כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"התקפלות תחת אש" • זעם במערכת הפוליטית

גינויים במערכת הפוליטית על הפסקת האש: "בגדו באזרחי ישראל" • גם קדימה ו'יש עתיד' מצטרפים לגינוי: "לא הושגו מטרות המבצע" • שרי רוט על המפה הפוליטית

שמחה בעזה.  צילום: פלאש90
שמחה בעזה. צילום: פלאש90



למרות ההסברים היפים שליוו את כניסתה של הפסקת האש לתוקפה המערכת הפוליטית סוערת ונדמה כי הביקורת רק בראשיתה.

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם הנשיא ברק אובמה", הסבירו בלשכת נתניהו, "ונענה להמלצתו להעניק סיכוי להצעת מצרים להפסקת אש, ובכך לתת הזדמנות לייצוב המצב והרגעתו בטרם יהיה צורך להפעיל עוצמה רבה יותר. ראש הממשלה חזר והדגיש שישראל תנקוט בכל הצעדים הדרושים להגן על אזרחי ישראל".

כעת יהא עליו להסביר לתושבי הדרום, שהעניקו לו גיבוי מלא לפעולה תוך שהם מפרים את שגרת חייהם וסובלים קשות, למה לא סיים את המלאכה.

במהלך מסיבת העיתונאים אותה ערכו נתניהו, כשהוא מלווה בשר הבטחון אהוד ברק ובשר החוץ אביגדור ליברמן המשיך חמאס לירות טילים על ערי ישראל.

מי שהיה שם סיפר על נוכחות דלילה ביותר של עיתונאים, ועל עובדי תחזוקה ש'עשו טובה' ומילאו את הכסאות באולם הישיבות שבלשכת רוה"מ.נו, מה כבר יש לשלישייה לחדש, חשבנו כמעט כולנו העיתונאים. והצבענו ברגלים.

אגב, רק בשביל הפרוטוקול, זמן קצר לאחר סיומה של מסיבת העיתונאים החגיגית...שוגרו ארבעה רקטות לכיוון באר שבע.

המילכוד של ש"ס

בתנועת ש"ס נמצאים במלכוד. מחד, אחד משלושת מנהיגיה, סגן ראש הממשלה ושר הפנים אלי ישי, הוא חלק מהתשיעייה שקיבלה את ההחלטות, ולמרות הדיבורים על כך שלא תמך בהסכם הפסקת האש - 'לך תוכיח'. אסור לדבר על זה בקול.

יחד עם זה, בתגובת התנועה ניתן לחוש באי נוחות, בלשון המעטה. "ישראל נענתה לבקשתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה והסכימה להפסקת האש בתיווכה של מצרים, בתקווה שההסכם יעצור את סבבי הטרור של חמאס. אנחנו מצפים מראש הממשלה לכך שישראל תעקוב בעין בוחנת אחר יישומה של הפסקת האש, ולתגובה חריפה החל מהטיל הראשון שיגיע מעזה. אסור שסבבי הטרור של החמאס יהפכו להרגל ולחלק ממציאות החיים של תושבי הדרום. במידה ותהיה הפרה של ההסכם, ישראל תהיה מחוייבת לשינוי אסטרטגי במדיניות כלפי החמאס.

"אנו מברכים את חיילי צה"ל על ההקרבה והמסירות למען ביטחון ישראל, ואת תושבי הדרום על עמידתם האיתנה אל מול טרור החמאס. כמו כן, אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים, ואיחולי החלמה לפצועים בסבב הלחימה הנוכחי".

אפשר להתווכח על עוצמת המילים אותם ביטא ישי כדי להסביר מה על צה"ל לעשות לעזה, אבל קשה להשתחרר מהתחושה כי במבחן התוצאה, תושבי הדרום יתקשו לסלוח לראש הממשלה על הפסקת המבצע החפוזה. ואם היו צריכים לבחור בין זה לבין הצעותיו של ישי - אין כל ספק במה היו בוחרים.

בעוד כחודשיים הם יילכו לקלפי, ומן הסתם יבטאו שם את רגשותיהם.

קדימה: "טעות חמורה"

לשבחה של 'קדימה' ייאמר, כי מאז תחילת המבצע העניקה גיבוי מלא לראש הממשלה, כולל יו"ר המפלגה, שאול מופז, שגנז באחת את הקמפיין שלו "ביבי יסבך אותנו" - ויצא מגדרו כדי ליישר קו עם הקודקודים.

הפסקתו של המבצע שחררה, לראשונה, את גל הביקורת, והוא עז ותקיף.

"הפסקת האש היא טעות והסיבוב הבא עם חמאס מחכה מעבר לפינה", קבע הערב נחרצות מופז. "עם תחילת המבצע כל הקלפים היו לטובתנו: הצבא הפתיע את ארגוני הטרור והנחית עליהם מכה קשה - גם חיסול ג'עברי וגם פגיעה קשה במחסני הטילים ארוכי הטווח, היה לנו גיבוי בינלאומי, כיפת ברזל סיפקה מטריית הגנה והצילה חיי אדם והעניקה מרחב. תמרון לדרג המדיני. בפועל ההישגים המבצעיים של הצבא לא תורגמו להצלחה מדינית".

אין ספק שמהיום, כשיציג את קמפיין "ביבי יסבך אותנו", יהיה לו בהחלט על מה להסתמך.

גם ח"כ שלמה מולה ביקר קשות את נתניהו על החלטתו. "ראש הממשלה בוחר להכנע ללחצי ארצות הברית בזמן שתושבי הדרום מותקפים. לפני 4 שנים בירבר בלי סוף על חיסול החמאס והנה הוא מתקפל בבושת פנים ומחזק אותם קבל עם ועולם.

"במשך 4 השנים שחלפו חמאס הלך והתעצם, הלך והתחזק והוסיף להתחמש ואילו ביבי הוסיף לעצום עין. במקביל דאג להחליש את הפלגים המתונים והתוצאה: חמאס חזק, אבו מאזן חלש. ממשלת ישראל צריכה לשים את בטחון אזרחיה במקום הראשון ולא להפקירם לשגרת הטרור הבלתי נסבלת שהיא מנת חלקם של תושבי הדרום במשך שנים".

הימין: "זו בגידה"

יו"ר האיחוד הלאומי - ח"כ אורי אריאל, ביקר אף הוא קשות את הפסקת המבצע. "צפינו בהצגה עצובה שמנסה לתרץ ללא הצלחה את הכניעה המבישה של ממשלת נתניהו-ליברמן", אמר מיד לאחר מסיבת העיתונאים. "תושבי ישראל מרגישים היום נבגדים והם יודעים שהם עוד ירגישו על בשרם בצורה כואבת את ההססנות של הממשלה".

מעניין היה לקרוא את הדברים אותם היה אומר יו"ר 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, אילו לא היה מתאחד עם מפלגתו של נתניהו.

הניחוש שלי: ניתן להעתיק ולהדביק את דבריו של ח"כ אוריאל, אולי אף להחריף את הטון.

ורק יו"ר הבית היהודי הנבחר, נפתלי בנט, נשמע נאיבי (כמה חודשים בפוליטיקה ויעבור לו).

"אחיי ואחיותיי: אסור לנו להוריד ראש. הציבור הישראלי הפגין רוח אדירה של התנדבות, הקרבה ועוצמה בסבב הנוכחי של הלחימה. על אף האכזבה הכבדה של רבבות המילואימניקים ומיליוני התושבים שישבו במקלטים, אנחנו עוד ננצח את החמאס ונסיר את איום הטילים. אם זה לא קרה עכשיו - זה יקרה בחודשים הקרובים".

בכל הנוגע לנתניהו, מה לעשות, הציבור לא ממש חושב שהוא מסוגל. נפשית.

לפיד: "תזמון גרוע"

גם יאיר לפיד מצטרף למתקפה: "הפסקת האש מגיעה בתזמון גרוע ומבלי שהושגו המטרות שהממשלה עצמה הציבה למבצע", הוא אומר, "זאת לאחר שהובטח למגר את החמאס ולא לדבר איתו, מדינת ישראל גם דיברה עם חמאס וגם לא מיגרה אותו.

"אל מול היכולות הגבוהות שגילו צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, ולעומת החוסן והעמידות שהוכיח העורף הישראלי, גילתה הממשלה חולשה והססנות במימוש מטרותיה, ובהבטחת שקט מוחלט לתושבי ישראל. יש עתיד תדרוש פיצוי מיידי לתושבי הדרום על הנזקים שנגרמו להם"
הפסקת אש לפיד ישי נתניהו עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד