כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הגראי"ל שטיינמן: "החזון איש לא התבדח, רק התורה תציל"

הגראי"ל שטיינמן הסביר למקורביו על מה התבסס ה'חזון איש' כשהבטיח ש"בבני ברק לא יפלו פצצות" • והאם צריך לבטל לימוד תורה בשביל אמירת תהילים לאור המצב?

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי



על רקע מבצע 'עמוד ענן' בדרום, מונחות לפתחו של הגראי"ל שטיינמן שאלות רבות כיצד לנהוג.

השבוע נשאל הגראי"ל על-ידי אחד מראשי הכוללים, מכיון שאי אפשר לומר תהלים בכולל אלא אם יפסיקו מהלימוד כמה רגעים לפני תפילת מנחה - האם יש להפסיק ולבטל את הלימוד עבור התהילים? הגראי"ל השיב לו: "ביטולה זהו קיומה. פסוקי תהלים הם גם כן תורה".

כבר משנת תש"ס, עם חזרת הטרור לרחובות, הורה הגראי"ל לומר בכל יום אחר התפילה ג' פרקי תהלים - פ"ג ק"ל וקמ"ב - כאשר הוא עצמו מקפיד לומר פרקים אלו עם הציבור, לאחר תפילת שחרית.

בנוסף, לאחרונה התפרסם מכתבו של הגר"ח קנייבסקי, כי דברי בעל ה'חזון איש' זצ"ל שאמר ש"לא יפלו פצצות בבני ברק", תקפים גם כיום לאחר פטירתו. הגראי"ל נשאל על מה התבסס החזון איש? בתחילה רצה לומר מפני שהיו בעיר ישיבות, אך אחר כך אמר שאין זה מספיק כי עדיין לא היו כל כך הרבה ישיבות בבני ברק.

והוא הסביר זאת על פי הגמרא בשבת דף י' ע"ב, שם כתוב: "לעולם יחזר אדם וישב בעיר שישיבתה קרובה, שמתוך שישיבתה קרובה עוונותיה מועטין, שנאמר הנה נא העיר הזאת קרובה לנוס שמה והיא מצער. שמתוך שישיבתה קרובה עונותיה מוצערין.

"רואים שעיר חדשה מתוך שעונותיה מועטין שמורה יותר, אפילו שכל ההפרש בין צוער לסדום אינו אלא שנה אחת. ממילא היות ובני ברק היא עיר חדשה ביחס לתל אביב הסמוכה לה, הרי היא מצער ומוגנת יותר. ואמנם זה לחוד לא היה מבטיח שלא יקרה 'כלום', אבל בצירוף ברכתו של החזו"א שומר הקב"ה על בני ברק".

והוסיף ואמר: "שהרי בבני ברק היו הסטייפלר והרב מפוניבז'". והביא את דברי הבעל הטורים בהתחלת חומש דברים על הפסוק 'ויהי בארבעים' - "אם יהיה תלמיד חכם אחד בין מ' אלף, אין צריכין לא רומח ולא מגן כי תלמיד חכם מגן עליהם מאויביהם".

דברים דומים אמר הגראי"ל בזמן מלחמת המפרץ, כשאף טיל סקאד לא נפל בבני ברק, שזה פשוט לפי דברי בעל הטורים הנ"ל, היות וגרים בעיר הגרא"מ שך זצ"ל והגר"ד פוברסקי זצ"ל, ומסתמא יש עוד אחד, ובכוחם להגן על מאה ועשרים אלף תושבים שבסביבתם.

כאשר סיפר אחד מבני הבית שאמו זוכרת שפעם נפלה פצצה ליד ארגמן, מקום סמוך מאד לבני ברק, וכי החזון איש אמר אז "ווייסט אויס אז ארגמן איז נישט בני ברק" (בתרגום חופשי: כנראה שזה לא בני ברק), השיב לו הגראי"ל: "החזו"א לא אמר בדיחה ח"ו, אלא כך הוא אחז באמת, שאם זה היה נחשב לחלק מבני ברק, לא הייתה נופלת שם פצצה".

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומיצילום: צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי


התשובה לכל הצרות: לימוד התורה

ראוי לציין כי כבר לפני כעשור, פרסם הגראי"ל מכתב, שכוחו יפה גם במצב השורר כיום.

"ידוע לכולם שהמצב של כלל ישראל בזמנינו, בין מצד האומות העולם, שבזמן האחרון השנאה לישראל גברה מאד בכל המדינות כמעט, וגם המצב של רוחניות של כלל ישראל צריך רחמים גדולים, ומה יעשה אדם וינצל, התשובה לזה היא 'תורה', איסתכל באורייתא וברא עלמא, בראשית בשביל התורה שנקראת ראשית, בלי תורה אין כלל ישראל, אין עולם, שום דבר אין. ממילא מה שמתחזקים יותר בתורה יש יותר כח לכלל ישראל, ויש יותר כח לעולם, ורק עי"ז אפשר להתקיים, רק עי"ז אפשר להמשיך.

"וגודל כח לימוד התורה אין לשער, ומי שהוא בא לדרגת ת"ח לא רק שהוא ניצול אלא הוא משפיע שארבעים אלף לא ינזקו, כמבואר בבעל הטורים ריש פר' דברים (עה"פ ויהי בארבעים וגו'), וז"ל "אם יהיה ת"ח אחד בין מ' אלף אין צריכין לא רומח ולא מגן כי ת"ח מגין עליהם מאויביהם".

"א"כ אנחנו צריכים להשתדל בכל הכוחות להוסיף תורה, להרבות כמה שיותר ספסלים בבית המדרש, להרבות עוד ועוד שעות של למוד התורה, הן בכמות והן באיכות בעומק העיון, להרבות עוד מקומות תורה, עוד ישיבה, עוד תלמוד תורה, עוד חדר, כל מה ששייך, זהו קיום העולם, ובלי זה ח"ו אין לעולם קיום.

"ובזה התשובה נגד כל הצרות, גם נגד שונאי הדת... וגם נגד שונאי ישראל, התשובה היא "תורה" מה שיותר ללמוד תורה, זהו המגן הכי גדול.

"ומי שבעצמו אין לו אפשרות ללמוד, יראה להחזיק אחרים הלומדים, ואפילו מי שלומד צריך גם להחזיק תורה, כמו שאמרו בירושלמי סוטה הובא ברמב"ן פ' כי תבוא (פכ"ז פסוק כ"ו) למד ולימד ושמר ועשה והי' סיפק בידו להחזיק ולא החזיק הרי זה בכלל ארור, ה' ישמרנו, א"כ אין להעלות על הדעת להנצל בלי זה.

"ומה שכלל ישראל יתעלה יותר, ותהי' תשוקה יותר גדולה, הקב"ה יעזור שלא יוכלו שום דבר להזיק לבני תורה, וכלל ישראל יוכל להמשיך, עד שהקב"ה יערה עלינו רוח ממרום שנזכה לגאולה האמתית. אבל עד אז עלינו לעבוד קשה שכלל ישראל יהיו בתשוקה כזו גדולה, להוסיף עוד תורה ועוד תורה, להרבות חיילים לתורה בכל המובנים, ובכך נזכה שיוכלו להתקיים".
הגראיל שטינמן מלחמה דרום תורה החזון איש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד