כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"דוס שחור, פינגווין חרדי כבד עם פאות שחורות"

אברהם מאיה, חסיד ברסלב שחזר בתשובה, ניסה להתקבל למקום עבודה, עד שגילה מה כתבה עליו המראיינת • בראיון ל'בחדרי חרדים' הוא מגולל את סיפורו • "סלחתי לה. השנאה היא עול כבד מידי בשבילי"

חרדים עובדים. צילום אילוסטרציה
חרדים עובדים. צילום אילוסטרציה



מי לא שמע לפחות פעם אחת את אחד המשפטים הבאים: "הדוסים לא רוצים לעבוד", "החרדים הם אוכלי חינם", אלו משפטים המושמעים באורח של קבע בכל פעם שעולה נושא שילוב החרדים בשוק העבודה או גיוס חרדים לצה"ל.

האם אכן מעוניינים כל אותם גורמים לשלב את החרדים בעבודה?

סיפורו של אברהם מאיה, חסיד ברסלב שחזר בתשובה בצעירותו, מציג את צידו השני של המטבע.

מאיה גדל בצפון תל-אביב כבן למשפחה חילונית. בגיל 18, לאחר שסיים את התיכון, התגייס כשאר חבריו ושירת בבה"ד 11. לקראת סוף השירות הוא פנה לעסוק בחברת סטארט-אפ שניהל אחד ממפקדיו, החל בבניית אתרים והמשיך בדברים נוספים בתחום ההיי-טק.

שנה לאחר שחרורו החל בתהליך של חזרה בתשובה, "הבנתי שזה מה שאני רוצה", מספר מאיה בשיחה מיוחדת עם 'בחדרי חרדים'. "הכל עוד היה על אש קטנה כשנמשכתי לדת דרך חסידות ברסלב. זה קרה מהר יותר מכפי שחשבתי שזה יקרה".

תהליך חזרתו בתשובה נעשה במקביל לעבודתו בחברת היי-טק ברעננה, אך אחרי שנה עזב מאיה את הכל, והפך לבחור ישיבה מן המניין בישיבה 'חוט של חסד' של הרב שלום ארוש, מרבני חסידות ברסלב.

בגיל 25, אחרי שהתחתן והפך לאב ל-2 ילדים, הבין מאיה כי הוא צריך לחזור לשגרת העבודה, "התחלתי ללמוד מחדש את התחום כדי לצמצם פערים ובמקביל התחלתי בראיונות עבודה", הוא מספר.

אברהם מאיהצילום: אברהם מאיה
אברהם מאיה


הפינגווין החרדי

לפני 4 שנים כשהגיע לראיון בחברת היי-טק ידועה בהרצליה, הוא נתקל בסיפור מביש, "כשנכנסתי לחדר, המנהל הטכנולוגי היה באמצע שיחת טלפון. מנהלת משאבי אנוש בחברה השאירה את הקלסר על השולחן ויצאה מהחדר", הוא מספר. "הצצתי לעבר הקלסר מתוך תקווה לראות את השבחים שהיא כתבה עליי, ואז זה קפץ מול עיני באותיות שחורות גדולות עם הדגשה: 'דוס שחור, פינגווין חרדי כבד עם זקן ופאות'.

"בום. זו הייתה השפלה. הרגשתי ממש את הגזענות במקום העבודה במדינה של יהודים".

המנהל הבטיח לחזור למאיה, אך אמר ולא חזר.

מאיה לא נכנע, היום הוא מנהל מדיה חברתית של אתר 'ברסלב ישראל', אתר המנוהל ב-6 שפות שונות. "היום אני עובד במקום שבו אברהם הוא לא פינגווין אלא הוא אדם שמוקף באנשים שמעריכים אותו בשל תרומתו למקום העבודה". והאם הוא סלח לאותה גברת? "כן. החלטתי - כמילותיו של ד"ר מרטין לותר קינג - לדבוק באהבה, השנאה היא עול כבד מדי כדי לשאת".

את הדברים הוא החליט לפרסם דווקא בימים אלו, 4 שנים אחרי, "דווקא בגלל השיח הציבורי בנושא. זה נראה כי יותר מזה שהחילונים רוצים לראות את החרדים עובדים - הם רוצים שהם יעופו להם מהעיניים". המטרה שלו בפרסום הדברים היא אחת: "להבין ולהפנים שדעות קדומות ושנאת חינם זה משהו שממנו צריך להיפטר ממנו".
ברסלב שוק העבודה חרדים ברסלב ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד