ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

שבוע לפני: העימותים ביהדות התורה מחריפים

העימותיםמחריפים והספינים פורחים • בעלזא דורשת רוטציה - ומאיימת: לא נצביע • מה אמר ליצמן לגפני? מי יהיה המועמד השלישי של 'דגל התורה'? ומתי תתכנס 'המועצת'?

ח"כי יהדות התורה
ח"כי יהדות התורה



שבוע לפני הגשת הרשימות לכנסת מנסים גם הפלגים בתוככי 'יהדות התורה', כמו ביתר המפלגות, לשפר עמדות.

אם סברו בחסידות בעלזא כי כינוס 'ועדת השמונה' שהתקיים לפני כשבוע בביתו של יהושע פולק מ'שלומי אמונים', יסייע לה להשיג את דרישתה לקבל את המקום השלישי באגודת-ישראל על חשבון 'הסיעה המאוחדת' של חסידות ויז'ניץ, הרי שמהר מאוד עמדה על טעותה. ח"כ ישראל אייכלר, נציג בעלזא, שטח שם את טענותיו, החברים נדו בראשם לאות הזדהות, ובזה תם הסיפור.

ביום שישי תשוב 'השמיניה' ותתכנס בביתו של פולק, לעוד אסיפה, שבסופה ייצאו החברים בלא כלום. שכן, לוועדה אין שיניים. בקושי פה.

ביום ראשון תכונס הוועידה הארצית של אגו"י, המונה כ-200 חברים. גם בכינוס זה לא צפויה להתקבל החלטה משמעותית. אחרי הכול, לחסידות בעלזא אין שם אפילו נציג. באופן אובייקטיבי, אין ספק שמצבה של בעלזא עגום למדי, שכן עד היום היא משלמת בריבית קצוצה את מחיר הצטרפותה ל'דגל התורה' בתשמ"ט, והקץ לתשלומים אינו נראה באופק.

כל עוד לא תחליט תנועת אגודת-ישראל לקיים פריימריז פנימיים שיקבעו את יחסי הכחות בין הסיעות, לא נראה כי יימצא פתרון לדרישות של בעלזא. הסכם עתיק-יומין באגו"י קובע, כי כל זמן שלא התקיימו בחירות פנימיות - לא נוגעים, לא משנים ולא מזיזים. מה שהיה הוא שיהיה. קרי: ח"כ מנחם אליעזר מוזס מ'הסיעה המאוחדת' של ויז'ניץ במקום החמישי של 'יהדות התורה' (שלישי באגו"י), ואייכלר במקום השישי (רביעי באגו"י).

זה מה יש.

אבל בבעלזא לא מתכוונים לוותר בקלות, ומתכוננים להסתער ולנסות להשיג הישג. "בפעם הקודמת עבדנו להצלחת הרשימה. יש קבוצות ב'שלומי אמונים' שכעסו על תוצאות הבחירות בירושלים בהן הפסיד מאיר פרוש - ולא הצביעו. מה שקרה בסוף הוא שעבדנו לחינם - הנציג שלנו היה שנתיים מחוץ לכנסת. זה גם מה שעלול לקרות לנו הפעם. אנחנו נעבוד, ובגלל מחלוקות פנימיות, נניח בתוך 'דגל', לא יכנס הנציג השישי, ומי ישלם שוב את המחיר? אנחנו. אייכלר יישאר בחוץ", אומרים גורמים בכירים בחסידות, ודורשים רוטציה במקומות החמישי והשישי. "פעם הם, פעם אנחנו. ועכשיו תורנו".

לדברי קודקודי חסידות בעלזא, בקרוב תצא משלחת אל האדמו"ר מויז'ניץ כדי להעמיד אותו על משמעות אי הסכמת חסידות ויז'ניץ לוותר בנושא. "גם חסידי האדמו"ר רמ"מ מויז'ניץ לא יצביעו ליהדות התורה, וגם חסידי בעלזא", הם מבהירים.

בחסידות ויז'ניץ משיבים: "גם בבחירות האחרונות לא הצביעו חסידי רמ"מ ליהדות התורה", ומזכירים את שנות ה-90', בהן לא הצביעו בשל סכסוך עם גור. "מדובר במאות משפחות בלבד של הרמ"מ, מספר זניח ובלתי משפיע". באשר לבעזלא, אומרים בויז'ניץ, הרי הם יענישו רק את עצמם באם לא ירתמו למערכת הבחירות.

פתרון של ממש לא נראה, אפוא, באופק. שכן, איש מבין הסיעות השונות לא יתמוך במהלך של פריימריז באגו"י. "לגור הממוקמת כיום ראשונה יש רק מה להפסיד. לשלומי אמונים בוודאי יש", אומרים בויז'ניץ, ומסכמים שמה שהיה הוא שיהיה. "להאשים את האדמו"ר שלנו, כאילו בגללו יילך מנדט לפח זה אבסורד. וכי 'דגל' פתרה את בעיותיה הפנימיות?"

מנציגי חסידות בעלזא התקבלה תגובה רשמית לדברים כדלהלן:

א. לא דובר על פגישה או ביקור אצל האדמו"ר מויז'ניץ, האדמ"ורים אינם עוסקים במאבקים על כסאות. הדיון בנושא נערך רק בין הנציגים והעסקנים. ב. לא נשמעו כל איומים על הימנעות מהצבעה. זאת בניגוד לקבוצות אחרות שבעבר נמנעו מהצבעה.

יחסים טובים. גפני וליצמן. צילום: ארכיוןצילום: יחסים טובים. גפני וליצמן. צילום: ארכיון
יחסים טובים. גפני וליצמן. צילום: ארכיון


שיתוף הפעולה של ג"ל

כך או כך, כמקובל בערבי בחירות - יפרחו הספינים. בפרט בימים הקרובים, עד להגשת הרשימות. והספינים לא מתמקדים רק בסכסוכים הפנימיים בין ויז'ניץ לבעלזא.

אחד מהם, למשל, בא לאוויר העולם כידיעה לפיה ח"כ יעקב ליצמן הציב לח"כ משה גפני אולטימטום, ולפיו עד ליום שישי הקרוב עליו לפתור את הבעיות הפנימיות ב'דגל התורה'.

מקורבי ליצמן מגחכים: "לא היה, גם לא נברא. ליצמן אמר, אומר ויאמר כי אינו מתערב בענייניה הפנימיים של 'דגל'. גם לא בענייניה הפנימיים של ג'... וכי כיצד יטיף ל'דגל' מוסר כשאצלו בבית לא הכול הסתדר?"

כאות ומופת לשיתוף הפעולה הפורה בין ליצמן לגפני, וכהוכחה לכך שכל פרק מוסר ודרך ארץ לא הועבר בשום ערוץ תקשורת, הם מספרים על מפגש משותף של סיעת ג"ל - ליצמן-גפני - שהתקיים היום בלשכתו של ליצמן במשרד הבריאות בתל-אביב.

במפגש נכחו קודקודי משרד הבטחון, אכ"א, היועץ המשפטי של משרד הבטחון, מפקדים וקצינים בכירים. נושא המפגש: טרטורים אותם עוברים בחורי הישיבות בבקו"ם, כאשר מצב הביניים הנתון של חוק טל מקשה עליהם ביותר. הנוכחים רשמו לפניהם את הדברים והבטיחו לטפל, תוך שהם מבהירים כי לא מדובר בהוראות מלמעלה.

אבל למה לא 'לערבב' את השטח בספינים? אפילו על מספר המשתתפים ב'וועדת השמונה' בשבוע שעבר היו שיצרו רעש תקשורתי. 'לפי הטענות, אבוי, מגור הגיעו שלושה, וגם מויז'ניץ'.

הסיבה לכך הייתה פשוטה: היו"ר, הרב יוסף קופרברג מגיע תמיד לישיבות, אך הוא אינו נמנה בהצבעה (שממילא אינה נערכת). לגבי ויז'ניץ הן שמואל הלפרט והן מוזס חזרו באותו יום מחו"ל, כך שקשה היה לדעת מי מהם לא יוכל להגיע, ונשלח נציג 'ליתר בטחון'. אבל למה לא לעשות עניין מלא כלום, כשאפשר להשיג 'אקשן'.

וכן, הייתה סערה נוספת שעוררה עניין תקשורתי השבוע: מודעה על כינוס מרכז אגודת-ישראל שפורסמה, לגודל האסון, ב'המודיע' בלבד. היתכן? והיכן שיתוף הפעולה? – היו שזעקו.

לגופו של עניין, איש אינו מצפה שהיו"ר הרב יוסף קופרברג יופיע כחתום על מודעה שתתפרסם ב'המבשר'. הדרישה קצת מוגזמת. אבל הדבר אינו משקף קרע או סכסוך. בשטח מתבצעת עבודה משותפת של נציגי הפלגים. וכך, ניתן לראות את מ"מ ראש עיריית בני-ברק, חנוך זייברט מגור מסתובב בסניפים יחד עם יוסי דייטש מ'שלומי אמונים', בהרמוניה מלאה ביניהם. איש אינו מצפה לחברות בלב ובנפש בין ליצמן ופרוש, אבל שיתוף פעולה פורה יש גם יש, אומרים הקודקודים.

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומיצילום: הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי


מי ייבחר בדגל?

גם ב'דגל התורה' לא חסרים ספינים:

במהלך השבוע הבא תתכנס, ככל הנראה, 'מועצת גדולי התורה' של דגל התורה. "מועד הכינוס עדיין לא סגור", אומרים מקורות בבית ברחוב חזון איש 5. "יש זמן עד יום רביעי". הסבירות גבוהה שהכינוס יתקיים לפני יום שלישי, כדי שהתמונה המשותפת תופיע בחינמון 'יתד נאמן' של יום שלישי. במהלך הכינוס תוכרע, כך מסתמן, זהות המועמד שיוצב במקום השלישי.

עד אז, מאחר ואיש אינו יודע מי המועמד שייבחר, ומאחר ויש מי שהיו רוצים מאבק סביב מינוי זה, כולל סערה תקשורתית - צפו לתעשיית סיפורי אלף לילה ולילה.

התעשייה כוללת הפרחת שמות מועמדים, מקרים בהם מישהו רמז למאן-דהו שמישהו התעניין אודות נאמנותם לצד כזה או אחר, והללו כבר מיהרו לפתוח את השמפניה, וכמובן גם להרים טלפון לעיתונאי שמוכן להאזין.

אחרים סתם כך היו רוצים לראות את שמם ברשימת המומלצים והמועמדים הפוטנציאליים והם מוכנים לעשות הכול כדי 'לדחוף' את עצמם. ומכאן ועד להדלפת ה'סקופ ההיסטרי' ש'אני נותן רק לך', '99% שאני המקום השלישי' - הדרך אינה רחוקה.

הניחוש שלי נופל על יצחק רייך, מנכ"ל רשת הגנים של אגו"י. סיכוי טוב יש גם לרב אליעזר סורוצקין, יו"ר לב לאחים. בין לבין יתכן שיעלו שמות חדשים או יועלו מחדש שמות עתיקי יומין.

אבל עד להגשת הרשימות הכול פתוח והכול עוד אפשרי. השמות, הלחצים, הספינים – ומה שביניהם.
יהדות התורה אגודת ישראל בעלזא ויז'ניץ גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד