כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

גידול דרמטי בתלמידי הת"תים בעשור: 57 אחוז

דוח חדש: בעשור האחרון עלה מספר התלמידים החרדים בכ-60 אחוז • הגידול בחינוך הממלכתי - אפילו לא אחוז • הישגי התלמידים החרדים והערבים - נמוכים מבעולם השלישי

שר החינוך עם ילדים חרדים. צילום: יעקב נחומי
שר החינוך עם ילדים חרדים. צילום: יעקב נחומי

החילונים ממשיכים לאבד את הרוב במדנת ישראל: רק 52 אחוז מתלמידי מערכת החינוך היסודית בשנת 2010 למדו בחינוך הממלכתי או הממלכתי-דתי. כבר בתקופה הקרובה צפוי רוב דחוק זה להתבטל בשל הגידול המשמעותי בכמות התלמידים החרדים והערבים.

לפי העיתון 'מעריב', הדוח השנתי של מרכז טאוב - 'מצב המדינה: חברה, כלכלה ומדיניות' - מראה כי במהלך העשור האחרון (2010-2000) גדל מספר התלמידים בתלמודי התורה ובתי הספר בחינוך החרדי ב‭57-‬ אחוז, וב‭37-‬ אחוז בחינוך הערבי, והתלמידים הלומדים במערכות החינוך הנחשבות לא ציוניות הם כמעט מחצית מכלל התלמידים בגילים אלו.

לעומת זאת, החינוך הממלכתי-דתי גדל ב‭11-‬ אחוז, ואילו החינוך הממלכתי ב‭0.3-‬ אחוז בלבד. מחברי הדוח טוענים כי הנסיבות הדמוגרפיות מסבירות גם את הנסיגה בהישגי התלמידים.

לפי 'מעריב', על פי ממצאי הדוח, הישגי התלמידים החרדים והערבים נמוכים אף מאלו של תלמידי מדינות העולם השלישי. יש לציין כי התלמידים החרדים, המהווים 20 אחוז ממערכת החינוך היסודית, אינם משתתפים בבחינות הבינלאומיות. "במערכת זו לא נמשכים לימודי הליבה לבנים מעבר לכיתה ח‭,'‬ ומה שנלמד עד אז הוא מינימלי במקרה הטוב. הרוב המכריע של הבנים אינו לומד מדעים או אנגלית, ומתמטיקה נלמדת ברמה שאינה מתקרבת לזו שלומדים ילדים בגיליםדומים במדינות מערביות אחרות‭,"‬ כותבים המחברים.

"לאור העובדה כי כבר היום כמחצית מהילדים הם ערבים או חרדים, ולאור ההישגים המעטים מאוד בתחומי הליבה, הנמוכים יותר מבעולם השלישי, השינויים הדמוגרפיים הנוכחיים משקפים התפתחות חברתית-כלכלית שלא תהיה בת קיימא כאשר ילדים אלו יגדלו‭."‬ ,
מרכז טאוב חרדים חינוך ליבה ממלכתי דתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד