כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

גוש המרכז-שמאל מחפש אבא. אולי גם אמא

20 דמויות מפתח ב'קדימה' נפגשו עם אהוד אולמרט ולחצו: רוץ • מה הוא השיב להם? • והאם לבני ואולמרט יסגרו עניינים בטיסה מחר לארצות-הברית?

מופז, אולמרט ולבני
מופז, אולמרט ולבני



פחות משבועיים נותרו עד מועד הגשת הרשימות לכנסת לקראת הבחירות, ונראה כי גוש המרכז-שמאל עדיין אינו נעול על עצמו. כפי שהדברים נראים כעת, יתכן שיתרחשו שינויים דרמטיים ברגע האחרון.

נכון להיום מתמודדים על קולות הבוחרים בגוש, מפלגת העבודה (כ-20 מנדטים בסקרים), קדימה (לא בכל הסקרים עוברת את אחוז החסימה) ויש עתיד של יאיר לפיד (כ-10 מנדטים). אלא שבזירה נותרו שני שחקנים נוספים, שעדיין מתלבטים באשר לעתידם הפוליטי.

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהודיע בעבר על כוונתו לחזור אל החיים הפוליטיים, אך עדיין לא פירט באיזו מסגרת פוליטית. ערב מסיבת העיתונאים המתוקשרת בבית 'קדימה' (אשר בה נחשף הקמפיין 'נתניהו יסבך אותנו'), שקל אולמרט לשוב למפלגה, אך ביקש לבצע את המהלך יחד עם ציפי לבני, יו"ר המפלגה לשעבר. אלא שלבני התעקשה שלא להצטרף. סירובה לשוב אל המפלגה שהשליכה אותה בבושת-פנים הביתה, הוא שעומד בבסיס התלבטויותיו של אולמרט.

ערב הבחירות בארצות-הברית השתמע ממקורבי אולמרט, כי אם יזכה ברק אובמה, יכריז ראש הממשלה לשעבר על שובו לחיים הפוליטיים. אבל, גם לאחר שאובמה ניצח, המשיך אולמרט להסס, אולי בשל הערעור שהגישה פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון בפרשות בהן זוכה. גם מבצע 'עמוד ענן' עיכב את ההודעה על החלטתו, לכאן או לכאן.

בסוף השבוע שעבר, זמן קצר לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, הודיעו מקורבי לבני כי גמלה בלבה ההחלטה לרוץ במפלגה עצמאית בשם 'חץ' - מפלגת מדף שהוקמה ב-2006 על-ידי אברהם פורז, הנמצאת היום בבעלות חיים רמון. הודעה שהייתה אמורה למסור במהלך ראיון שהעניקה לתכנית 'משעל חם' - עוכבה, לדבריה בשל אי רצונה לדבר על פוליטיקה זמן קצר כל-כך לאחר תום המבצע.

אלא שמקורביה אומרים, כי לא רק בשל המבצע נסוגה מההכרזה. לדבריהם, "לבני עדיין אינה נעולה לגמרי על עצמה". נראה כי התלבטויותיו של אולמרט אינם מטיבים עם כושר ההחלטה שלה, שגם כך אינו אחד מהיתרונות הבולטים, בלשון המעטה, של שרת החוץ לשעבר. יש אומרים כי חוסר יכולתה להשתלב במגרש הפוליטי הוא שעמד ויעמוד בעוכריה, שכן בפוליטיקה צריך לדעת לקבל החלטות קשות, כמו גם ויתורים כואבים - ובעיקר להתגמש.

לפחות 25. אולמרט. צילום: פלאש90צילום: לפחות 25. אולמרט. צילום: פלאש90
לפחות 25. אולמרט. צילום: פלאש90


"מי שהרס את קדימה זה ציפי לבני"

אמש נפגשו כ-20 דמויות מפתח ב'קדימה', חברים מכל רחבי הארץ, עם אהוד אולמרט. הם הפעילו עליו מכבש לחצים, כדי שישוב אל הזירה הפוליטית ויתמודד. אולמרט השיב להם כי יעשה כן רק אם וכאשר יהיה בטוח כי המפלגה בה יתמודד תזכה לפחות ב-25 מנדטים וכי יהיו לו סיכויים טובים להרכיב ממשלה - אחרת לא יתמודד.

לדבריו, לאור הסיום ה'לא מוצלח' של מבצע 'עמוד ענן', מראים סקרים פנימיים שנערכו כי הוא ינגוס במנדטים גם מהליכוד. אולמרט הוסיף וסיפר כי פונים אליו מאוכזבי ליכוד רבים, המבקשים כי יתמודד. הוא סיפר גם כי הובטחה לו תמיכת כמה מראשי ערים.

יחד עם זאת, אולמרט רמז כי אם וכאשר יתמודד, יעשה זאת רק במסגרת 'קדימה'. לדעתו, יש לשמר את מורשתו של אריק שרון, עליו דיבר במהלך הפגישה בגעגועים ובערגה. אולמרט אף חלק שבחים למופז ואמר כי הוא איש שעשה הרבה בחיים למען המדינה כרמטכ"ל ושר ביטחון, אלא שהתקשורת אינה אוהבת אותו ומבצעת, לדבריו, רצח אופי.

אם יש בליבו כעס על לבני, על סירובה והתעקשותה שלא לחבור יחד עמו ל'קדימה', הרי שהוא בא לידי ביטוי במילים הבאות: "מי שהרס את קדימה זה ציפי לבני ולא שאול מופז".

מעניין יהיה לראות מה יהיו צעדיו, אם לבני אכן תודיע על ריצה במסגרת מפלגה עצמאית.

בינתיים ממשיכה לבני להתבשם מחיזורי קודקודי מפלגות המרכז-שמאל. אמש היה זה יאיר לפיד שסיפר כי הציע לה את המקום השני במפלגתו, כולל הצעות 'נדיבות ומכובדות'. היא סירבה, כמובן, ובצדק מבחינתה: סקרים שפורסמו בסוף השבוע העניקו לה כ-10 מנדטים, תוך שהיא נוגסת במפלגתו של לפיד.

גם יו"ר העבודה שלי יחימוביץ, הציעה ללבני את המקום השני ברשימתה ו"תפקיד שר החוץ", תוך שהיא מציינת את האפשרות שלהן לעבוד בשיתוף פעולה פורה, לאור היחסים הטובים השוררים ביניהן.

במקרה הזה הצדק עם יחימוביץ, באשר ריצה של לבני אינה נוגסת ב'העבודה' ומשאירה אותה המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה לליכוד-ביתנו.

ימהרו להצטרף. לבני. צילום: פלאש90צילום: ימהרו להצטרף. לבני. צילום: פלאש90
ימהרו להצטרף. לבני. צילום: פלאש90


"מתכוונת למצב מפלגתה גם כאלטרנטיבה ביטחונית"

מחר ימריאו לבני ואולמרט לארצות-הברית, כדי להשתתף בפורום סבן היוקרתי. מעניין יהיה לראות אם יצליחו סופסוף לקיים פגישה ביניהם - פגישה שתוכננה במקור ליום ראשון, ונדחתה שוב ושוב.

עוד יותר מעניין יהיה לראות, האם יצליח אולמרט לשכנע אותה לחבור יחד עמו לגוש מרכז-שמאל, תחת המעטפת של קדימה. לדברי מקורביה, הסיכויים שואפים לאפס.

האם שוב תעשה לבני את שגיאת חייה הפוליטית ותרוץ בראש מפלגה עצמאית, שלא תועיל לגוש מרכז-שמאל ולא תהווה אלטרנטיבה לנתניהו?

לדברי תומכיה בקדימה (נותרו עוד כמה כאלה: יואל חסון, שלמה מולה, רוברט טיבייב, מגלי והבה ויש אומרים גם רחל אדטו, אורית זוארץ ומאיר שטרית), היא מדברת עמם אך ורק על אפשרות של ריצה במפלגה עצמאית. "אם אכן תעשה זאת, רבים מהחברים ימהרו להצטרף אליה", הם אומרים.

אחד מהם סיפר, כי לבני מתכוונת למצב את מפלגתה גם כאלטרנטיבה ביטחונית לנתניהו. בין השאר היא מנהלת מגעים עם אלוף במיל' עמרם מצנע, לשעבר ראש עיריית חיפה ויו"ר העבודה, על הצטרפות למפלגתה. שמות נוספים שעלו הם תא"ל במיל פרופ' יצחק בן ישראל, מנכ"ל טבע לשעבר, אלוף במיל שלמה ינאי, ותא"ל במיל ישראלה אורון.
קדימה ציפי לבני אהוד אולמרט שלי יחימוביץ בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד