילום: בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90


ישי בעיני 'הארץ': "מסית ומדיח זורע שנאה ופחד"

גם אם חשב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הדברים קשים מדי לעיכול, בפרט כאיש 'מרכז' (איש שתי מדינות לשני עמים), היה צריך לדאוג ששיחת ההערה שלו לשר לא תודלף. ואם השיחה הודלפה באופן חסר אחריות - בשביל זה קיימת מכונת אמת, שכבר הזיזה אנשים מהלשכה הראשונה היישר לביתם.

ואולי בעצם נוח היה לו, לנתניהו, שתוכן השיחה יודלף? קשה להאמין, אבל לכו תדעו.

"השיחה לא כוונה אישית נגד ישי", מסבירים מקורביו. "היה זה בישיבת הקבינט שנמשכה עד לפנות בוקר כאשר הורה נתניהו לשרים, לכולם, 'להיצמד למסרים'. כך הייתה לשונו. אז נכון שאלי העז אולי לומר את שאחרים לא העזו, אבל בהחלט לא מדובר בנזיפה, כפי שמיהרו כלי תקשורת שונים לפרסם".

כשאני מנסה להבין למי היה אינטרס להדליף את הדברים, ובצורה בה הם הודלפו, הם נמנעים מלפרט. רק אחת הם מוכנים להתחייב לי: ההדלפה לא הגיעה מכיוונו של ראש הממשלה, גם לא מכיוון לשכתו. להפך, ידידות עמוקה שוררת בין נתניהו לבין ישי.

מאחר ובתשיעייה יש לא פחות מתשיעייה, בניקוי השנים הנ"ל נותרים עוד כמה וכמה חשודים. צריך לבדוק מי מהם, למשל, לא ממש אוהב את המתחרה הימני שקם לו, או כל מניע אחר.

בהקשר זה קשה להתעלם ממאמר 'לא נחמד' שנכתב בנושא בעיתון 'הארץ'". שימו לב תחילה לכותרת: "השר לעניני הסתה". לא פחות.

וזה עוד לא הכל, קראו את תוכנו של המאמר, מאמר מערכת.

"דווקא השר, שמפלגתו מייצגת תרבות חשוכה של ימי הביניים, מסית להחזיר את עזה לאותם ימים. דווקא ראש המפלגה, שחלק ניכר מנבחריה ומבוחריה אינם משרתים בצה"ל, מטיף לצה"ל להסתבך בעזה, להרוג ולהיהרג עוד יותר".

"ישי אינו היחיד בהצעותיו הקיצוניות; גם שר התחבורה, ישראל כץ, ואישים נוספים התבטאו באורח בלתי נסבל, אך ישי הוא מהבולטים שבהם ¬ הוא סגן ראש הממשלה".

"ישי מתבטא כך אך ורק כדי לשאת חן בעיני מצביעיו. כך עשה תמיד: מסית ומדיח, זורע שנאה ופחד, נגד המהגרים מאפריקה, ההומוסקסואלים ושאר מיעוטים בחברה. החברה היתה צריכה מזמן להקיא את ישי מקרבה. גם ראש הממשלה נושא באחריות: היה עליו לקרוא את סגנו לסדר. ישי משמיע את קול הממשלה וקול המדינה".

"מאז 1948 עזה היא אזור מוכה אסון. עוני, צפיפות, פליטות ודלות מאפיינים את חיי תושביה. נוספו להם גם הכיבוש הממושך בידי ישראל, הנתק מהגדה המערבית והמצור והסגר הימי. פגיעה בתשתיות האזרחיות, העלובות בלאו הכי, איננה רק מעשה לא אנושי ופשע מלחמה, גם לא תצמח ממנו שום תועלת לישראל. ישראל ניסתה זאת לא פעם בעבר: הרסה כבישים וגשרים, החריבה תחנות כוח ומאגרי מים והפכה לגיהנום את חיי 1.5 מיליון תושבי עזה. התוצאה: החמאס רק התחזק, סבל התושבים החמיר, ואתו גם השנאה לישראל. ישראל היתה צריכה להיות מעוניינת בדבר הפוך לגמרי: בשגשוג של עזה. לכן מי שמציע עכשיו "להחזיר את עזה לימי הביניים" הוא פוליטיקאי שפל ויועץ רע".

וכשהארץ מגנה, אתה הופך בין רגע לפוליטיקאי המסומן בתווית של איש ימין. השאלה הגדולה היא למי זה עשוי להפריע.
אלי ישי בנימין נתניהו עזה מלחמה דרום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד