כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

סופגניות לאברכים אחרי חנוכה

דברי תורה יפים וישנים. נא לשלוח לעלון פרשת שבוע של האברכים

הגראי"ל שטיינמן. צילום:  צ'ורבה הרומני
הגראי"ל שטיינמן. צילום: צ'ורבה הרומני

דברי חיזוק אקטואליים הושמעו השבוע מפיו של הגראי"ל שטינמן כדברי חיזוק לבני חו"ל הלומדים בארץ ואשר הוריהם לחצו אותם לשוב לביתם לאור המצב הקשה בדרום בתקופת מבצע "עמוד ענן".

"אתם יודעים שאחד מהדברים שהכי קשה ליצר, הוא תורה! על תורה כתוב בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין, [אני לא מבין מה זה "תבלין" אבל עכ"פ כך כתוב שזה נגד היצר הרע], היצר הרע תורה זה אצלו מאד.. הוא לא יכול לסבול תורה".

"כתוב בספר דרך עץ חיים [לרמח"ל] שבזמן גזירות ת"ח ת"ט השביעו את הס"מ למה הוא עושה נגד תורה, אז הוא אמר שכל הדברים אם יבטלו לא איכפת לו, אבל שילמדו תורה הוא לא יכול לסבול.
ועל זה היצר הרע שם את כל הכח שלו לעשות שלא ילמדו תורה, ושלא יהיה בן תורה, לא מיבעיא בן תורה גדול ודאי, אלא אפילו כל שהוא.. היצר הוא נגד תורה! ולכן כל זמן שאין תורה לא איכפת לו כל כך, מילא, אבל תורה זה כואב לו, ועל זה עושה הס"מ את כל המאמצים כדי שלא יהי' תורה".

"וכתוב סיפור שהיה אצל רבי חיים וולוז'ינר תלמיד אחד שהיה לו כ"כ הרבה צרות, שלחו לו שהאמא חולה (ואולי האבא), ואח"כ הגיע מכתב שהיא מתה. ור' חיים ואלוז'ינר החביא את כל המכתבים ולא נתן לו, והסוף היה שהאיש הזה נהיה תלמיד חכם גדול מאד, והיה רב בסלוצק, קוראים לו רבי יוסף פוימר. ולולא זאת היה נשאר עם הארץ, ממילא זה היה כואב לשטן, לכן הוא עשה הכל כדי להפריע. וכך אמר רבי חיים וולוז'ינר שכדאי לשטן לעשות חולה את האבא או את האמא, וכדאי לו זה וכדאי לו זה, הכל כדי שלא יהי' תלמיד חכם, הוא יעשה את כל המאמצים, העיקר שלא יהי' תלמיד חכם".

"ולא דוקא שלא יגדל תלמיד חכם גדול, אפילו תלמיד חכם קטן גם לא, הוא לא יכול לסבול שיהיה תלמיד חכם, זה אצלו הדבר הכי גרוע, ואין דבר שהוא כ"כ נגד רק תורה".

"וכתוב באגרת הגר"א שאין דבר נגד היצר רק "תורה", אצל נשים צניעות ואצל זכרים תורה. וזה כואב לו מאד, ויעשה כל המאמצים, הכל כדי שלא יצא תלמיד חכם".

"ואנחנו צריכים לעשות הפוך, אנחנו צריכים לעשות את כל המאמצים שיהיה "כן" תלמידי חכמים. כי כל מה שכלל ישראל מתקיים זה רק על ידי שיש תלמידי חכמים, ובמקומות שלא היה תלמידי חכמים, לא החזיקו מעמד בשום דבר! כך בכל המקומות שלא היה תלמידי חכמים".

"ובמדינת צרפת היה זמן שהיו שם בעלי תוספות, שהיו גדולי תורה מאד, ואח"כ זה הפסיק. וכתוב על בעלי התוספות שכל השבוע לא היו הולכים הביתה, ישבו ולמדו "יומם ולילה" בלי ללכת הביתה, רק לשבת הלכו הביתה. וזה היה כואב לו - לשטן, אז אח"כ היה הפוך, צרפת נהיה לגמרי בלי שום תורה".

"וזה מה שהיצר רוצה, לכן הוא עושה שהאבא לא רוצה והאמא לא רוצה שילכו ללמוד, הכל כדי שלא יהיה תלמיד חכם, ולא דוקא אם יהיה גאון גדול, אלא אפילו תלמיד חכם קטן ג"כ לא, הוא לא יכול לראות".

"וזה אתם צריכים לדעת שזה התכלית של בן אדם – תורה! כמו שכתוב במסילת ישרים שזהו העידון הגדול וכו'. וכמו שרואים שהשביע את הס"מ למה עושה את זה, אמר לא איכפת לי שום דבר רק תורה! שלא יהיה תורה, זה מה שאיכפת לו".

"התכלית של האדם הוא להיות "בן תורה", ומה שאתם יותר מתגברים תהיו מאושרים, אחרת מה תשארו כולם - עמי הארץ, ולא לחשוב שעם הארץ רק לא לומד תורה אבל מקיים קצת מצות, אלא הוא לא מקיים כלום! אח"כ הוא גדל ולא יודע הלכות שבת, ולא יודע שום דבר! ומה נהיה ממנו ח"ו - חילוני, וזה מה שהס"מ רוצה".

"ואתם צריכים לדעת שכל התכלית של הבחור - של יהודי, צריך להיות "בן תורה" וזה החיים שלו, אם אין תורה אין חיים!".

"ואם תלכו בדרך הזה, תזכו להיות תלמידי חכמים, וההורים אח"כ יהיה להם נחת מכם, כעת הם לא רוצים, אבל אח"כ דוקא מהילדים שלומדים תורה מהם יש להם אחרי זה נחת".

ראש הישיבה סיים את דבריו בברכה. "ה' יעזור שתזכו אתם וכל המשפחה יחד, שתהיו יראי שמים תלמידי חכמים, והקב"ה יהיה מרוצה ויהיה המשך לכלל ישראל, ולא ח"ו המשך של עמי הארץ, ה' יזכה אתכם שתזכו".
הגראי''ל תורה תלמיד חכם ללמוד הרב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד