י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האפקט המרסק של 'עמוד ענן' • 'הליכוד ביתנו' - 34 מנדטים

סקר ערוץ 2 ומינה צמח: 'הליכוד ביתנו' צונח ב-6 מנדטים • ברק מזנק ל-4 מנדטים וגם בנט מרוויח • ציפי לבני גורפת 10 מנדטים והשמאל זועם: "היא לא מבינה בפוליטיקה"

האיחוד מתרסק. צילום: פלאש90
האיחוד מתרסק. צילום: פלאש90



מתברר שהישראלים זועמים על הפסקת האש עם החמאס ורואים במבצע 'עמוד ענן' כשלון.

התוצאות ניכרות בסקרים: סקר שנערך בידי מינה צמח ואשר פורסם בערוץ 2, מעלה כי האיחוד של הליכוד עם ישראל ביתנו מאבד ששה מנדטים.

שני סקרים ערך מכון "דחף" בראשות ד"ר מינה צמח, האחד בעיצומו של מבצע "עמוד ענן",והשני לאחר הפסקת האש, עולה כי מפלגת "הליכוד ביתנו" מאבדת מכוחה.

הסקר הראשון, נערך ב-20 בנובמבר 2012 עם טעות דגימה של 4.4% ומבוסס על תגובות 500 אנשים, המהווים מדגם מייצג של כל האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

בסקר הממצאים היטיבו עם נתניהו וליברמן והעניקו להם לא פחות מ-40 מנדטים. לעומת זאת, לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש - ירד מספר המנדטים לליכוד ביתנו ל-34 בלבד - ירידה של 15% בתמיכה.

עוד עולה מהנתונים, כי מפלגת העבודה איבדה לאחר המבצע שני מנדטים וירדה מ-21 ל-19. כמו כן, "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד מפסידה כמעט 30% מכוחה ומתייצבת עם תום "עמוד ענן" על עשרה מנדטים בלבד.

הבית היהודי מרוויח ועולה מ-9 מנדטים ל-10.

המרוויח העיקרי מן המבצע הוא שר הביטחון אהוד ברק שבניגוד לסקר הקודם עובר את אחוז החסימה וזוכה עם מפלגת העצמאות בראשות בארבעה מנדטים.

ש"ס יציבה וזוכה ל- 11 מנדטים, וכמתברר שובו של אריה דרעי לא תרם דבר למפלגה.

הבית היהודי עם עשרה מושבים בכנסת, יהדות התורה עם שישה מנדטים, מרצ עם ארבעה ומפלגת עוצמה לישראל של מיכאל בן-ארי ואריה אלדד עם שני מנדטים.

יהדות התורה יורדת מ-6 ל-5,

בסקר לא עוברות מפלגות עם שלם וקדימה את אחוז החסימה.

מי שמרוויחה היא ציפי לבני השבה למרוץ הפוליטי והיא זוכה לעשרה מנדטים.

עוד עולה מן הסקר כי צירוף כגוש של העבודה, לבני ולפיד עשוי לגבור מספרית על גוש הליכוד-ביתנו.

"לא מבינה בפוליטיקה"

זמן קצר לפני שהיא שבה אל הזירה הפוליטית, מתגברים הקולות המבקרים את התנהלותה הפוליטית של ציפי לבני.

ברור כי אם תשכיל ליצור גוש מרכז-שמאל, התמונה תשתנה לחלוטין. גוש שיכלול מלבדה גם את אהוד אולמרט, 'קדימה' של שאול מופז, 'יש עתיד' של יאיר לפיד ו'עבודה' של שלי יחימוביץ' עשוי להוות תשובת מחץ לגוש 'הליכוד-ביתנו'.

אלא שלבני אינה מתלהבת, בלשון המעטה, מגוש שכזה, ואף נמנעת מלהקימו. חילוקי דעות מינוריים בינה לבין אולמרט (בעיקר סביב החזרה למפלגת 'קדימה) הביאו לכך שהוא מחוץ לתמונה, התעקשותה שלא להצטרף ליחימוביץ' תביא לכך שגם העבודה לא תיכלל בגוש שלה. גם מול יאיר לפיד לא השכילה לעבוד באופן שיקרב בין שתי המפלגות.

התוצאה המיידית, כפי שהדברים נראים כרגע: גוש מרכז-שמאל מפורר לגמרי וחסר סיכוי לקבל מנדט מהנשיא להרכיב את הממשלה הבאה. אילו היו מתלכדים יש מצב שהמפלגות החרדיות היו מצטרפות, והתמונה יכלה להיות שונה לגמרי.

כזכור, מיד לאחר הבחירות הקודמות שבה לבני ונפגשה עם יו"ר ש"ס אלי ישי' וכמעט סגרה איתו על הצטרפותו לממשלתה.

התעקשותה בנושאים שוליים כמו קצבאות הילדים ודו-שיח בנושא ירושלים היא שהפילה אותה ודחפה אותה אל שורות האופוזיציה.

גם הצעות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחדות השורות תוך מתן תפקיד ראשות הממשלה לידיה במחצית השנייה של כהונת הממשלה נדחו על ידה בעקשנות. לימים, כאשר נשלחה בבוז אל ביתה בידי מתפקדי קדימה, היו שהזכירו לה את העובדה ש'פוליטיקה אינה הצד החזק שלה'.

האם הפעם היא שבה וחוזרת על השגיאות? האם הישיבה בבית לא לימדה אותה דבר וחצי דבר בעסקי פוליטיקה? אכן, כך נראים הדברים.

"בואי אלינו"

בהקשר זה מעניין לקרוא הערב את פנייתה הנרגשת של יחימוביץ', ללבני.

"הי זאת שלי", היא כותבת בדף הפייסבוק שלה. "אני קוראת לציפי לבני לחבור אלי ואל מפלגת העבודה, ולהימנע מהקמתה של מפלגה חדשה שתלקט קולות ממפלגות המרכז הקיימות, תגדיל את הפיצול במרכז, ותפגע בסיכוי להחליף את נתניהו.

"אני רוצה לספר לכם שמאז פרישתה של לבני, הצעתי לה מיוזמתי כמה וכמה פעמים לחבור אלי, ההצעות שהצעתי לה היו מאד מכבדות ומכובדות.

"לבני אדם ראוי, וטוב שתחזור למערכת הפוליטי, אבל אם היא באמת רוצה בהחלפתו של נתניהו, אנחנו צריכות לעשות זאת יחד. מחקרי עומד שעשינו ושעשו גם גורמים אובייקטיביים, הראו שמפלגת העבודה בכל מצב פוליטי תישאר הגדולה והמובילה בגוש המרכז, שהציבור ממשיך לדבוק בנו ובסדר היום הכלכלי חברתי גם בעת מלחמה, שגם אם לבני מקימה מפלגה היא נשארת במתחם של 6עד 10 מנדטים.

"לנו היא תזיק מעט, ללפיד היא תזיק הרבה, ומה ייצא מזה? להגיש לנתניהו את ראשות הממשלה על מגש של כסף?

"יש דרך אחרת, נכונה וטובה יותר: הצטרפות של לבני אלי. זה תרחיש שמייצר הזדמנות חדשה, ותקווה להחליף את הממשלה. יצירת מפלגה גדולה שיכולה להביא קץ לשלטון נתניהו ומצב חדש ומלהיב שהוא אפילו מעבר למספר המנדטים המצטבר.

"המטרה כעת להחליף את ממשלת נתניהו ולהביא ממשלה טובה יותר לישראל. פיצול והקמת מפלגות נוספות בתוך הכוח שביכולתו להחליף את נתניהו – הם שגיאה קשה.

"לבני יודעת שנוכל לשתף פעולה בצורה מצוינת לטובת מדינת ישראל. היחסים בינינו טובים, ויש בינינו אמון ושפה משותפת. אם מטרתה של לבני להחליף את נתניהו, כפי שהיא מצהירה, זו הדרך –לאחד כוחות".

עד כאן דברי יחימוביץ'.

לעיתים, נדמה כי למרות שאינה מסוגלת להוות אלטרנטיבה לתפקיד ראש ממשלה, בפוליטיקה היא מבינה יותר מלבני. ואולי באמת השילוב בין השתיים יהיה שילוב מנצח.
מינה צמח ליכוד עמוד ענן קדימה ציפי לבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד